Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 okt 2014 18:09 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Bijvoorbeeld of inderdaad een home cinema set, speakers in je auto.
Soms klinkt het op kleine speakers goed en op grote niet, of andersom.
Als je het op meerdere speaker systemen beluisterd hoor je soms meer of juist minder.
Soms helpt het zelfs om het even op je telefoon te beluisteren, want ook op je telefoon moet het leuk klinken.

Ik weet vrij goed welk karakter mijn monitoren hebben maar ook ik beluister mijn tracks in de auto of op de telefoon. Gewoon om even er zeker van te zijn dat ik niets vergeet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 okt 2014 20:28 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

AvixDJ schreef:
TBA-ID schreef:
MisterR schreef:
Klopt het dat je in een hoek zit? Zo ja, hoe heb je dit opgelost kwa geluidsisolatie?
Want in een hoek zal je nooit 100% eerlijk geluid hebben. Vaak zelfs een versterkde bass...



Dit dus, zit zelf ook op een zolderkamer en dus schuinen kanten als ik zelf voor de monitoren zit (krk rokit 5) mis ik voor mijn gevoel veel bass. Zodra ik dan ergens anders in de kamer sta heb ik ineens veel bass.

Is het zo dat als ik mijn kamer goed isoleer (akoestisch gezien) dat ik dan meer bass heb wanneer ik voor mijn studiomonitoren zit?


Ja & Nee,, als je je kamer goed isoleert met oa. absorbers / diffusors wordt het geluid natuurlijk minder weerkaatst, zo haal je de zogeheten "Echo's" weg. Dit zorgt voor een eerlijker geluid en dit kan dus ook van invloed zijn op de kwaliteit van je producties. maar of je daadwerkelijk echt verschil hoort in bass ligt aan je studiomonitoren, dan zou je voor een andere klasse monitoren moeten gaan van c.a 6,5/8 Inch woofers. De prijsklasse ligt dan ook weer een stap hoger :P

Sorry dat ik dit zeg, maar slechtere informatie kan je eigenlijk niet geven.

Ten eerste praten we niet over ''isolatie'', maar over ''akoestische behandeling''.. Het grote verschil hierin, is dat je niet je hele kamer isoleert omdat de rest van je familie dan niet mee hoeft te genieten van je muziek. Dus isoleren = zorgen dat geluid niet verder gaat dan je eigen kamer. Akoestisch behandelen daarentegen, is dat je de akoestiek in je kamer optimaliseert zodat je een betrouwbaar beeld krijgt van je kamer/studio. En dan komen we aan bij punt 2.
Je zegt dat je met absorbers en diffusers een minder weerkaatsend geluid krijgt, maar dit valt alleen onder de hoge frequenties in je spectrum. Hoge tonen hebben niet de eigenschap om om objecten heen te buigen, maar deze ketsen af. Bijv. je staat op een feest, met je gezicht naar het podium, maar het vip deck staat ervoor. Je hoort wel bass, maar bij de hoge tonen lijkt het net alsof er een lowpass filter overheen zit. Dit heeft met die eigenschap te maken. Bass, aan de andere kant, heeft wél de eigenschap om om objecten heen te buigen, dat verklaart dus ook waarom jij nog die bass voelt als jij achter dat ''vip deck'' staat. Nu we deze 2 eigenschappen weten, zul je snappen dat dit dus ook van invloed is op je kamer. Je kunt heel makkelijk de hoge frequenties de kop indrukken door je hele kamer met rockwool te behandelen en met diffusers en absorbers, maar dan heb je alleen nog maar de hoge frequenties aangepakt. Met de lage frequenties heb je meer problemen. Doordat bass makkelijk door en om objecten heen gaat, gaat het dus ook deels door muren en deuren, de enige manier om dit te voorkomen is door te isoleren, maar om de bass goed tot z'n recht te laten komen zal je basstraps moeten hebben/maken. Basstraps zorgen ervoor dat de energie uit de weerkaatsende golf gehaald wordt, waardoor de lage frequentie z'n kracht verliest.. Een basstrap kan je als het ware het beste vergelijken met een doolhoof, de lage frequenties moeten zich een weg zien te banen naar het eind, maar eenmaal aangekomen heeft deze niet genoeg kracht om weer terug te gaan door het doolhof, en zo minimaliseer je dus je standing waves (volgende punt). Er werd hierboven gezegd dat je op de ene plek in de kamer weinig bass voelde, en op de andere plek veel bass. Dit komt weer door de staande golven (standing waves) van de frequentie.. Je moet het zo zien dat als een frequentie golf een muur raakt in een bepaalde hoek, hij met dezelfde hoek de andere kant afbuigt, dit zorgt er voor dat hoe vaker de frequenties een muur raken, hoe vaker diezelfde golf zichzelf tegen komt in een kamer. De plekken waar je veel bass voelt, worden nodes genoemd (ofwel, een opeenstapeling van golven) en de plekken waar je minder bass voelt, worden (jawel) anti-nodes genoemd. Dit omdat de frequentie zich als het ware cancelled omdat de golven precies hetzelfde zijn (hier kan ik misschien een beetje fout zitten, maar het is alweer lang geleden voor mij dat ik dit onderwerp aan het licht heb gebracht). Maar zo zit het ongeveer dus in elkaar, en dit geldt ook voor de hoge frequenties, maar zoals eerder gezegd zijn deze een stuk makkelijker aan te pakken.
En nog even wat bass betreft, je kan heel gemakkelijk uitrekenen hoe laag de laagste frequentie is die in jouw kamer voorkomt: Frequentie = 340 (snelheid van het geluid) : 2 keer de lengte van je kamer. Dus als je bijvoorbeeld een kamer hebt van 5 meter lang, krijg je deze som: 340 / 10 = 34 Hz.. Als je een kamer hebt die 3,46 meter lang is: 340 : 6,92 = 49,132948 Hz is dan de laagste frequentie die jouw kamer ondersteund en weergeeft..
Dus grotere monitoren in een relatief kleine kamer hebben eigenlijk altijd nauwelijks tot geen meerwaarde (zie bovenstaande som)..

