Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 51, 52, 53, 54, 55, 56  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jan 2025 15:35 

Hardtraxx Addict

tandjes, 3 plater zou gestoord zijn.
Wat is je lengte en bodyweight?
Ook nog tips voor bench te uppen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jan 2025 15:46 

Hardtraxx Elite

billieb15 schreef:
tandjes, 3 plater zou gestoord zijn.
Wat is je lengte en bodyweight?
Ook nog tips voor bench te uppen?

1m80 / 101kg. Leun meer richting powerliften dan bodybuilden.

Nja, mensen zeggen dat benchen niet de meest optimale oefening voor spiergroei is daarboven, het wetenschappelijk correcte antwoord hier zou dus zijn veel chest trainen en die chest laten groeien en dan wordt je vanzelf sterker op bench zonder dat je per se (heel veel) hoeft te benchen. Maar anekdotisch, zelf merkte ik wel dat als ik zeker 2x per week zwaar benchte ik veel beter / sterker / technischer werd in de bench zelf. Ben ook niet de beste persoon om het te vragen denk ik, ik doe best veel dingen op gevoel zonder al te diep de science in te duiken namelijk. Ik zou gewoon zeggen 2x per week hard benchen tot failure (bijv als eerste oefening van chestday), in een +- 500 cal overschot zitten, min. 2gr eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag, en dan gaat die bench wel omhoog. Net als met alles, progressive overload. En als je niet doodgaat tijdens je laatste 2-3 reps, had je meer gekund dan die 2-3 reps.
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jan 2025 15:59 

Hardtraxx Addict

ty voor je eerlijkheid.
Ja ben zelf wel n gymguru. dus dat laatste is bekend.
En inderdaad, voor spiergroei, is bench vrij bad. Weinig lengte in de beweging van de borstspieren.
maarja, als je ergens goed in wil zijn, moet je datgeen juist doen denk ik.
Maar qua sets bedoelde ik het meer.
Doe je dan 5x5? of echt lagere reps nog
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jan 2025 16:13 

Hardtraxx Elite

Ja zou persoonlijk wel lage rep range aanhouden als je graag snel een PR wil. Weet niet wat nu je pr is of hoe je sets eruit zien? Ik zou bijv niet als je 100 wil benchen sets gaan doen met 70x8 of nog meer reps ofzo. Toen ik 120 max had deed ik 4/5 setjes met 105 en probeerde ik niet onder de 4 reps eindigen bij de laatste set. 6/5/4/4 meen ik zoiets. Niet de beste tactiek voor fysieke gains maar voor een pr halen / snelle krachttoename in een specifieke oefening werkt het voor mij goed. Dat gevoel dat elke set, elke rep echt zwaar is omdat het 85-90% van je 1RM is zegmaar. 5x5 zou ook wel goed werken denk. Moet eerst weten wat je bench sets nu zijn
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jan 2025 16:21 

Hardtraxx Addict

pak nu ongeveer;
20 (stang) - 15reps ofzo
50 - 10r
60 - 8r
70 - 6r
80 - 5r
en dan ff kijken hoe het voelt.
Vaak sluiten we af met 60kg tot falen (ca 20reps)
Train met een maatje die ook gewoon van lekker hard trainen houdt.
Dan is zo'n faalsetje echt heerlijk beuken.

Ik zit denk wel te hoog qua reps of nie?
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jan 2025 17:18 

Hardtraxx Elite

Citaat:
Ik zit denk wel te hoog qua reps of nie?

Ja :P en ik zou sets gaan doen die dichter bij elkaar liggen in gewicht, zodat je je progressive overload makkelijker kan bijhouden. 4 sets met hetzelfde gewicht werkt beter dan elke set een ander gewicht eraan. Wat is je 1rm? Als je 5x80 kan zal wel rond de 90 zijn? Ik zou gewoon dit doen: warmups en dan 4 a 5 sets met 80, tot failure. Stel dit is 5-5-4-3, probeer hier de keer erna minimaal 5-5-4-4 van te maken. Tot je 4x5 kan. Dan gewicht verhogen. Repeat

oja en doe pec flies, dumbbell presses/flies en train je triceps veel.
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jan 2025 17:58 

Hardtraxx Addict

Ik deed een tijd terug 5x5 op de bench, maar liep op een gegeven moment vast waardoor er geen progressie meer inzat. Toen ben ik naar 3x3/4x3/5x3 gegaan. Waarbij je dus begint met een gewicht met 3 setjes van 3 herhalingen, haal je die ga je naar 4x3 etc.

