Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
1, 2  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 14:34 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

BREIN sommeert diverse ondertitelwebsites te stoppen'

Stichting BREIN, dat op zegt te komen voor auteursrechten, heeft een aantal Nederlandse ondertitelwebsites gesommeerd haar activiteiten te staken. Een daarvan is Bierdopje.com, en verder heeft ook SimpyReleases de handdoek in de ring gegooid.

Volgens Bierdopje heeft BREIN een brief gestuurd waarin staat dat de website onrechtmatig handelt. Het vertalen van ondertitels, of zelf produceren van ondertitels zou inbreuk maken op de auteursrechten van rechthebbenden. Om die reden zouden Bierdopje en de andere websites voor een simpele keuze gesteld zijn.

Er helemaal mee stoppen, of geconfronteerd worden met een civielrechtelijke procedure. Omdat de websites daar niet het geld voor hebben, is besloten er helemaal mee te stoppen. SimplyReleases komt er nog relatief makkelijk vanaf vergeleken met Bierdopje, dat zegt een ”’vergoeding’ te moeten storten voor de door hun gemaakte kosten op hun rekening om de zaak ‘in de minne’ af te laten sluiten.”

Bierdopje schrijft verder nooit eerder een ”Notice & Takedown verzoek ontvangen van deze zogenaamde belanghebbenden en evenmin een overzicht van welke belangen er precies worden geschaad.”

De site gaat nu verder als een TV-community, waarbij alle verwijzingen naar ondertitelde content verwijderd zullen worden. In de jaren dat Bierdopje films en series ondertitelde, is een gigantische database opgebouwd, met maar liefst 52.475 ondertitelbestanden.

Er zouden overigens naast SimplyReleases en Bierdopje nog andere sites aangeschreven zijn door BREIN. Welke andere sites het betreft is niet bekend.

Bron: FilmTotaal
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 14:45 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Wat een verschrikkelijke penissen werken voor die organisatie zeg.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 14:56 
 
Hardtraxx Addict

Daar kun je nooit een aanklacht van maken, zelfgemaakte ondertiteling verspreiden of wel?
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 14:59 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Blijkbaar wel.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:03 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Parvuz schreef:
Blijkbaar wel.

Blijkt niet uit het artikel hoor. Ze dreigen met een civielrechtelijke procedure. Dat is net zoiets als dat ik dreig een zaak tegen jou te beginnen, omdat we afgesproken hebben dat jij mij iets verschuldigd zou zijn. Die procedure (rechtszaak) kan vervolgens alle kanten op. In de realiteit moeten kleinere partijen (met vrijwel geen vermogen) zoals Bierdopje altijd buigen, simpelweg omdat zij niet genoeg geld hebben. Brein weet dit uiteraard ook van tevoren, dus kunnen zij in feite dreigen zonder zeker te weten een zaak te hebben.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:05 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Als je het zo bekijkt heb je idd gelijk.
Ik heb er totaal geen verstand van. Maar zou t geloven als daar weer een of ander wetje voor is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:06 
 
Hardtraxx Addict

Het zou pas inbreuk maken als alle ondertiteling letterlijk uit het script is overgenomen. Immers, als je het vertaald zijn het jouw eigen woorden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:10 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

vraag me af hoeveel werknemers dat brein heeft :lol:

je gaat mij niet wijsmaken dat die allemaal nog nooit wat gedownload hebben :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:21 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Ik heb zelf ook geen verstand auteursrechten maar ik weet dat dit soort trucjes in civielrechtelijke zaken worden uitgehaald. Dit soort zaken kosten veel geld en tijd, iets wat kleine ondernemingen zich niet kunnen veroorloven.

Kwam dit tegen ter ondersteuning van wat ik erover dacht:
SWIM op Bierdopje schreef:
Het probleem is dat het lulletje voor een rijke stichting werkt die heel veel Euro's krijgt van de grote media jongens. Als het management van deze site geen gehoor geeft aan de eisen van Brein, dan krijgen ze een dure rechtzaak aan hun broek.
Ze zullen dat heus wel willen, maar het is gewoon niet te betalen of jij moet een rijk iemand kennen die wel een berg geld wilt uitgeven aan een juridisch gevecht tegen Brein.
Misschien een kickstarter beginnen om het gevecht aan te kunnen gaan, maar hoe dan ook, er zijn bergen geld voor nodig.