Dus zoals jullie zien is het niet alleen maar diffusers, absorbers en grotere monitoren.. Hoop dat jullie hier wat wijzer uit zijn geworden. :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 okt 2014 20:28 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

AvixDJ schreef:
TBA-ID schreef:
MisterR schreef:
Klopt het dat je in een hoek zit? Zo ja, hoe heb je dit opgelost kwa geluidsisolatie?
Want in een hoek zal je nooit 100% eerlijk geluid hebben. Vaak zelfs een versterkde bass...



Dit dus, zit zelf ook op een zolderkamer en dus schuinen kanten als ik zelf voor de monitoren zit (krk rokit 5) mis ik voor mijn gevoel veel bass. Zodra ik dan ergens anders in de kamer sta heb ik ineens veel bass.

Is het zo dat als ik mijn kamer goed isoleer (akoestisch gezien) dat ik dan meer bass heb wanneer ik voor mijn studiomonitoren zit?


Ja & Nee,, als je je kamer goed isoleert met oa. absorbers / diffusors wordt het geluid natuurlijk minder weerkaatst, zo haal je de zogeheten "Echo's" weg. Dit zorgt voor een eerlijker geluid en dit kan dus ook van invloed zijn op de kwaliteit van je producties. maar of je daadwerkelijk echt verschil hoort in bass ligt aan je studiomonitoren, dan zou je voor een andere klasse monitoren moeten gaan van c.a 6,5/8 Inch woofers. De prijsklasse ligt dan ook weer een stap hoger :P

Sorry dat ik dit zeg, maar slechtere informatie kan je eigenlijk niet geven.

