Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 mei 2013 20:43 
 
Hardtraxxer

Hey,

Na een jaar ''euphoric'' hardstyle gemaakt te hebben, wilde ik graag eens proberen om de wat meer lompere kant op te gaan. Hierbij denk ik aan tracks in de stijl die je vaak bij Theracords of Spoontech hoort.

Qua sounds is dit nog niet zo'n probleem, want wat dat betreft is er veel vrijheid.
Waar ik heel erg mee zit is nu de kicks. Ik weet hoe het normaal gesproken werkt, EQ, distort etc., maar ik heb het idee dat het bij dat soort kicks wat anders zit. Ik heb het dan over kicks als in Deetox-Black Magic, Delete-Formula 2012 Edit en Chain Reaction-The Record Breaking. Vooral bij die laatste 2 merk ik een soort enorme boost rond de +/- 400 Hz die de punch een hele karakteristieke sound geeft. Heb wat rondgezocht en vanalles geprobeerd, maar ik kom er niet echt in uit hoe ik dit zelf zou kunnen maken.

Ook zit ik met het feit dat er in dat soort kicks gebruik wordt gemaakt van reverb, maar ik heb zelf geen ervaring met het gebruik hiervan in mijn tracks.

Kortom: kan iemand die meer ervaring heeft met deze stijl me wat meer vertellen over de opbouw van zo'n soort kick? Of is dit gewoon hetzelfde principe?

Als dit topic onnodig is, mag het wat mij betreft wel gesloten worden, maar vond mijn vraag wat te lang voor het kicktopic.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 mei 2013 20:45 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Gated kicks ik denk ik wat je bedoelt?
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 mei 2013 20:46 
 
Hardtraxxer

TiMOTHYb schreef:
Gated kicks ik denk ik wat je bedoelt?


Als dat de kicks zijn zoals in de tracks die ik noemde: ja :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 mei 2013 20:56 
 
Hardtraxx Elite

Volgens mij is de tail bij gated kicks ook veel korter (bijna alleen punch) en veel (en grote) reverb zodat de kick toch langer lijkt.

correct me if i'm wrong
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 mei 2013 20:58 
 
Hardtraxxer

DJ_Tim schreef:
Volgens mij is de tail bij gated kicks ook veel korter (bijna alleen punch) en veel (en grote) reverb zodat de kick toch langer lijkt.

correct me if i'm wrong


Dat idee heb ik ook, maar ik kom er niet uit hoe en waar in het proces ik de reverb moet gebruiken en dergelijke...
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 mei 2013 23:26 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Een reverb distorten is mij nog nooit gelukt, klinkt altijd zo verkracht :$
Ben benieuwd hoe je dat doet zonder meteen alles over de zeik te jagen? (Of het ligt gewoon aan mij :P )
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 mei 2013 07:23 
 
Hardtraxx Elite

reverb distortion is een zeer goeie manier om een agressievere kick te krijgen vgm. Daar had Audiofreq het in zijn masterclass ook over. Je moet er dan wel voor zorgen dat de reverb heel kort is. De reverb die Audiofreq gebruikte hoorde je eigenlijk niet/nauwelijks todat je die verder ging oversturen. Dan hoor je een steeds groter verschil:)
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 mei 2013 09:28 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Skatzow schreef:
Een reverb distorten is mij nog nooit gelukt, klinkt altijd zo verkracht :$
Ben benieuwd hoe je dat doet zonder meteen alles over de zeik te jagen? (Of het ligt gewoon aan mij :P )


Reverb vroeg in je chain gebruiken.. bv.. eq,dist,eq,reverb,eq,dist,eq,chorus(lowsetting),eq,dist...

Oh, en je reverb niet te lang zetten.. liever een large room setting met een lage wet mix

en volgende keer zal ik eerst verder lezen en dan pas gaan schreuwen.. want @djTim heeft gelijk :thumbsup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 mei 2013 16:53 
 
Hardtraxxer

Thera maakt van een aantal specifieke 'trucjes' en plugins gebruik die je niet zomaar op een andere manier kan doen. Uiteraard zijn er wel meerdere manieren om zo'n zware sound te krijgen, maar die is dan toch net weer anders. Hij kan het je wel in 1-2 uurtjes leren en je kan les bij hem nemen. En daarna is het gewoon veel oefenen.

Om er bijvoorbeeld 1 te noemen (en verder laat ik het aan hem over om over zijn technieken uit te wijden) is je kick channel heel zwaar te laten clippen voor je postprocessing van de kick. In cubase levert dit een hele rauwe clipping met specifieke sound op die ik in geen andere DAW (met exacte dezelfde plugins en settings als in cubase zover mogelijk) nog na heb kunnen maken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 22 mei 2013 17:05 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

Interssant om te lezen! Zo te zien maakte ik mijn reverb te lang. ^^
Forumoverzicht » Algemeen » Producer's Corner