Wat ik wel opvallend vind; veel mensen schrijven dat zij zeer verrast zijn. Dat zal best, maar het is 5 jaar geleden al ergens misgegaan. In Nederland zijn 14+41 zetels aan liberale partijen besteed. Hoeveel mensen die op die partijen hebben gestemd denk je dat een uitgesproken mening kunnen vormen over dit soort zaken. Vraag voor de grap eens aan een PVV-er wat hij ervan vind dat hij overal (dus op straat dmv camera's, maar ook in huis dmv tv/internet) in de gaten wordt gehouden. Hoeveel van die 'liberale stemmers' maken zich daar nu echt druk om? Vergelijk dit nu eens met de stemming die hier in Duitsland over heerst.

Kortom ik ben helemaal niet zo geschokt eigenlijk, volg maar eens waar Bumra bijvoorbeeld mee bezig is.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:25 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Citaat:
Omdat de websites daar niet het geld voor hebben, is besloten er helemaal mee te stoppen.


Jezelf bijstaan tijdens een eventuele rechtzaak kost geen ene cent.

Ik heb zelf al eens moeten sparren met een advocaat, stond mezelf daarin bij.

Het kostte de tegenpartij een berg duiten, maar mij geen cent.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:28 
 
Hardtraxx Elite
Avatar gebruiker

Hier een leuk artikel over auteursrecht op ondertiteling. Trek zelf je conclusies maar. http://rsnijders.info/vakblog/2013/07/13/meelezen-met-toestemming-over-auteursrecht-op-ondertiteling/
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:30 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Wordt de jeugd ook weer een stukje beter in Engels. :D
Maar desalniettemin blijft het weer zo'n rattenactie van BREIN.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:33 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Mail me de volledige zaak eens als je wilt. Of ging dit niet over een hobby van je die je ook dmv een andere manieren kunt voortzetten? En stond je toen ook tegen een organisatie die direct gelieerd is aan een van de grootste geldstromen (entertainment) ter wereld? Ik denk dat jij je erin vergist hoeveel macht dit soort organisaties uit kunnen oefenen. Daarnaast heb ik het idee dat de kern van Bierdopje uit gepensioneerde vertalers en/of huisvrouwen bestaat; mensen die het leuk vinden om ondertitels bij series te schrijven, maar daar absoluut geen geld voor willen ontvangen. Daar tegenover staat dat zij geen geld uit willen geven, en al helemaal geen langslepende zaak in willen duiken.

Het lijkt mij nu meer een kwestie van een goed alternatief verzinnen (of gewoon lekker spiegelen, we kunnen immers nog steeds op TPB) en de zaak tot op de bodem uit te laten zoeken door groepen als de piratenpartij.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:34 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Oxbow schreef:
Wordt de jeugd ook weer een stukje beter in Engels. :D
Maar desalniettemin blijft het weer zo'n rattenactie van BREIN.

Ik heb zelf verreweg het meeste Engels geleerd dmv het spelen van games en het kijken van films/series. Jij hebt bijvoorbeeld je uitspraak te danken aan de Engels lessen op de middelbare?
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:42 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Dit lijkt me nou een mooi doel om crowdfunding op los te laten.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:43 
 
Donateur
Avatar gebruiker

TiMOTHYb schreef:
Mail me de volledige zaak eens als je wilt. Of ging dit niet over een hobby van je die je ook dmv een andere manieren kunt voortzetten? En stond je toen ook tegen een organisatie die direct gelieerd is aan een van de grootste geldstromen (entertainment) ter wereld? Ik denk dat jij je erin vergist hoeveel macht dit soort organisaties uit kunnen oefenen. Daarnaast heb ik het idee dat de kern van Bierdopje uit gepensioneerde vertalers en/of huisvrouwen bestaat; mensen die het leuk vinden om ondertitels bij series te schrijven, maar daar absoluut geen geld voor willen ontvangen. Daar tegenover staat dat zij geen geld uit willen geven, en al helemaal geen langslepende zaak in willen duiken.