Ten eerste praten we niet over ''isolatie'', maar over ''akoestische behandeling''.. Het grote verschil hierin, is dat je niet je hele kamer isoleert omdat de rest van je familie dan niet mee hoeft te genieten van je muziek. Dus isoleren = zorgen dat geluid niet verder gaat dan je eigen kamer. Akoestisch behandelen daarentegen, is dat je de akoestiek in je kamer optimaliseert zodat je een betrouwbaar beeld krijgt van je kamer/studio. En dan komen we aan bij punt 2.
Je zegt dat je met absorbers en diffusers een minder weerkaatsend geluid krijgt, maar dit valt alleen onder de hoge frequenties in je spectrum. Hoge tonen hebben niet de eigenschap om om objecten heen te buigen, maar deze ketsen af. Bijv. je staat op een feest, met je gezicht naar het podium, maar het vip deck staat ervoor. Je hoort wel bass, maar bij de hoge tonen lijkt het net alsof er een lowpass filter overheen zit. Dit heeft met die eigenschap te maken. Bass, aan de andere kant, heeft wél de eigenschap om om objecten heen te buigen, dat verklaart dus ook waarom jij nog die bass voelt als jij achter dat ''vip deck'' staat. Nu we deze 2 eigenschappen weten, zul je snappen dat dit dus ook van invloed is op je kamer. Je kunt heel makkelijk de hoge frequenties de kop indrukken door je hele kamer met rockwool te behandelen en met diffusers en absorbers, maar dan heb je alleen nog maar de hoge frequenties aangepakt. Met de lage frequenties heb je meer problemen. Doordat bass makkelijk door en om objecten heen gaat, gaat het dus ook deels door muren en deuren, de enige manier om dit te voorkomen is door te isoleren, maar om de bass goed tot z'n recht te laten komen zal je basstraps moeten hebben/maken. Basstraps zorgen ervoor dat de energie uit de weerkaatsende golf gehaald wordt, waardoor de lage frequenties z'n kracht verliest.. Er werd hierboven gezegd dat je op de ene plek in de kamer weinig bass voelde, en op de andere plek veel bass. Dit komt weer door de staande golven van de frequentie.. Je moet het zo zien dat als een frequentie golf een muur raakt in een bepaalde hoek, hij met dezelfde hoek de andere kant afbuigt, dit zorgt er voor dat hoe vaker de frequenties een muur raken, hoe vaker diezelfde golf zichzelf tegen komt in een kamer. De plekken waar je veel bass voelt, worden nodes genoemd (ofwel, een opeenstapeling van golven) en de plekken waar je minder bass voelt, worden (jawel) anti-nodes genoemd. Dit omdat de frequentie zich als het ware cancelled omdat de golven precies hetzelfde zijn (hier kan ik misschien een beetje fout zitten, maar het is alweer lang geleden voor mij dat ik dit onderwerp aan het licht heb gebracht). Maar zo zit het ongeveer dus in elkaar, en dit geldt ook voor de hoge frequenties, maar zoals eerder gezegd zijn deze een stuk makkelijker aan te pakken.
En nog even wat bass betreft, je kan heel gemakkelijk uitrekenen hoe laag de laagste frequentie is die in jouw kamer voorkomt: Frequentie = 340 (snelheid van het geluid) : 2 keer de lengte van je kamer. Dus als je bijvoorbeeld een kamer hebt van 5 meter lang, krijg je deze som: 340 / 10 = 34 Hz.. Als je een kamer hebt die 3,46 meter lang is: 340 : 6,92 = 49,132948 Hz is dan de laagste frequentie die jouw kamer ondersteund en weergeeft..
Dus grotere monitoren in een relatief kleine kamer hebben eigenlijk altijd nauwelijks tot geen meerwaarde (zie bovenstaande som)..

Dus zoals jullie zien is het niet alleen maar diffusers, absorbers en grotere monitoren.. Hoop dat jullie hier wat wijzer uit zijn geworden. :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 28 okt 2014 21:49 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Enige tips tegen 110 hz nodes?
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 okt 2014 11:44 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

ycon schreef:
Enige tips tegen 110 hz nodes?

Basstraps.. Alle frequenties tot 400 Hz hebben zoveel energie dat die niet door normale diffusers, absorbers en andere dingen tegengegaan kunnen worden, de enige manier om dit tegen te gaan is dus door de energie uit de lage frequenties te halen met een basstrap.. Er staan best wat leuke en handige sites op internet die uitleggen hoe je een basstrap kunt maken.. Maar een basstrap maken is altijd lastig.. :p
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 okt 2014 12:12 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

@Cardioid Bedankt voor je info! Alleen volgende keer wat meer enters gebruiken (alinea's) leest iets makkelijker :whistle:
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 okt 2014 13:22 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

TBA-ID schreef:
@Cardioid Bedankt voor je info! Alleen volgende keer wat meer enters gebruiken (alinea's) leest iets makkelijker :whistle:

Scusi! Zal er op letten volgende keer. Maar ben blij dat je er wat aan hebt gehad! :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 29 okt 2014 19:36 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Had het zelf niet beter kunnen uitleggen! Wil je je kamer echt goed berekenen moet je natuurlijk ook de lengte en hoogte meenemen zodat je alle pieken en dalen krijgt maar dat spreekt voor zich.
Let er ook op dat je schuim gebruikt/koopt met een grote massa/dichtheid. Vicoustic is los te koop en zie je in vele studio's om maar een voorbeeld te noemen. Ook je interieur kan soms voor vervelende resonantie zorgen terwijl je dit niet meteen met het blote oor hoort. (Pas als je een vergelijk met/zonder maakt)

Ondanks dat het heel veel scheelt ben ik van mening dat het niet perse noodzakelijk, zeker niet als je beginner bent.
Ikzelf heb me kamer vrij aardig behandeld. Zoals je leest, "vrij aardig" want de kamer is niet 100% behandeld maar de grootste boosdoeners/staande golven zijn nu aangepakt en ik weet wat de plus en minpunten van de kamer zijn. Mijn frequentie spectrum van de kamer is nu "redelijk" egaal voor mijn behoefte.
De een kan niet zonder en de andere kan "gemakkelijk" zonder. Het is aan jezelf om dat te beslissen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 okt 2014 00:13 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Skatzow schreef:
Vicoustic is los te koop


Waar dan? :D
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 okt 2014 11:16 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Volgens mij mag ik hier geen links naar webshops geven maar zal je even een pm sturen. de bekendere shops hebben ze ook ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 okt 2014 13:51 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Skatzow schreef:
Volgens mij mag ik hier geen links naar webshops geven maar zal je even een pm sturen. de bekendere shops hebben ze ook ;)

zou ik ook een pm mogen :innocent:
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 okt 2014 14:01 
 
Hardtraxx Addict

Skatzow schreef:
Volgens mij mag ik hier geen links naar webshops geven maar zal je even een pm sturen. de bekendere shops hebben ze ook ;)


Mag wel toch? Ik zie vaak genoeg links naar webshops staan waar nooit problemen over zijn.
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 okt 2014 14:44 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik weet dat I4-muzique en Thomann(Duits) ze verkopen. Na wat google zoekwerk vond ik acoustifix,steenbeekmusic en er zullen er vast nog wel wat meer zijn.
(ik haal mijn spullen vaak zelf op bij i4-muzique in Eindhoven.)
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 okt 2014 15:09 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik heb via via wat kunnen noppenschuim kunnen krijgen van het Merford. Verschil is wel duidelijk aanwezig! Google het maar eens.
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 okt 2014 18:08 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Noppenschuim zoals ik het ken dempt eigenlijk alleen maar het hoog. Je kan inderdaad ook zelf bouwen, je hebt verschillende type rockwool die hier erg geschikt voor zijn. Ik heb ook een aantal broadband absorbers gebouwd met rockwool dat een hoge massa/dichtheids waarde heeft. Weet zo het type niet uit me hoofd maar kan ik wel opzoeken als iemand dat wil.
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 okt 2014 18:46 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Skatzow schreef:
Noppenschuim zoals ik het ken dempt eigenlijk alleen maar het hoog. Je kan inderdaad ook zelf bouwen, je hebt verschillende type rockwool die hier erg geschikt voor zijn. Ik heb ook een aantal broadband absorbers gebouwd met rockwool dat een hoge massa/dichtheids waarde heeft. Weet zo het type niet uit me hoofd maar kan ik wel opzoeken als iemand dat wil.

