Active topics in Actueel

Moderators

• Bouke Bouke Hardtraxxer
  • Jor-D Jor-D Hardtraxx Beheerder · 4 hours ago
  • Magnetron Magnetron Hardtraxx Crew · Jun 2026
  • The Venator The Venator Hardtraxx Beheerder · 4 days ago
  • wootum wootum Hardtraxx Crew · 4 hours ago
  • Zenda Zenda Hardtraxx Crew · 5 days ago

Ketamine moet worden verkocht in de apotheek

Ja
24
53%
Nee
21
47%

Total votes: 45

J
Een behandeling met ketamine werkt veel sneller om een depressie te verlichten dan antidepressiva. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.

De onderzoekers, onder leiding van het Mount Sinai Medical Centre, hebben hun bevindingen zaterdag gepresenteerd op de jaarlijkse bijeenkomst van de Amerikaanse vereniging voor psychiaters.

De depressie van patiënten die een behandeling met ketamine kregen, werd binnen 24 uur lichter. Normale antidepressiva doen er dagen of weken over om hetzelfde effect te bereiken.

Bij dit grootste klinische onderzoek naar ketamine tot nu toe werden 72 mensen betrokken. Allemaal hadden ze een depressie die na twee of meer soorten medicijnen niet minder was geworden.

Placebo

De eerste groep kreeg veertig minuten lang een infuus met ketamine, terwijl de tweede groep een placebo kreeg. De proefpersonen werden zowel na 24 uur als na zeven dagen geïnterviewd.

Na 24 uur bleek ruim 60 procent positieve effecten van ketamine te ervaren. Dat effect was na een week nog bij ruim 45 procent aanwezig. Bij de placebogroep leek 30 procent na een dag blij met het resultaat, terwijl dat na een week zakte naar nog geen 20 procent.

Toekomstig onderzoek moet uitwijzen of ketamine ook op lange termijn veilig en effectief is in de behandeling van depressies. Dat is hard nodig, omdat veel van de beschikbare behandelingen depressies niet of nauwelijks verlichten.
Last edited by Junkenlul on 26 May 2013 11:58, edited 1 time in total.
Hardtraxx Veteran
4056 posts member since 2009
last seen Nov 2018
Ik ken eigelijk bijzonder weinig van drugstoestanden... Maar loop je dan niet het risico op een drugverslaving bij die mensen?
Hardtraxx Veteran
7211 posts member since 2009
last seen Mar 2026
nielstil wrote:Ik ken eigelijk bijzonder weinig van drugstoestanden... Maar loop je dan niet het risico op een drugverslaving bij die mensen?
Ja, maar dat is momenteel bij antidepressiva ook een groot probleem. Die moet je ook vrijwel continu nemen en de afkickverschijnselen kunnen erg naar zijn. Een dergelijke ketakuur zou je zelfs 1-2x per week toe kunnen dienen en zolang dat voorgeschreven wordt (zodat mensen niet gemakkelijk meer gaan nemen dan de bedoeling is), lijkt een fysieke afhankelijkheid me onwaarschijnlijk. Een mentale afhankelijkheid lijkt me vanzelfsprekend, omdat je depressie anders terugkomt, maar dat zal gewoon niet te vermijden zijn tenzij er een oplossing wordt gevonden voor depressiviteit die langdurig (maand of langer) werkt.
J
Ik vraag me dan af wat voor doseringen ze gebruiken voor dit soort doeleinden.

