volgens mij wordt het layeren van leads door sommige mensen gewoon overrated/fout begrepen...
of toch in de zin dat veel mensen denken dat hun lead dikker gaat worden door bv 5 dezelfde vst's exact hezelfde te laten spelen.
ten eerste kan je uit 1 vst al best iets dik halen, zeker als je een vst kiest waar je meerdere osc hebt, unison, en modulatie mogelijkheden.
en ten tweede,
Veel belangrijker dan gewoon verschillende vsts hetzelfde laten spelen is je layers een doel te geven. Bij mijn nieuwste project ziet het er bv zo ui:
1. layer die de main melo speelt. uit 1 of 2 vsts haal je de sound die het het karakter geeft aan je leadsound, en het meest dominant gaat zijn in je mixdown. deze laat je de hele main spelen. of nog beter, de main zonder bass tonen (je moet sowiso ruimte vrijhouden voor je kick in de lage tonen, dus maak je best een lead die ook goed klinkt zonder bass tonen. ander kom je later voor dit probleem: je kick heeft geen plaats in de mixdown, je gaat dus cutten in je lead, maar door in het laag te cutten klinkt je lead niet meer zoals je wou...)
2. Layer met chords. Dit vind ik echt wel een gouden tip, om onder je gewone melo ook een chordline te zetten, ook al is het heel stil, het geeft echt iets extra aan je track...
3. Layer met de bass tonen van je melo
4. Layer die wat 'ruimte' geeft aan heel het ding. hij speelt de melo, zonder bass noten & is zo ge eq't dat het bijna een 'ruislayer' is.
In de plaats van al je synths dus hetzelfde te laten spelen, geef je beter elke synth een 'doel' in je track & mixdown. Dit gaat het ook veel makkelijker maken je afmix!
succes