PNXRMX schreef:
Ik heb sowieso al met filters gewerkt met automated cutoff, meestal vroeg in het proces. Die autofilters, sweeps, etc., zijn die ook nuttig later in het proces in jouw ervaring? Is dat wat om op de hele tail te doen (of bepaalde laagjes), met bijv. een redelijk nauwe EQ boost die je naar beneden laat gaan? In ieder geval een idee voor me om daar meer mee te gaan spelen
Het is zeker nuttig voor later in het proces wanneer je het karakter van de kick (datgene boven 350 Hz) al redelijk naar voren hebt weten te brengen. Bij de ene kick gebruik ik het wat meer dan bij de ander. Als ik een erg duidelijke oomph wil gebruik ik het meer en als op iets anders uit ben iets minder. Ik doe het op de hele tail en niet op elk laagje afzonderlijk. Zeker ook omdat ik niet layer (waar ik zo op terug kom). Je kan uiteraard door middel van hele nauwe EQ boost resonante frequenties weghalen. Als je bijvoorbeeld een irritante piep hoort in het begin van je tail maar in het einde hoor je deze niet, kan je er voor kiezen om hem in het begin weg te halen en de cut dan dmv een automation weer weg te halen zodat je die frequenties niet mist in het einde (doe ik nooit omdat het imo niet echt een dramatisch verschil levert

).
PNXRMX schreef:
Wat is het nadeel eigenlijk van het gebruik van veel lagen volgens jou? Benadrukt dat dat resonante geluid te veel of is het iets anders? In dit geval pakte het goed uit om "iets" te kunnen maken van een hoop lagen die op zichzelf niet zo goed waren. Ik weet dat je laatste paar kicks in ieder geval een stuk meer raw waren (en vet trouwens!), maar heb je bijv. met een andere strategie dan veel layeren resultaten kunnen behalen op mainstream gebied?
Ik layer niet om de meest simpele reden eigenlijk. Je doet heel veel werk, maar als de uiteindelijke layers niet bij elkaar passen, werk je voor niks. Naar mijn mening werkt een hele lange chain beter omdat je dan echt bezig bent met een kick te bouwen en zo al een idee krijgt hoe dit klinkt als je klaar bent. Als je afzonderlijke layers maakt kunnen die layers of te dun zijn, of niet lekker klinken. Je loopt nu ook weer op het feit dat je afzonderlijke layers zal moeten layeren (duh

) en als dit niet werkt, heb je alles voor (bijna) niks gedaan.
PNXRMX schreef:
Wat bereik ik trouwens met het langer maken van de kick in dit geval? Hij loopt in principe al door tot iets over de beat.
Ik neem aan dat je hem wel weg cut totdat hij netjes in zijn eigen beat stukje blijft. Wat ook een handige tip is, even tussendoor, als je fl studio gebruikt, om dubbel op de sample te klikken en deze bij declicking op transient bleeding te zetten. Je ziet dat als je de kick nu cut dat er een fade out ontstaat die zorgt dat het laatste stukje van de tail niet de punch van de volgende kick overlapt. In andere programma's kan je gewoon een volume automation gebruiken om het einde van de tail snel, qua volume, naar beneden te halen.
Ik weet ook niet of je te maken hebt met sample bleeding zo veel als je dat hebt in FL maar goed

PNXRMX schreef:
Bedoel je dan dat het eerste stuk van de tail wat langer moet? Ik zou dat bijvoorbeeld kunnen bereiken door sommige laagjes die vooral het einde van de kick opvullen wat naar achteren te schuiven. Ik merkte wel trouwens na het luisteren op 145bpm dat het verloop daar beter bij paste, en op 150bpm wat gehaast.
Ja het verloop van de kick mag veel langer zodat het ook wat lekkerder achter elkaar vloeit

Dit is ook weer het probleem met layeren, vind ik. Als je een lange chain maakt met een 909 die uit, ik noem een drumazon, komt, kan je 'm op het einde altijd in z'n geheel korter of langer maken. Je zou kunnen proberen om de kick wat te stretchen met bijvoorbeeld adobe audition of iets dergelijks. Ik weet niet of het verschuiven van layers een goed plan is aangezien een minimale verschuiving van 1 layer al een heel ander geluid kan geven. Dit kan echter ook heel goed uitpakken

PNXRMX schreef:
Heb je nog tips om een wat meer tonale kick te krijgen?
Laatste tijd ben ik heel erg bezig geweest met movement in de frequenties toe te passen. Dit is mijn beste tip tot nu toe omdat het je kick echt 'levend' maakt ipv een 'simpele' tail. Ook het begin van je chain is het belangrijkste in het hele proces. Je kan een kick echt maken of kraken daardoor. Als je doorgaat met layeren kan ik je de tip geven om elke layer een goede sound mee te geven. Ook de 'regel' om na elke distortion ervoor te zorgen dat het nog steeds goed (of zelfs beter) klinkt is ook heel belangrijk.
Al met al weer een hoop tekst maar hoop dat je er wat aan hebt

Vragen staat vrij dus als je nog vragen hebt, vraag het gerust!