Remi schreef:
Dat zijn natuurlijk geen wondermiddeltjes waardoor je 'nooit meer' spierpijn hebt.
Je benen zijn in verhouding met je lijf gewoon grote spieren, haast de helft van het lichaam. Naast cardio- of krachttraining belast je je benen natuurlijk veel, zeker als je nog lichamelijk inspannend werk doet.
Ik train al tig jaar en heb ook altijd spierpijn na benen trainen, of in ieder geval een 'doof' of zwaar gevoel in mijn benen. Met name als ik een trap op loop. Als ik een langere duurloop doe (10+ kilometer) op redelijk tempo heb ik ook gewoon 2 dagen last van benen en rug. Dat is gewoon inherent aan inspanning.
Hoe train je je benen? Willekeurig wat oefeningen, split in quads / glutes etc? Één of twee keer per week?
Goed, gezond en gevarieerd eten, voldoende nachtrust, veel water drinken zijn gewoon basic dingen. Zaken als creatine en magnesium zijn niet de magische middeltjes tegen spierpijn. Eiwitten helpen voor herstel maar dat kan je ook uit voeding halen.
Ik doe 2 keer per week (benen) krachttraining en dan eigenlijk willekeurig wat oefeningen, zodat ik voor m'n gevoel alle spiertjes in de benen gehad heb. Bovenbenen, kuiten, hamstrings, heupen etc.
Daarnaast 3x per week interval training met de politieconditie app, 1x per week padel en 1 duurtraining op de crosstrainer (ook meer in de hoop m'n spieren minder te belasten)
Ik snap inderdaad dat het geen wondermiddeltjes zijn, misschien had ik er zelf iets te veel verwachtingen van.
Nachtrust is iets waar veel te verbeteren valt, echter kan ik daar momenteel zelf weinig aan veranderen op de korte termijn ivm slaapstoornis. Nu je het zegt kan dat inderdaad ook wel veel gaan schelen in de toekomst.