JannickF schreef:
Hey iedereen,
hoe kan het toch dat tracks for proffesionele dj's zo zuiver en goed klinken (ik heb het niet over kicks,melo's etc) maar puur over het geheel. Hoe goed ik mijn tracks in fruityloops probeer te masteren het blijft amateuristisch klinken.
Heeft dit te maken met fruityloops of met mijn master skills.
ligt aan jou mastering skills

en het ligt niet alleen aan je master maar ook aan je afmix!
hier paar kleine tips die misschien van pas komen
zorg dat je zo min mogelijk sporen op je mix heb met lage frequenties (dus bij leads, percussie, screeches, etc.. filter je alle lage tonen weg, natuurlijk niet teveel want dan gaat alles zo dun en leeg klinken gewoon filteren tot jij het goed vind klinken) door dit te doen gaat de sub niet troebel klinken, word je master al een stuk strakker, en de sporen die lage tonen moeten hebben (je bass en punch) komen een stuk beter naar voren
zorg ook dat je bij de echte ''productie'' fase al meters erop heb staan om te meten of alle freq's mooi doorkomen (in logic heb je de multimeter, maar geen idee wat dit is in fl) en dat er niet teveel sounds in het zelfde frequentie bereik zitten, daar word alles ook troebel en schraal van (dus alles zo goed mogelijk EQ'en)
wat ik al zij over de lage tonen geld natuurlijk ook voor de hoge tonen, dus zorg dat alle sporen die hoge tonen bevatten die er niet horen ook weg gefilterd worden
kijk ook op yoetjoep naar tut's over mastering, kan altyd handig zijn
ook gewoon zorgen dat je weet hoe een compressor werkt etc... want dat kan het ook stukken schelen!
en ik denk het belangrijkste is gewoon dat je goede kwaliteit heldere sounds heb die goed bij elkaar passen. want je kan wel de beste mastering engineer op aarde zijn, maar als de sounds niet goed zijn en ze passen niet goed bij elkaar klinkt de master ook nooit ''professioneel''
hoop dat ik je een beetje verder op weg heb kunnen helpen