Heeft mij toen wel geholpen om in gewicht omhoog te gaan en vorig jaar die 100kg aan te tikken. Heb het nu aangepast en doe 2 setjes tot falen waarbij ik in de 5-8 rep range zit. Zit nu op 80kg voor 5/6 herhalingen. En doe natuurlijk ook nog andere varianten er bij naast, incline dumbbell press, flat dumbbell press, pec flies etc.

Maar wel alles 2 setjes tot falen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 jan 2025 23:29 

Hardtraxx Addict

Tot een jaar geleden heb ik de benchpress eigenlijk altijd overgeslagen. Vorige januari toch weer mee begonnen en de progressie die m'n borst heeft gemaakt is wel sick. Eerste half jaar heel erg op maximaal gewicht getraind en afgelopen half jaar veel meer op volume. Doelstelling was 12 reps van 100KG en die heb ik gehaald. Daarna wilde ik 3 sets van 8 herhalingen met 100KG, ook die gehaald en die probeer ik nu vol te houden tijdens de cut.

Overigens, de smith machine incline bench press is ook echt een topoefening.
Ongelezen bericht Geplaatst op 30 jan 2025 21:56 

Hardtraxx Veteran

Oké hevige hefters. Op werk hebben ze voortaan ook een sportschooltje dus ik ga er ook maar aan toegeven. Welke app gebruiken jullie om vooruitgang bij te houden etc?

Tips voor een beginnerdt zijn welkom. Doel is op dinsdags en donderdags even wat objecten de lucht in de hijsen op het werk in het krachtenhonk. Heb mezelf ook ingeschreven voor crossfit op de maandagavond en blijf tradiegetrouw survivalrunnen op de woensdagavond. Tis een beetje de bedoeling dat het de survivalrunning prestaties een beetje ondersteund, want daar merk ik wat gemis aan kracht in mijn bovenlichaam.
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 jan 2025 09:20 

Hardtraxx Addict

Ik hou het echt heel erg simpel in een excel bestandje bij. Oefeningen in de eerste kolom en in de tweede kolom het gewicht + het aantal herhalingen. Als het gewicht of herhalingen omhoog gaat verander ik het.

En als beginner is het van belang om eerst te zorgen dat je de uitvoerig goed onder de knie hebt voordat je echt met lomp zware gewichten aan de slag gaat.
Ongelezen bericht Geplaatst op 31 jan 2025 09:35 

Hardtraxx Veteran

Ik gebruik de app Hevy om voortgang bij te houden. Vind ik wel chill in gebruik. Als je twee keer in de week gaat zou ik adviseren om beide keren full body te doen, dan raak je alle spiergroepen twee keer per week. Dat is wel fijn als je progressie wil maken. Kan je wel twee voorbeelden sturen als je wil?
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 feb 2025 11:12 

Hardtraxxer

Keertje meegeweest naar de gym, vanacht niet fatsoenlijk kunnen slapen van de spierpijn en kan nou niet eens mn armen strekken boven mn hoofd godverdomme :lol:

Fijn vooruitzicht ook dat je weet dat t vanacht eerst erger wordt voor het beter wordt. Waarom doen mensen dit zichzelf vrijwillig aan?
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 feb 2025 12:11 

Hardtraxx Veteran

Ach, dat is alleen de eerste keer joh. Gewoon een wekelijks iets van maken, heb je er geen last meer van :cool:
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 feb 2025 13:48 

Hardtraxx Addict

Haha die eerste keer spierpijn is echt insane inderdaad. Hoe vaker je gaat, hoe meer je de spierpijn ook gaat waarderen. :cool:
Ongelezen bericht Geplaatst op 19 feb 2025 15:00 

Hardtraxx Elite

Sven-O schreef:
Keertje meegeweest naar de gym, vanacht niet fatsoenlijk kunnen slapen van de spierpijn en kan nou niet eens mn armen strekken boven mn hoofd godverdomme :lol:

Fijn vooruitzicht ook dat je weet dat t vanacht eerst erger wordt voor het beter wordt. Waarom doen mensen dit zichzelf vrijwillig aan?

Dit wordt minder met de tijd, al zal het altijd wel een beetje blijven na zware trainingen :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 feb 2025 11:13 

Hardtraxx Veteran

Geen idee waarom je je post hebt verwijderd Emre, maar ik kon me er wel in vinden :P Ik ben zelf vrij zwakjes, als gevolg van low T. Momenteel bezig met doktoren om te kijken naar oorzaak en eventueel TRT. Maar het verklaart wel zoveel opeens. Ochtend standaard zo moe wakker worden, herstel na gym altijd zo langzaam, mn spierkracht is zo laag ondanks dat ik toch wel 2 jaar de gym en eten serieus neem.

Ik weet dat niet iedereen het boeit en dat is helemaal oke, maar ik zou ook niet een standaard mannetje qua kracht willen zijn en beetje spieren willen hebben :P Meer potentie uit mijzelf halen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 feb 2025 11:43 

Iemand ervaring met actief sporten en een keto dieet? Ik zit er nu anderhalf maand in, neem minder dan 50g koolhydraten per dag. Om geen spierverlies te krijgen neem ik ook rond de 200gr proteine per dag.

Ik merk dat ik niet echt afval, mensen tips? Ook merk ik meer moeheid, mensen andere tips? Gewicht en lengte is niet relevant denk ik voor deze vragen?
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 feb 2025 12:05 

Hardtraxx Veteran

Je zal het vast wel eerder hebben gehoord, afvallen is puur hoeveel calorieen je inneemt. Neem je minder calorieen in dan je behoefte, zul je afvallen. Als je niet afvalt, eet je nu gewoon teveel calorieen. Maakt geen zak uit wat voor dieet je hebt. Je zou bij wijze van elke dag macdonalds kunnen eten en nog kunnen afvallen.

Enige tip die ik kan geven is je calorieen tellen. Echt alles wat naar binnen gaat tellen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 feb 2025 12:28 

Hardtraxxer

corneelwr schreef:
Gewoon een wekelijks iets van maken, heb je er geen last meer van :cool:

Denkeleda schreef:
Hoe vaker je gaat, hoe meer je de spierpijn ook gaat waarderen. :cool:

Zaagkick schreef:
Dit wordt minder met de tijd, al zal het altijd wel een beetje blijven na zware trainingen :P

De hints zijn duidelijk :thumbup:

Ging vooral mee omdat ik het nog nooit echt serieus geprobeerd had. Paar jaar geleden ben ik een paar keer geweest maar dan zonder mensen die al vaker geweest waren dus dat stelde allemaal niet zo veel voor. Op zich vind ik het wel lachen en de gym op de uni is niet super druk overdag dus ik zie t best zitten om vaker te gaan! Enige nadeel is dat de mensen met wie ik mee zou kunnen elke dag om 7:30 daar staan en dat vind ik toch echt te vroeg :lol:
Ongelezen bericht Geplaatst op 20 feb 2025 12:52 

Hardtraxx Veteran

Lekker solo gaan. Bekenden goeiedag zeggen, oortjes in en pompen maar.

En onderdeel van je routine maken. Toen ik begon ging ik altijd met tegenzin maar nu rij ik er na het eten naartoe zonder erbij na te denken.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 feb 2025 10:46 

Kraak... Piep...

Alm1ghty schreef:
Lekker solo gaan. Bekenden goeiedag zeggen, oortjes in en pompen maar.

En onderdeel van je routine maken. Toen ik begon ging ik altijd met tegenzin maar nu rij ik er na het eten naartoe zonder erbij na te denken.

