AvixDJ schreef:
TBA-ID schreef:
MisterR schreef:
Klopt het dat je in een hoek zit? Zo ja, hoe heb je dit opgelost kwa geluidsisolatie?
Want in een hoek zal je nooit 100% eerlijk geluid hebben. Vaak zelfs een versterkde bass...
Dit dus, zit zelf ook op een zolderkamer en dus schuinen kanten als ik zelf voor de monitoren zit (krk rokit 5) mis ik voor mijn gevoel veel bass. Zodra ik dan ergens anders in de kamer sta heb ik ineens veel bass.
Is het zo dat als ik mijn kamer goed isoleer (akoestisch gezien) dat ik dan meer bass heb wanneer ik voor mijn studiomonitoren zit?
Ja & Nee,, als je je kamer goed isoleert met oa. absorbers / diffusors wordt het geluid natuurlijk minder weerkaatst, zo haal je de zogeheten "Echo's" weg. Dit zorgt voor een eerlijker geluid en dit kan dus ook van invloed zijn op de kwaliteit van je producties. maar of je daadwerkelijk echt verschil hoort in bass ligt aan je studiomonitoren, dan zou je voor een andere klasse monitoren moeten gaan van c.a 6,5/8 Inch woofers. De prijsklasse ligt dan ook weer een stap hoger
Sorry dat ik dit zeg, maar slechtere informatie kan je eigenlijk niet geven.
Ten eerste praten we niet over ''isolatie'', maar over ''akoestische behandeling''.. Het grote verschil hierin, is dat je niet je hele kamer isoleert omdat de rest van je familie dan niet mee hoeft te genieten van je muziek. Dus isoleren = zorgen dat geluid niet verder gaat dan je eigen kamer. Akoestisch behandelen daarentegen, is dat je de akoestiek in je kamer optimaliseert zodat je een betrouwbaar beeld krijgt van je kamer/studio. En dan komen we aan bij punt 2.
Je zegt dat je met absorbers en diffusers een minder weerkaatsend geluid krijgt, maar dit valt alleen onder de hoge frequenties in je spectrum. Hoge tonen hebben niet de eigenschap om om objecten heen te buigen, maar deze ketsen af. Bijv. je staat op een feest, met je gezicht naar het podium, maar het vip deck staat ervoor. Je hoort wel bass, maar bij de hoge tonen lijkt het net alsof er een lowpass filter overheen zit. Dit heeft met die eigenschap te maken. Bass, aan de andere kant, heeft wél de eigenschap om om objecten heen te buigen, dat verklaart dus ook waarom jij nog die bass voelt als jij achter dat ''vip deck'' staat. Nu we deze 2 eigenschappen weten, zul je snappen dat dit dus ook van invloed is op je kamer. Je kunt heel makkelijk de hoge frequenties de kop indrukken door je hele kamer met rockwool te behandelen en met diffusers en absorbers, maar dan heb je alleen nog maar de hoge frequenties aangepakt. Met de lage frequenties heb je meer problemen. Doordat bass makkelijk door en om objecten heen gaat, gaat het dus ook deels door muren en deuren, de enige manier om dit te voorkomen is door te isoleren, maar om de bass goed tot z'n recht te laten komen zal je basstraps moeten hebben/maken. Basstraps zorgen ervoor dat de energie uit de weerkaatsende golf gehaald wordt, waardoor de lage frequentie z'n kracht verliest.. Een basstrap kan je als het ware het beste vergelijken met een doolhoof, de lage frequenties moeten zich een weg zien te banen naar het eind, maar eenmaal aangekomen heeft deze niet genoeg kracht om weer terug te gaan door het doolhof, en zo minimaliseer je dus je standing waves (volgende punt). Er werd hierboven gezegd dat je op de ene plek in de kamer weinig bass voelde, en op de andere plek veel bass. Dit komt weer door de staande golven (standing waves) van de frequentie.. Je moet het zo zien dat als een frequentie golf een muur raakt in een bepaalde hoek, hij met dezelfde hoek de andere kant afbuigt, dit zorgt er voor dat hoe vaker de frequenties een muur raken, hoe vaker diezelfde golf zichzelf tegen komt in een kamer. De plekken waar je veel bass voelt, worden nodes genoemd (ofwel, een opeenstapeling van golven) en de plekken waar je minder bass voelt, worden (jawel) anti-nodes genoemd. Dit omdat de frequentie zich als het ware cancelled omdat de golven precies hetzelfde zijn (hier kan ik misschien een beetje fout zitten, maar het is alweer lang geleden voor mij dat ik dit onderwerp aan het licht heb gebracht). Maar zo zit het ongeveer dus in elkaar, en dit geldt ook voor de hoge frequenties, maar zoals eerder gezegd zijn deze een stuk makkelijker aan te pakken.
En nog even wat bass betreft, je kan heel gemakkelijk uitrekenen hoe laag de laagste frequentie is die in jouw kamer voorkomt: Frequentie = 340 (snelheid van het geluid) : 2 keer de lengte van je kamer. Dus als je bijvoorbeeld een kamer hebt van 5 meter lang, krijg je deze som: 340 / 10 = 34 Hz.. Als je een kamer hebt die 3,46 meter lang is: 340 : 6,92 = 49,132948 Hz is dan de laagste frequentie die jouw kamer ondersteund en weergeeft..
Dus grotere monitoren in een relatief kleine kamer hebben eigenlijk altijd nauwelijks tot geen meerwaarde (zie bovenstaande som)..
Dus zoals jullie zien is het niet alleen maar diffusers, absorbers en grotere monitoren.. Hoop dat jullie hier wat wijzer uit zijn geworden.