Het lijkt mij nu meer een kwestie van een goed alternatief verzinnen (of gewoon lekker spiegelen, we kunnen immers nog steeds op TPB) en de zaak tot op de bodem uit te laten zoeken door groepen als de piratenpartij.


Het gaat om het feit dat wanneer iemand of iets een procedure start tegen jou het je geen geld hoeft te kosten, tenzij je besluit jouw zaak uit handen te geven aan advocaten of andere rechtshulp.

Ik ga jou uiteraard niet de gegevens geven over de procedure die tegen mij liep. :thumbup:

Het ging absoluut niet om een boete of iets in die kleinschalige richting. ^^
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:43 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Lang leve de hardcodedsubs releases op TPB van divx-nl :D , zelf kijk ik series zonder ondertiteling. Kijkt veel beter en het is ook nog eens goed voor.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:48 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Ik begrijp waar je op doelt, dat zou je kunnen doen als je ruzie hebt over een te kappen boom. Maar hoe groot acht jij de kans dat iemand binnen de Bierdopje crew het op kan (en vooral wil) opnemen tegen een organisatie als Brein die over veel meer middelen beschikt (oneindige beschikbaarheid over juristen bijvoorbeeld).
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 15:58 
 
Donateur
Avatar gebruiker

TiMOTHYb schreef:
Ik begrijp waar je op doelt, dat zou je kunnen doen als je ruzie hebt over een te kappen boom. Maar hoe groot acht jij de kans dat iemand binnen de Bierdopje crew het op kan (en vooral wil) opnemen tegen een organisatie als Brein die over veel meer middelen beschikt (oneindige beschikbaarheid over juristen bijvoorbeeld).


Als de juristen verkeerd zitten dan maakt het niet uit hoeveel geld er beschikbaar is.

Het recht zal spreken, al smijt je er geld tegenaan; dat maakt geen verschil. :thumbup:

Dat heb ik zelf ervaren.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 16:06 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

hoebedoelje?
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 16:10 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Brein.... :sleep:
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 17:02 
 
Donateur
Avatar gebruiker

hoebedoelje schreef:
Als de juristen verkeerd zitten dan maakt het niet uit hoeveel geld er beschikbaar is.

Het recht zal uiteindelijk zegevieren ja, dat geldt zo'n beetje overal wel. Dat is echter wel een kwestie van tijd.

hoebedoelje schreef:
Dat heb ik zelf ervaren.

Bij jou is het goed gegaan ja, maar dit lijkt mij geen soortgelijke zaak en het kan wel honderd keer goed gaan, maar denk je eens in dat het fout gaat. Wie gaat er dan wel voor de kosten opdraaien? Nogmaals; het betreft hier een hobby van mensen die het leuk vinden om ondertitels onder series te schrijven.

Stel je eens voor: je bent reviewer van hardstyle albums voor Hardtraxx, plots wordt deze site echter gesommeerd, door een soortgelijke partij als Brein, offline te gaan wegens rechtenschending. Duik jij dan de rechtszaal in of zoek je een andere (uitvoering) van je hobby?

Ik heb niet veel rechtenvakken gevolgd, en er zijn niet veel zaken blijven hangen. Wat wel in mijn geheugen gegrift staat zijn de uitspraken van advocaten; procederen in (bijna) alle gevallen proberen te voorkomen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 17:45 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik heb nooit begrepen waarom men niet gewoon een Engelse ondertiteling eronder gooit. Zoveel fijner.
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 17:46 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

mrazura schreef:
Ik heb nooit begrepen waarom men niet gewoon een Engelse ondertiteling eronder gooit. Zoveel fijner.


omdat niet iedereen engels kan?
Ongelezen bericht Geplaatst op 27 nov 2013 20:55 
 
Hardtraxx Veteran

Haha, vraag me altijd af hoe die medewerkers op verjaardagen vertellen waar ze werken. :P Kan me niet voorstellen dat je daar trots op kan zijn haha
1, 2  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Actueel