En wie hebben er allemaal ja gestemd? :P
C
Hardtraxx Veteran
4930 posts member since 2012
last seen Jan 2026
Junkenlul wrote:En wie hebben er allemaal ja gestemd? :P
De doelgroep die wel even depressief gaan doen als ze er een lekkere dosis ketamine voor krijgen. :)
Hardtraxxer
835 posts member since 2010
last seen Oct 2015
Ligt het aan mij of kan je dan ook zeggen dat cocaine sneller pijn verdoofd dan een paracetamol..
Hardtraxx Veteran
14127 posts member since 2008
last seen 3 hours ago
Ket is for horses!
Hardtraxx Veteran
7211 posts member since 2009
last seen Mar 2026
Frazyr wrote:Ligt het aan mij of kan je dan ook zeggen dat cocaine sneller pijn verdoofd dan een paracetamol..
Cocaïne biedt op de snellere werking na alleen maar nadelen tov paracetamol (aangezien de high voor normaal functioneren ongewenst is). Paracetamol is erg onschadelijk, redelijk effectief tegen pijn en biedt niet echt verslavingskansen. Keta is tov antidepressiva dus (ten minste in sommige gevallen) effectiever EN mogelijk ook minder gevaarlijk wat betreft schadelijkheid en (met name) verslaving/afhankelijkheid. Sterker nog, omdat de keta een 1x per week iets zou zijn, loop je niet heel de week als een zombie rond. Je zou bijna zeggen dat keta in dit geval de paracetamol of ibuprofen is en antidepressiva iets van alcohol ofzo :P
Hardtraxxer
835 posts member since 2010
last seen Oct 2015
Ohhh okee, bedankt voor de toelichting :D
H
Hardtraxx Elite
2954 posts member since 2013
last seen Jul 2026
Haha ik moet het nog eens zien...
D
laat kaboem het maar niet horen
Hardtraxx Veteran
16532 posts member since 2009
last seen Mar 2025
dellionNL wrote:laat kaboem het maar niet horen
Hij heeft het al gehoord. :$
D
Chukkels wrote:
dellionNL wrote:laat kaboem het maar niet horen
Hij heeft het al gehoord. :$
Oeioei, dus binnenkort kunnen we ook een overlijdensbericht van hem verwachten? :oh:
J
Hoezo? Ketamine is een veilige drug.
D
Junkenlul wrote:Hoezo? Ketamine is een veilige drug.
Niet bij een overdosis.
Water is ook goed, noodzakelijk voor een mens. Maar teveel heeft de dood als gevolg. Kortom teveel is (bijna) nooit goed :P
Hardtraxx Veteran
11323 posts member since 2008
dellionNL wrote:
Niet bij een overdosis.
Water is ook goed, noodzakelijk voor een mens. Maar teveel heeft de dood als gevolg. Kortom teveel is (bijna) nooit goed :P
Dood zul je er idd niet van gaan, maar zeggen dat dit veilig is :lol: Drugs zijn nooit veilig...
J
Wel als je weet wat je in je lichaam stopt en er verantwoordelijk mee om kunt gaan. :P
Hardtraxx Veteran
Dan nog niet.
J
Wat versta jij onder niet veilig?
J
Cafeïne is kut.
D
Junkenlul wrote:Wel als je weet wat je in je lichaam stopt en er verantwoordelijk mee om kunt gaan. :P
Right, maar ik had het over kaboem. Nou weet ik niet of je hem kent?... maarja, mijn punt is volgens mij wel duidelijk :corn:
J
Kaboem is ketamine verslaafd?
Hardtraxx Veteran
Junkenlul wrote:Wat versta jij onder niet veilig?
Ik versta onder nooit veilig, maar wel het risico zo laag mogelijk houden, door je goed in te lezen, door in principe al je spul te laten testen. Kortom er zoveel mogelijk van weten.
Cruelty wrote:
Hij zal koffie ook wel gevaarlijk vinden, wie weet hoeveel caffeïne er in zit :oh:
En wat is dit voor dom antwoord? :lol: :lol: :lol:
Hardtraxx Veteran
6376 posts member since 2010
last seen Oct 2021
Cruelty wrote:
Hij zal koffie ook wel gevaarlijk vinden, wie weet hoeveel caffeïne er in zit :oh:
Wat een stomme opmerking. Koffie wordt verwerkt volgens de HACCP richtlijnen en verder bezit de organisatie een ISO 22000 certificaat. De kans dat jouw dealer dezelfde certificaten beschikt lijkt me niet aanwezig? Hoeveel cafeïne erin zit dat weet je, dat staat namelijk op het zakje (wettelijk verplicht. Als je een zakje keta koopt dan staat er helaas geen analyse van het goedje op het zakje.

Verder heb ik nee gestemd. Mensen maken helaas niet altijd de juiste keuzes voor hun gezondheid.
Hardtraxxer
973 posts member since 2010
last seen Dec 2013
Drugs is veilig. Tuurlijk. Je kan er 'veilig' mee omgaan ja, maar om drugs en veilig past niet in één zin.