E-Q-Lizer schreef:
zou iemand misschien voor mij eens een lijstje willen maken met +- 6 plugins waar ik voorlopig mee zoet ben?
In principe, als je net begint met producen, ben je voorlopig ook wel zoet met 3xosc. Wat voor jou nu belangrijk is, is dat je leert snappen hoe een synthesizer in z'n algemeen werkt zodat je
iedere synth ook echt kan bedienen, niet welke synth het beste is.
Maar goed als je het echt wilt weten: Ja Toxic is wel een goede plugin, maar dit is puur smaak, er zijn ook mensen die het haten. Daarnaast draait Toxic om Frequency Modulation en dat is net even lastiger dan een subtractive synth(een 'normale', zoals 3xosc en Sylenth1) dus ik zou eerst zorgen dat je subtractive synthesis snapt.
De beste subtractive synth die ik ken is Sylenth1 en die gebruik ik ook meestal.
Kwa effecten: Wil je een simpele doch redelijk effectieve, gratis distortion + LPF + compressor dan is Camelcrusher een aanrader(hoewel ik de compressor niet gebruik). Wil je een wat complexere versie dan ga je dus voor zijn grote broer Camelphat. Voor goede multiband distortion kun je kiezen voor Ohmforce Ohmicide(vereist wel een beetje oefenen). Wat betreft een reverb zit je wel goed met de Fruity Convolver. Bitcrushen kun je doen met de Bitcrusher plugin, hoewel ik te lui ben die te downloaden en LFX-1310 gebruik(gratis)
Wat betreft compressors en equalizers heb je naast de FLnative plugins nog niet echt iets nodig denk ik. Eerder genoemde plugins zijn eigenlijk de enige niet FL-plugins die ik gebruik.
Dus:
-Sylenth1 en evt Synth1(gratis)
-Camelcrusher/phat
-Ohmforce Ohmicide
-LFX1310 voor effecten en bitcrush(maar daarvoor kan je ook Bitcrusher gebruiken)
Succes ermee, maar laat jezelf niet misleiden. Je gaat echt niet beter worden door nu Sylenth1 te downloaden, je wordt beter door goed te oefenen(en dat kan met 3xosc eigenlijk ook). Ik hoop dat je dat beseft, want anders kom je van een koude kermis thuis laten we maar zeggen. Succes!