Dit, je moet jezelf eigenlijk een maand gewoon forceren om 2 tot 4 keer in de week te gaan.

Zodra je dat er in hebt zitten, en dat is meestal ook de tijd dat je progressie begint te zien (als je niet jezelf vol vreet, want goed eten is minstens 50% van je progressie), ga je automatisch heen en met meer motivatie.
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 feb 2025 11:00 

makrooy schreef:
Je zal het vast wel eerder hebben gehoord, afvallen is puur hoeveel calorieen je inneemt. Neem je minder calorieen in dan je behoefte, zul je afvallen. Als je niet afvalt, eet je nu gewoon teveel calorieen. Maakt geen zak uit wat voor dieet je hebt. Je zou bij wijze van elke dag macdonalds kunnen eten en nog kunnen afvallen.

Enige tip die ik kan geven is je calorieen tellen. Echt alles wat naar binnen gaat tellen.

Goeie tip. Ik hoor vanuit de keto hoeken dat je kan eten wat je wilt, omdat je in ketose de vetten en eiwitten toch wel verbrandt. Zal waarschijnlijk iets genuanceerder zijn :P Met echt veel eten op 1 dag kom ik max 2500kcal, dat ligt nu waarschijnlijk rond de 2000, dus dat zou genoeg moeten zijn om af te vallen:)
Ongelezen bericht Geplaatst op 21 feb 2025 12:57 

Kraak... Piep...

Anonymous schreef:
makrooy schreef:

Goeie tip. Ik hoor vanuit de keto hoeken dat je kan eten wat je wilt, omdat je in ketose de vetten en eiwitten toch wel verbrandt. Zal waarschijnlijk iets genuanceerder zijn :P Met echt veel eten op 1 dag kom ik max 2500kcal, dat ligt nu waarschijnlijk rond de 2000, dus dat zou genoeg moeten zijn om af te vallen:)

Zo bereken je dat niet echt.

Je moet je BMI (daadwerkelijk en niet op een gare app die een gok maakt) laten opmeten en aan de hand daarvan kan je een goede inschatting maken op hoeveel kcal je moet zitten om een bepaald gewicht per week kwijt te raken. Het hangt best van een aantal factoren af namelijk. Doe je te weinig dan zie je geen progressie en raak je motivatie kwijt, doe je te veel dan is dat slecht voor je gezondheid en ga je je zwak voelen.

En dan nog kan je spul eten met veel vet en weinig kcal bijvoorbeeld of nog te weinig water drinken, spul eten waarvan je niet vol raakt waardoor je honger blijft hebben en meer eet en je kcal alsnog hoog blijven e.d.
Het is wel een totaalplaatje, waarbij het ook belangrijk is wel een cheatday er in te houden waar je gewoon je normale aantal kcal eet, en gerechten maakt met weinig kcal die je wel heel lekker vindt, gewoon voor doorzettingsvermogen.

Ik was gezet (niet enorm dik) en ben lang (1,92) en als ik een beetje met tempo wou afvallen hikte ik meer tegen de 1700 aan. Dat was het maximale wat ik kon doen zonder dat het ongezond werd voor mijn specifieke BMI en bouw. Dat inclusief met sporten en het ging voor mij echt heel rap (107 kg naar 86kg nu), waar ik nu op een punt zit dat ik alleen maar onderhoud doe.
Ongelezen bericht Geplaatst op 23 feb 2025 20:01 

Hardtraxxer

Anonymous schreef:
Ik hoor vanuit de keto hoeken dat je kan eten wat je wilt, omdat je in ketose de vetten en eiwitten toch wel verbrandt.

oeeeeh dit is echt hele grote bullshit

Luister ook absoluut niet naar BB. 1700 kcal wanneer je 107 kilo weegt is echt bizar weinig xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 24 feb 2025 10:07 

Kraak... Piep...

Klopt, ik heb dat gedaan en ik ben nu dood
Vorige  1 ... 51, 52, 53, 54, 55, 56  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic