Fighter schreef:
Broken Balance schreef:
Ik was gezet (niet enorm dik) en ben lang (1,92) en als ik een beetje met tempo wou afvallen hikte ik meer tegen de 1700 aan. Dat was het maximale wat ik kon doen zonder dat het ongezond werd voor mijn specifieke BMI en bouw. Dat inclusief met sporten en het ging voor mij echt heel rap (107 kg naar 86kg nu), waar ik nu op een punt zit dat ik alleen maar onderhoud doe.
In wat voor tijdsbestek praat je?
Bruto, over lange tijd, ik begon in 2020 namelijk. En netto een jaar.
En het is niet omdat het niet werkte, maar omdat ik om uiteenlopende reden er telkens vroegtijdig mee kapte en terugviel (medisch, corona, motivatie, geen tijd). Maar als je praat over periodes waar ik er voor ging en pushte, dan praat je over een half jaar tot een jaar.
En ik ben verre van rigoreus er in en ik hou me er absoluut niet altijd aan. Maar sinds dit jaar door het consistente sporten en iig consistent door de week in een calorie deficit zitten met daarnaast goed en gezond eten en genoeg water drinken, dan kan het hard gaan, als je het goed aanpakt vanuit alle hoeken.
Calorie deficit werkt altijd, maar in hoeverre is altijd van zoveel persoonlijke factoren afhankelijk. Daarom moet je goed je eigen BMI opmeten en overleggen met een coach of dietist of bestaande statistieken wat voor jou zou werken als je bijvoorbeeld een doel hebt van 1kg in de week afvallen (wat ik had, en echt het maximum is) of gewoon 0,5kg.
Let wel, je hebt altijd even nodig voor je echt resultaten en progressie ziet (3 weken is de minimum een beetje), daar komt het hele eerst routine van maken ook vandaan. Met alleen sporten verdubbel je de duur t.o.v. alleen in een deficit zitten en liggende aan welke sport je doet kan het aantal kg's dat je afvalt ook trager gaan. In mijn geval ging het aantal kg's dat ik afviel ook minder hard omdat ik spiermassa er bij begon op te bouwen, dus niet een slecht ding oid.
Ik vond Steve van Kraftcoaching op Insta ook altijd wel handig, die geeft veel tips op basis van wetenschap e.d. en niet vanuit een of andere trend, wondermiddel of andere onzin. En die houdt een manier aan van dit waar ze er vanuit gaan dat je ook nog leuke dingen wilt doen/eten buiten een leven van alleen dieet en fitness.