Hoi allemaal!
Ik zeg niet veel, maar lees welleens op de achtergrond wat mee, en ik 'moet' even wat kwijt..
Ik heb hier en daar eens geluisterd naar de kicks/sounds van (beginnende?) producers hier, en wat mij opvalt is dat de meeste dezelfde fout maken, en niemand er op word geattendeerd...
Jammer hoor, zo kom je natuurlijk nooit tot een gewenst resultaat (zoals je bij de pro's hoort).
Om een goede kick te maken zijn 2 dingen essentieel, mamelijk:
Het gebruik van een "GOEDE" (parametric) eq, en ervaring zodat je weet wat je doet.
En met een goede EQ zou ik NIET die uit FL (als je een fl studio producer bent) gebruiken want die staat bekend om fase problemen (zoals de meeste plugins van FL btw).
Ik zou hiervoor een Fabfilter Pro-Q gebruiken.
Zie
http://www.fabfilter.comDe beste tricks zitten
niet in het gebruik van 'zoveel mogelijk' plugins, maar juist in de simplicity.
Het is echt alleen maar een kwestie van EQ/Filteren (lfo/automated) en distorten.
Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker door er dingen aan toe te voegen die echt niet nodig zijn!
Laat die Maxxbass, R-Bass, Etc plugins allemaal even achterwege, deze zijn pas van belang als je een kick hebt gemaakt waar je geheel tevreden over bent.
Je hebt er weinig tot niks aan om deze te gebruiken
tijdens het creëren van je kicks..
De MaxxBass & R-Bass zijn tenslotte ook maar EQ/Filters die "harmonische" tonen toevoegen aan het geheel.
Let hier dus op, want als je BRON al niet goed is word door het gebruik van deze enhancers je resultaat vaak alleen maar slechter.
Je hoeft geen alleskunner te zijn op het gebied van Synthese voor het maken van (alle soorten) kicks, maar bij hardstyle is het wel heel belangrijk dat je uiterste controle hebt over hetgeen dat je maakt.
Een multiband compressor is heel leuk, maar ook hier geld hetzelfde als wat ik daar net al zei.
Het pompt/verlaagd alleen de frequenties op de door jou ingestelde waardes.
(Oftewel, voor elke frequentie een eigen compressor).
Voor een betere controle van de sound kan je dan ipv een multiband (meestal 3/4) nieuwe kanalen (fx/inserts) maken met 1 low pass met hard cut, 1 high pass met hard cut, en 1 mid boost om zo betere controle te krijgen over hetgeen dat je doet.
Vergeet dan natuurlijk niet om het geheel daarna naar een bus te sturen (en zet daar een compressor [geen multiband!] op met een gemiddelde van 50ms voor attack, en release naar dat wat nodig is).
Natuurlijk is het 'layeren' de beste oplossing.
Layeren is tevens ook de makkelijkste manier om goede kicks te kunnen maken.
Dan heb je voor elk onderdeel van de kick (attack/punch, distortion, evt. distortion 2 en een laag) een eigen kanaal zodat je alle controle hebt over de sound waar je naartoe wilt.
Nu komt de meest gemaakte fout >
Tijdens het creëren/producen van kicks & tracks is het heel belangrijk dat je
alle frequenties ONDER de 18HZ hard cut.
Persoonlijk doe ik meestal al een cut bij de 20hz, maar soms mis je dan net wat karakter in het laag zodra je gaat pitchen, dus dit is natuurlijk per situatie afhankelijk.
Ps, tijdens het pitchen is het ook aan te raden om een EQ per pitch te gebruiken zodat je kick in elke toonhoogte zijn karakter behoud.
Natuurlijk is het wel zo dat hoe beter de bron, hoe beter je resultaat tijdens het pitchen.
Voor de rest kan ik alleen zeggen, pak een gemasterde track van een willekeurige producer, zet hier een SPAN (voxengo) op, en ga kijken in welk frequentiespectrum alle sounds zitten.
Zo kom je waarschijnlijk dichterbij de oplossing bij het maken van je eigen sounds :-)
Succes!