W0uT3R schreef:
Tha Maniacs schreef:
Cruelty schreef:
Goed EQ'en vooral, verschillende VST's over elkaar (layeren). En ook panning.
en dat is het enigste?
moet je me niet liet lullig opvatten en ik geef je niet ongelijk maar, dat lijkt me sterk?
er moet toch een bepaalde vst/weet ik veel wat zijn waardoor het voller klinkt bijv Soundgoodizer zorgt ook al voor een warmere sound alleen heeft het net niet.
Het komt voor 80% aan op je eigen kunnen van layeren, panning, EQ'en, sounds maken die goed bijelkaar passen, synths goed op elkaar afstemmen. Dat is moeilijk en ik kan begrijpen dat je denkt dat er 1 bepaalde VST is die dat voor hen doet maar dat is niet zo. 't is tweaken, tweaken, bijschaven,bijschaven tot je de sound hebt waar je tevreden over bent!
i know i know ik denk ook niet dat er 1 bepaalde vst is die het voor je doet maar ik heb het meer over het volume volheid van de track een synth kan droog klinken of ontiegelijk dynamisch.
nou heeft het inderdaad te maken met eq'en, panning en layeren dat is me al bekend maar het gaat mij er meer om dat er toch een paar vst's zijn zoals ik al beschreef zoals Soundgoodizer die een bepaalde warmte meegeven.
bijvoorbeeld op een synth gooi ik meestal: 2x Stereo enchanger, Izotope Izotone, karma deelay, karma reveerb, en af en toe een soundgoodizer licht er maar net aan hoe die klinkt qua volheid, warmte etc etc.
ik weet ook dat panning daar een groot onderdeel van uitmaakt maar dan is mij nog steeds de vraag van, Hoe ver doe je een synth naar links pannen en hoe ver een synth naar rechts pannen.
want er zit hoe dan ook een bepaalde logica in dat kan niet anders er zijn richtlijnen waar je je aan kan houden en daar bijvoorbeeld mee verder werken.
Voorbeeld
3 synths gelayerd:
Synth 1 (main lead) (panning normaal)
Synth 2 (second lead) (voor volume (layer)) (panning rechts 75%)
Synth 3 (tird lead) (voor volume(layer)) (panning links 75%)
en vanuit daar EQ'en, stereo enchangen , reveerben, delayen, soundgoodizen etc etc.....
er moeten toch bepaalde richtlijnen zijn neem ik aan?