Kwami schreef:
Afgelopen jaar een beetje sportschool erbij gedaan, één a twee keer in de week, om beetje fit te blijven. Maar wil nu proberen iets serieuzer er mee bezig te gaan. Ook i.v.m. voeding etc.
Nu zit ik ook te kijken naar supplementen. Proteïne poeder zit ik sowieso te overwegen. Wat zijn hiervoor goede suggesties?
En verder nog supplementen, creatine bijvoorbeeld? (slik wel elke dag al magnesium en multivitaminen)
Eiwitpoeder kan, hoeft niet. Alleen als je moeite hebt om elke dag aan je eiwitdoel te komen (ik hanteer zelf 2g eiwitten per 1 kg lichaamsgewicht per dag, heb liever te veel dan te weinig. Maar ik denk dat 1.5 ook wel kan). Verder 100% creatine nemen, gewoon 5g per dag. Is een van de weinige supplementen die écht werken. Houdt vocht vast in je spieren, je lijkt wat voller, verwacht wel 1-3 kg aan te komen tho, maar dat is dus voornamelijk vocht. En je hebt iets meer energie in de gym, zeggen ze, maar ikzelf heb die energie fix sowieso al van m'n pwo, dus merk ik de eventuele boost van creatine niet zo.
Verder dingen die werken/over het algemeen in ieder geval geen kwaad kunnen en geen broscience zijn:
Magnesium / ZMA (laatste is zinc+magnesium combo)
Omega 3 visolie tabletten
Multivitaminen
(Eventueel) BCAA's maar ik ben er nog niet over uit hoeveel ze in werkelijkheid helpen.
Voor de rest is het voor de sport/voeding ketens (op enkele dingen die ik mis na) vooral veel geld verdienen met nutteloze supplementen. BCAA's dus ook met een korreltje zout nemen. Maar creatine / zma / omega 3 / multivitaminen (mits je daarin deficient bent) doen hun werk. Verder natuurlijk goed eten, boven je dagelijkse caloriebehoefte zitten als je in spiermassa aan wilt komen is een must (behalve in het eerste jaar, aka beginner gains). Niet je laten tegenhouden omdat je wat extra vet aankomt tegelijkertijd. Goed kijken hoe je je macros verdeelt (hoeveel van je totale calorieinname per dag haal je uit eiwit, hoeveel uit carbs, hoeveel uit vetten). En hard trainen, en dan is groeien een feit. Good luck