Active topics in Producer's Corner

Moderators

• Bouke Bouke Hardtraxxer
  • Jor-D Jor-D Hardtraxx Beheerder · 1 hour ago
  • Magnetron Magnetron Hardtraxx Crew · Jun 2026
  • The Venator The Venator Hardtraxx Beheerder · 4 days ago
  • wootum wootum Hardtraxx Crew · 10 hours ago
  • Zenda Zenda Hardtraxx Crew · 5 days ago
Hardtraxxer
112 posts member since 2013
last seen Sep 2016
ycon wrote:
Cardioid wrote: WAT? Noise gebruiken op je saws? xD Als je zo graag wat clearance in je lead wilt, kun je dat makkelijk alleen af met een EQ.. Plus het feit dat whitenoise killing kan zijn voor je mixdown op leads is voor mij sowieso al een no go. Whitenoise genereert een +3 (of +6, weet het niet helemaal zeker meer) dB signaal over het hele spectrum dus het kan je mixdown alleen maar moeilijker maken. En daarbij pitched whitenoise niet aangezien het alleen maar noise is.. Dus mijn vragen zijn dus nu: Waarom whitenoise op leads? Wat is het voordeel, en wat wil je ermee bereiken?

Met noise hou je eigenlijk je oren voor de gek. bij mastering word het meestal ook gebruikt onder de naam dithering. het gaat niet met toonhoogte mee en klinkt nutteloos op zichzelf maar neemt minder ruimte in dan de eq in de highs omhoog gooien (mits je het natuurlijk juist gebruikt) en dus in het totaalplaatje lijkt het met je sound dat je noise wel met elke toon mee gaat. tenzij je er op gaat letten. maar let er maar is bij professionele nummers op. zul je ook horen dat er flink wat noise in de meeste saw leads zitten. en al zeker bij max enforcer :D

En wat je er mee kan bereiken.. je saws wat softer laten klinken en meer als 1 geheel.
En op een Virus TI kan je je noise zelfs zo aanpassen om hem duisterder te laten klinken of vrolijker op een mooiere manier dan de highs te loweren of te verhogen in je eq :thumbup:
Ik weet wat dithering is. Het is het verdoezelen van afgehakte Bits die je in je conversatie van 24 naar 16 Bit toepast, de noise die je dan toepast is vrijwel niet te horen. Is een zeer zwak signaal. Nogmaals, noise op een lead wordt lang niet zoveel toegepast als jij beweert. Als je een high quality EQ gebruikt, krijg je vaak zelfs nog betere en een zuivere clearance op je lead dan wanneer je noise gebruikt. Sommige EQ's zorgen al voor een extra beetje harmonics op je leads, dus misschien handig om daar je voordeel uit te halen ipv met noise. Noise maakt het vaak een stuk rommeliger dan wanneer je alleen een (high quality) EQ gebruikt.
P
Hardtraxx Addict
1880 posts member since 2011
last seen Jun 2026
Noise wordt inderdaad veel gebruikt. Het kan je track ook voller laten klinken zonder dat het opvalt dat er een noise in is verwerkt. Dit laatste geldt trouwens vaker bij produceren. Sommige elementen vallen pas op als ze je uit de track haalt. Voeg elementen daarom ook toe in het geheel, eq ook als alle andere sporen aanstaan dus niet alleen solo werken maar veel in het geheel.
Hardtraxxer
105 posts member since 2013
last seen Sep 2017
Cardioid wrote:
ycon wrote:
Cardioid wrote: WAT? Noise gebruiken op je saws? xD Als je zo graag wat clearance in je lead wilt, kun je dat makkelijk alleen af met een EQ.. Plus het feit dat whitenoise killing kan zijn voor je mixdown op leads is voor mij sowieso al een no go. Whitenoise genereert een +3 (of +6, weet het niet helemaal zeker meer) dB signaal over het hele spectrum dus het kan je mixdown alleen maar moeilijker maken. En daarbij pitched whitenoise niet aangezien het alleen maar noise is.. Dus mijn vragen zijn dus nu: Waarom whitenoise op leads? Wat is het voordeel, en wat wil je ermee bereiken?

Met noise hou je eigenlijk je oren voor de gek. bij mastering word het meestal ook gebruikt onder de naam dithering. het gaat niet met toonhoogte mee en klinkt nutteloos op zichzelf maar neemt minder ruimte in dan de eq in de highs omhoog gooien (mits je het natuurlijk juist gebruikt) en dus in het totaalplaatje lijkt het met je sound dat je noise wel met elke toon mee gaat. tenzij je er op gaat letten. maar let er maar is bij professionele nummers op. zul je ook horen dat er flink wat noise in de meeste saw leads zitten. en al zeker bij max enforcer :D

En wat je er mee kan bereiken.. je saws wat softer laten klinken en meer als 1 geheel.
En op een Virus TI kan je je noise zelfs zo aanpassen om hem duisterder te laten klinken of vrolijker op een mooiere manier dan de highs te loweren of te verhogen in je eq :thumbup:
Ik weet wat dithering is. Het is het verdoezelen van afgehakte Bits die je in je conversatie van 24 naar 16 Bit toepast, de noise die je dan toepast is vrijwel niet te horen. Is een zeer zwak signaal. Nogmaals, noise op een lead wordt lang niet zoveel toegepast als jij beweert. Als je een high quality EQ gebruikt, krijg je vaak zelfs nog betere en een zuivere clearance op je lead dan wanneer je noise gebruikt. Sommige EQ's zorgen al voor een extra beetje harmonics op je leads, dus misschien handig om daar je voordeel uit te halen ipv met noise. Noise maakt het vaak een stuk rommeliger dan wanneer je alleen een (high quality) EQ gebruikt.
Luister is serieus naar hardstyle nummers met een saw lead en let op de white noise hierin. heb geen zin in een ja nee discussie hierin als je het gewoon bij zowat elk nummer kan horen met een saw lead erin :P

Deze had ik toevallig aan staan nu
View on YouTube
View on YouTube
Hardtraxxer
last seen Sep 2016
Ik weet niet wat jij onder whitenoise verstaat hoor, maar dat is gewoon de ''clearance'' van de lead.. 15 kHz en up...
Hardtraxxer
94 posts member since 2014
last seen Jun 2015
Cardioid wrote:Ik weet niet wat jij onder whitenoise verstaat hoor, maar dat is gewoon de ''clearance'' van de lead.. 15 kHz en up...
Hardtraxxer
last seen Sep 2017
Cardioid wrote:Ik weet niet wat jij onder whitenoise verstaat hoor, maar dat is gewoon de ''clearance'' van de lead.. 15 kHz en up...
Hier zullen we nooit samen uitkomen denkik :P
Zolang het eindresultaat maar voldoet aan je eisen kan je beide toe passen :thumbsup:
E
Hardtraxxer
98 posts member since 2014
last seen Apr 2017
De laatste tijd hoor ik steeds meer van die "holle kicks" (bijv. E-Force & luna - The game en Frequencerz - Raw and uncut) Weet iemand hoe je zo'n kick kan maken? :D
Hardtraxxer
last seen Sep 2017
EvilNoize wrote:De laatste tijd hoor ik steeds meer van die "holle kicks" (bijv. E-Force & luna - The game en Frequencerz - Raw and uncut) Weet iemand hoe je zo'n kick kan maken? :D
Met camelphat kan je snel en mooi een hol geluid in je kicks creëren

Alleen de MM filter aan zetten en de cutoff + res + env op 10 uur zetten en je hoort al hoe "hol"het al gaat klinken

Image
E
Hardtraxxer
98 posts member since 2014
last seen Apr 2017
@ycon

Thanks, kzal het even gaan proberen! :thumbsup:
T
Hardtraxx Elite
2257 posts member since 2011
last seen Jun 2026
Wie heeft wat tips op een lead te maken zoals in laatste paar nummers van code black? (Xxlerator anthem, Starting over)
Hardtraxx Veteran
3209 posts member since 2011
last seen 2 hours ago
tijntjuh120 wrote:Wie heeft wat tips op een lead te maken zoals in laatste paar nummers van code black? (Xxlerator anthem, Starting over)
Je neemt de woorden uit m'n mond, wou ik net ook gaan vragen haha :P
Ben ik ook wel benieuwd naar! :)
P
Hardtraxx Addict
1880 posts member since 2011
last seen Jun 2026
tijntjuh120 wrote:Wie heeft wat tips op een lead te maken zoals in laatste paar nummers van code black? (Xxlerator anthem, Starting over)
Lfo op pitch en distortion. Waveform saw misschien combineren met pulse maar dat is even proberen. Heb ff snel naar starting over geluisterd. Kan straks wel ff wat proberen.
Hardtraxx Beheerder
10593 posts member since 2010
last seen 4 days ago
Phase 2 wrote:
Lfo op pitch en distortion. Waveform saw misschien combineren met pulse maar dat is even proberen. Heb ff snel naar starting over geluisterd. Kan straks wel ff wat proberen.
In het geval van Accelerate Kun je ook nog een tweede lfo pakken en hier de attack van aanpassen. Op deze lead zit ook best veel distortion. Ik maak deze soort leads meestal in Sylenth.1 Maar het is moeilijk uit te leggen hoe je ze precies maakt. Ik zal er zelf eens mee aan de slag gaan.
D
Hardtraxx Elite
2496 posts member since 2012
last seen Jan 2020
The Venator wrote:
In het geval van Accelerate Kun je ook nog een tweede lfo pakken en hier de attack van aanpassen. Op deze lead zit ook best veel distortion. Ik maak deze soort leads meestal in Sylenth.1 Maar het is moeilijk uit te leggen hoe je ze precies maakt. Ik zal er zelf eens mee aan de slag gaan.
Phase 2 wrote:
Als het lukt, kunnen jullie dan de preset of iets uploaden?? :)
T
Hardtraxx Elite
2257 posts member since 2011
last seen Jun 2026
Thanks! Ik ga dalijk is wat proberen :)
J
Hardtraxx Addict
1528 posts member since 2011
last seen Mar 2020
Sylenth1 gebruiken.
Alleen gedeelte A gebruiken, Saw wave en een Sine of pulse.
Bij distortion in Sylenth1 bitcrush gebruiken, bijna voluit zetten (een beetje proberen)
Pitch aanzetten op een LFO en een beetje met de rate spelen zodat je van die "uithalen" krijgt.

Kom je al een heel eind denk ik :)

EDIT:

En om hem nog wat dikker te maken, een 2e sylenth met alleen SAW waves, en de overdrive distortion gebruiken :)

View on SoundCloud
Hardtraxx Veteran
3209 posts member since 2011
last seen 2 hours ago
Thanks maar eens even wat uitproberen!
D
Hardtraxx Elite
last seen Jan 2020
Joeyvg wrote:Sylenth1 gebruiken.
Bij distortion in Sylenth1 bitcrush gebruiken, bijna voluit zetten (een beetje proberen)
Pitch aanzetten op een LFO en een beetje met de rate spelen zodat je van die "uithalen" krijgt.

EDIT:

En om hem nog wat dikker te maken, een 2e sylenth met alleen SAW waves, en de overdrive distortion gebruiken :)

View on SoundCloud
Sick!! :oh:

Waarom klinkt dit zo goed en als ik mijn bitcrush verder dan de helft zet is gelijk het hele geluid verminkt???
Hardtraxxer
last seen Sep 2016
DJ_Tim wrote:
Joeyvg wrote:Sylenth1 gebruiken.

EDIT:

View on SoundCloud
Sick!! :oh:

Waarom klinkt dit zo goed en als ik mijn bitcrush verder dan de helft zet is gelijk het hele geluid verminkt???
edit, fout gelezen haha
Last edited by Cardioid on 24 May 2014 16:39, edited 1 time in total.
D
Hardtraxx Elite
last seen Jan 2020
@joey is de melo en de bassline daar dezelfde synth?
J
Hardtraxx Addict
last seen Mar 2020
Hoor trouwens dat de noten van de bassline helemaal niet kloppen.. maargoed :x xd

Maar de bassline is een apparte "synth", namelijk nexus (en dan de mute guitars preset..)
En in sylenth1 heb ik de bassnoten weggelaten.

Bij de bitcrusher heb ik de ammount en dry/wet op 3/4 staan.
D
Hardtraxx Elite
last seen Jan 2020
Joeyvg wrote:Hoor trouwens dat de noten van de bassline helemaal niet kloppen.. maargoed :x xd

Maar de bassline is een apparte "synth", namelijk nexus (en dan de mute guitars preset..)
En in sylenth1 heb ik de bassnoten weggelaten.

Bij de bitcrusher heb ik de ammount en dry/wet op 3/4 staan.
Midi van nonstop2k gehaald? :$
J
Hardtraxx Addict
last seen Mar 2020
Ja inderdaad, had de midi al van een forum maar daar klopte de bassnoten niet, toen van nonstop maar daar kloppen ze ook niet helemaal en daar zijn de noten nogal kort :P
Hardtraxx Addict
1416 posts member since 2013
last seen Dec 2016
Kan je met audacity ook hogere kwaliteit exporteren dan 128 kbps?
D
Hardtraxx Elite
last seen Jan 2020
toffee wrote:Kan je met audacity ook hogere kwaliteit exporteren dan 128 kbps?
wav?