Ik ga binnenkort zelf akoestische panelen en basstraps maken van o.a. rockwool. Momenteel ben ik alles aan het opmeten , schetsen en de staande golven e.d. aan het opzoeken. Ik zal jullie wel op de hoogte houden met foto's als ik hier aan ga beginnen. Aangezien het een tijdrovende klus is, en niet geheel goedkoop, zal ik dit wel in stappen gaan doen. Maar als ik foto's heb, dan post ik deze zeker online! En idd, noppenschuim heeft alleen zin met hoge frequenties, en zelfs hierbij is dat niet altijd optimaal!
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 okt 2014 19:04 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Ik ben benieuwd! Foto's tijdens de bouw is altijd mooi maar het resultaat helemaal.
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 okt 2014 02:52 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

MisterR schreef:
Klopt het dat je in een hoek zit? Zo ja, hoe heb je dit opgelost kwa geluidsisolatie?
Want in een hoek zal je nooit 100% eerlijk geluid hebben. Vaak zelfs een versterkde bass...

Sorry voor de late reactie!

Maar het is inderdaad in een hoek en de indeling van mijn zolderkamer is het sws lastig om het goed te kunnen plaatsen, ook vanwege ruimte enzo.

Nu merk ik wel dat de bass een stuk hoger is als ik in die hoek zit en wanneer ik uit de hoek ga klinkt het net alsof er geen bass in zit.

Maar om nu te investeren in geluidsisolatie/akoestiek vindt ik zonde aangezien ik over 1 of 2 jaar het huis uit wil.
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 okt 2014 07:36 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Heel logisch! Zolang je er maar rekening mee houd moet niet niet een super groot probleem zijn. En er zijn ook workarounds voor om je afmix toch aardig goed te krijgen ;)
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 dec 2014 00:32 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik zal binnenkort eens kijken of ik een topic aan kan maken voor wat tips en trucks qua goede isolatie & akoestiek. Zie hier in een paar posts een paar dingen die helemaal waar zijn en wellicht nog een paar dingen waar ik misschien wat extra tips heb of wellicht wat verder kan adviseren ;) .

Beste studio ruimte is eigenlijk zoals je die op plaatjes van ''grote'' artiesten ziet: Rechthoekig (vooral NIET vierkant) met je set up aan de korte zijde in het midden, iets van de muur af ;) . Hoe je het verder kunt optimaliseren zal ik wel even in een apart topic zetten binnenkort.
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 dec 2014 14:41 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

G1LL schreef:
Ik zal binnenkort eens kijken of ik een topic aan kan maken voor wat tips en trucks qua goede isolatie & akoestiek. Zie hier in een paar posts een paar dingen die helemaal waar zijn en wellicht nog een paar dingen waar ik misschien wat extra tips heb of wellicht wat verder kan adviseren ;) .

Beste studio ruimte is eigenlijk zoals je die op plaatjes van ''grote'' artiesten ziet: Rechthoekig (vooral NIET vierkant) met je set up aan de korte zijde in het midden, iets van de muur af ;) . Hoe je het verder kunt optimaliseren zal ik wel even in een apart topic zetten binnenkort.



Goed idee! ben benieuwd
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 jan 2015 21:07 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Belichting van de foto is niet helemaal honderd.. maar goed dit is wat ik op het moment heb staan.
Afbeelding
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 jan 2015 00:20 
 
Hardtraxx Elite

G1LL schreef:
Ik zal binnenkort eens kijken of ik een topic aan kan maken voor wat tips en trucks qua goede isolatie & akoestiek. Zie hier in een paar posts een paar dingen die helemaal waar zijn en wellicht nog een paar dingen waar ik misschien wat extra tips heb of wellicht wat verder kan adviseren ;) .

Beste studio ruimte is eigenlijk zoals je die op plaatjes van ''grote'' artiesten ziet: Rechthoekig (vooral NIET vierkant) met je set up aan de korte zijde in het midden, iets van de muur af ;) . Hoe je het verder kunt optimaliseren zal ik wel even in een apart topic zetten binnenkort.

Headhunterz heeft zijn apparatuur juist aan de lange kant ofniet?
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 jan 2015 14:06 
 
Hardtraxx Veteran

Geloof het ook. Maat van me die ook een professionele studio heeft, heeft het ook langs de lange zijde.
Ongelezen bericht Geplaatst op 16 jan 2015 14:06 
 
Hardtraxx Beheerder
Avatar gebruiker

Prima studio Erik!
Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner