Active topics in Off-Topic

Moderators

• Bouke Bouke Hardtraxxer
  • Jor-D Jor-D Hardtraxx Beheerder · 11 minutes ago
  • Magnetron Magnetron Hardtraxx Crew · Jun 2026
  • The Venator The Venator Hardtraxx Beheerder · 4 days ago
  • wootum wootum Hardtraxx Crew · 18 hours ago
  • Zenda Zenda Hardtraxx Crew · 4 hours ago
Hardtraxx Elite
2107 posts member since 2010
last seen Feb 2018
Kaasboer wrote:Geen buik?
buik is niet nodig. die pak je bij de compounds toch wel mee omdat je je stabiliteit moet bewaren.

@Kepro:
tja ik heb toch liever een beetje een persoonlijker schema dan dat ik alles van iemand overneem. het is toch een beetje persoonlijk welke oefeningen je fijn vindt enzo. ik bedoelde meer opmerkingen over of ik alles van een spier wel aanpak e.d.
Hardtraxxer
585 posts member since 2009
last seen Apr 2015
Heb gehoord dat je om de 6-8 weken een ander schema moet nemen.
Ben nu bezig met:
Dag 1: triceps + borst
Dag 2: biceps + rug
Dag 3: benen + schouders + buik

Op welke manier moet ik dan veranderen van schema?
Ipv alles 4x8, 5x6? Of 3x12?

Of moet het zo:
Dag 1: biceps + borst
Dag 2: triceps + benen
Dag 3: rug + buik
Dag 4: cardio + schouders
Hardtraxx Veteran
5048 posts member since 2011
last seen Nov 2018
Dat is meer in de zin van de oefeningen die je uitvoert. Zo kun je bijvoorbeeld switchen van veel compound movements naar meer isolated movements..
Hardtraxx Elite
last seen Feb 2018
mark-feyenoord wrote:Heb gehoord dat je om de 6-8 weken een ander schema moet nemen.
Ben nu bezig met:
Dag 1: triceps + borst
Dag 2: biceps + rug
Dag 3: benen + schouders + buik

Op welke manier moet ik dan veranderen van schema?
Ipv alles 4x8, 5x6? Of 3x12?

Of moet het zo:
Dag 1: biceps + borst
Dag 2: triceps + benen
Dag 3: rug + buik
niks MOET. voor wat variatie/betere spierprikkeling is het misschien wel handig om 1x in de 2 maanden ongeveer een ander schema te nemen maar in het begin is het niet erg om bijvoorbeeld half jaar met hetzelfde rond te lopen hoor. bij de tweede verdeling moet je opletten dat dag 1 en 2 niet achter elkaar zitten want bij borst train je triceps ook mee en dan is het niet slim om die de volgende dag weer aan te pakken. zo zou wel kunnen:
Dag 1: borst + triceps
Dag 2: buik + benen
Dag 3: Rug + biceps

STAN- wrote:Dat is meer in de zin van de oefeningen die je uitvoert. Zo kun je bijvoorbeeld switchen van veel compound movements naar meer isolated movements..
als je serieus met krachttraining bezig bent moet je sowieso zorgen dat je deadlift, squat en Bench press ten aller tijde in je schema houdt. (de 3 belangrijkste compounds)
Hardtraxx Veteran
5464 posts member since 2009
last seen 18 hours ago
RobertV wrote:
Kaasboer wrote:Geen buik?
buik is niet nodig. die pak je bij de compounds toch wel mee omdat je je stabiliteit moet bewaren.

@Kepro:
tja ik heb toch liever een beetje een persoonlijker schema dan dat ik alles van iemand overneem. het is toch een beetje persoonlijk welke oefeningen je fijn vindt enzo. ik bedoelde meer opmerkingen over of ik alles van een spier wel aanpak e.d.

Buik ik altijd maar staat nooit in mijn schema. Had ik ook wel verwacht Robert en is ook heel logisch :) Begin wel altijd met de zwaarste oefening en bouw daarna af.
Hardtraxxer
450 posts member since 2009
last seen Aug 2012
Wat doen de meeste hier ?
Body building of Powerlifting?
Hardtraxx Veteran
5048 posts member since 2011
last seen Nov 2018
RobertV wrote:als je serieus met krachttraining bezig bent moet je sowieso zorgen dat je deadlift, squat en Bench press ten aller tijde in je schema houdt. (de 3 belangrijkste compounds)
Of course, maar dat spreekt voor zich lijkt me.
Maar bijvoorbeeld een barbell row zou je gerust tijdelijk kunnen vervangen voor een machine row oid

@ Donkey: I will never be a weightlifter. Ik werk aan mijn lichaam om het zo te krijgen zoals ik het wil, wat mij in principe tot een bodybuilder maakt.
Hardtraxx Elite
last seen Feb 2018
Donkey controller wrote:Wat doen de meeste hier ?
Body building of Powerlifting?
bodybuilding. ik kijk niet naar gewichten. ik ga voor de stricte uitvoering waarvan het lichaam goed groeit.
Hardtraxxer
last seen Apr 2015
Oke thnx :D
Ga even kijken wat ik ga doen met m'n schema, waarschijnlijk ga ik Rippetoe proberen
Hardtraxx Elite
2055 posts member since 2011
last seen Apr 2015
Ik zit nu op:

Maandag: Borst - Triceps
Dinsdag: Rug - Biceps - Onderarmen
Donderdag: Benen - Buik
Zaterdag: Kuiten - Schouders

Weet niet of ik hier echt iets aan moet passen. Vind het zelf wel prima lopen zo.
R
Hardtraxx Addict
1951 posts member since 2012
last seen Jan 2014
Ik ben nu ongeveer 2 weken bezig met droogtrainen en het bevalt me aardig goed! Sport nu 4 keer in de week en elke dag 20 minuten op de crosstrainer op bijna vol vermogen zodat ik helemaal gesloopt ben, en 2 spiergroepen per dag.
Zat 2/3 weken geleden nog op 82kg en zit nu bijna op 79kg. Begin te merken dat me vetpercenatage aan het afnemen is maar me spieren er niet aan leiden. Voeding is redelijk, ik eet ongeveer 6 keer per dag, in de ochtend veel koolhydraten en in de avond een grote bak met kwark. Qua voeding zou ik nog iets strenger mezelf kunnen zijn.
P
Hardtraxx Addict
1880 posts member since 2011
last seen Jun 2026
RobertV wrote:Hallo,
ik heb een schema opgesteld voor 3 dagen (split) en bij deze vraag ik om tips/meningen/advies.

vr:

Biceps:
EZ curl
One arm preacher curl
Zottman curl

Rug:
Deadlift
Seated row (machine)
Lat pulldown (machine)
Dumbell row

Kuiten:
Standing calf raise
Calf press op de legpress
Je doet toch wel eerst rug en daarna pas biceps? Als je eerst je biceps hebt gedaan kun je daarna niet fatsoenlijk meer rug trainen.
Hardtraxx Elite
last seen Feb 2018
ja eerst rug dan biceps. ik heb het in willekeurige volgorde neergeklad.
G
waarom kan je rug niet trianen na biceps?
P
Hardtraxx Addict
last seen Jun 2026
KSwoosh wrote:waarom kan je rug niet trianen na biceps?
Omdat je bij rug biceps mee pakt. Als je biceps dan al vermoeid is ga je tijdens het rug trainen eerder je biceps voelen dan je rug.
R
Hardtraxx Veteran
4240 posts member since 2010
last seen May 2025
Je kunt eventueel biceps wel na rug pakken.

OT:

Zonet keiharde Rug/Borst training gehad ivm dat de sportschool maandag dicht zit. Helemaal dood.
Vitamientjes zitten er weer net in. ^^
P
Hardtraxx Addict
last seen Jun 2026
Ramirez wrote:Je kunt eventueel biceps wel na rug pakken.

OT:

Zonet keiharde Rug/Borst training gehad ivm dat de sportschool maandag dicht zit. Helemaal dood.
Vitamientjes zitten er weer net in. ^^
ja dat kan wel. Dat vind ik altijd wel een fijne combinatie rug en biceps.

Ik ben ook net wezen trainen, gelukkig kan ik maandag wel trainen. :) Heb alleen borst en triceps gedaan.
Hardtraxx Elite
2055 posts member since 2011
last seen Apr 2015
Laat maar, staat er al.
G
Phase 2 wrote:
Omdat je bij rug biceps mee pakt. Als je biceps dan al vermoeid is ga je tijdens het rug trainen eerder je biceps voelen dan je rug.
dat hangt toch gewoon helemaal af van welke oefeningen je doet?
ik kan er sowieso al wel 1 bedenken waarbij je je armen niet gebruikt :P
P
Hardtraxx Addict
last seen Jun 2026
KSwoosh wrote:
Phase 2 wrote:
Een volledige fatsoenlijke rugtraining zonder gebruik van armen gaat gewoon niet. In een rugtraining zit altijd iets van rows dat wordt toch best lastig zonder armen.
Hardtraxx Elite
last seen Feb 2018
KSwoosh wrote:
Phase 2 wrote:
1 misschien wel maar geen 4 of 5.
G
ja veel verder als 1 kwam ik ook niet xd
Hardtraxx Addict
1319 posts member since 2010
last seen Feb 2016
Het is het logisch te beginnen met de grootste spiergroepen en dit af te bouwen naar de kleine.

Als je je biceps al helemaal vol hebt getraind kan je je rug minder hard pakken, omdat je deze toch altijd nodig hebt. Wanneer je met rug begint train je je biceps al deels. Je traint je rug dan helemaal vol en daarna maak je je biceps af.
Hardtraxxer
last seen Apr 2015
Zijn chin ups en pull ups hetzelfde?
K
Hardtraxxer
414 posts member since 2011
last seen Oct 2014
mark-feyenoord wrote:Zijn chin ups en pull ups hetzelfde?
Nope, chin ups is voor je rug dus breed pakken met je handpalmen van je af. Pull ups zijn voor biceps, smal pakken, schouder breedte of smaller. handpalmen naar je toe.

Ik hoop dat ik het goed heb :P
en anders is google/youtube je beste vriend :thumbup: