Basscow schreef:
Ok bedankt voor het advies, reverb eraan toevoegen en dan op reverse zetten werkt inderdaad wel.
Automation hoor ik iedereen over maar heb eigenlijk geen flauw idee wat dat is

De meeste 'woosh' effecten kan je maken door in je synth (gaat met de meeste synths wel) ruis/noise te genereren. Dat signaal stuur je dan door naar je filters. Je kiest een bandpassfilter, en dan moet je gaan zoeken naar de juiste cutoff en resonantie instellingen, gewoon op het gehoord aan de knopjes draaien tot het goed klinkt. Het 'woosh' effect krijg je door een LFO te zetten op het volume. leuke extra is als je dezelfde LFO rate ook linkt aan de pan, maar dat is in je voorbeeld niet gebruikt.
Nu ga je een automationclips maken van zowel de cutoff van de filter, de resonance van de filter en de rate van je LFO(s). De automationclips zijn eigenlijk automatische controls van je parameters tov van je tijd. dus bijvoorbeeld, ik wil mijn synth laten infaden, dan zet ik mijn track een automationclip van het volume van die synth, en zal de volume fader automatisch omhoog/laag gaan, precies zoals jij het instelt.
maar goed, dit is hoe ik heel basic mijn woosh sounds maak.
Je kan heel veel variƫren door aan deze sounds fx toe te voegen, of gewoon in een nieuwe oscillater heel licht een saw/square/sine of andere sound toevoegen.
Succes,
momentum