Dysphoria schreef:
Snap ik! Maar RobertV's reactie kwam op me over alsof er verschillende manieren van aankomen waren.
Er zijn ook 2 manieren van aankomen:
1. spieren
2. vet
Dysphoria schreef:
Die link in die link van jou om je basisbehoefte te berekenen doet het helaas niet meer. Help?

BMR= 66 + (13.7 * gewicht in kilo's) + (5 x lengte in cm) – (6.8 x leeftijd in jaren)
De uitkomst moet je afhankelijk van de keren dat je sport nog vermenigvuldigen:
1: Weinig of geen training, kantoorwerk — x 1.2
2: Lichte training/sport 1-3 dagen per week — x 1.375
3: Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week — x 1.55
4: Zware training/sport 6-7 dagen per week — x 1.725
5: Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of twee keer per dag trainen, marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etcetera — x 1.9
en dan dus nog x1,2 om 20% boven onderhoud te eten.
Dit is een redelijk goede methode. Als je je vetpercentage wist zou je het nog nauwkeuriger uit kunnen rekenen maar opzich is dit ook goed genoeg.
Als je 3x per week traint kun je het beste gewoon een split schema nemen. Dit houd in dat je al je spieren 1x per week pakt. Een voorbeeld wat de meeste mensen gebruiken:
Dag 1: Benen & Schouders
Dag 2: Borst & Triceps
Dag 3: Biceps & Rug
Wat je op welke dag doet zou je nog mee kunnen schuiven.
Dit is opzich een basis splitschema. Dan moet je ook nog bij elke spiergroep bepalen welke oefeningen je wil doen en hoeveel herhaling en setjes je wil doen. De basisoefeningen om kracht op te bouwen zijn Bench Press/Bankdrukken, Deadliften en Squaten. Google er maar eens op.
aantal oefeningen per spiergroep:
Benen: 4 of 5
Schouders: 4
Borst: 3
Triceps: 3
Biceps: 3
Rug: 4 of 5
zo doe ik het. Kan mijn trainingsschema anders ook wel hier posten als je denkt dat je daar iets mee kunt?