STVK schreef:
Unknown schreef:
Ik las juist door de goede prestaties van Ajax in de EL dat Nederland mogelijk weer een rechtstreekse plaatsing voor de CL zou kunnen bemachtigen vanaf seizoen 18/19.
Idd, volgens mij vanaf 19/20, als de winnaar van de CL volgend jaar uit de top-10 landen komt (hoogstwaarschijnlijk dus). Die puntentelling gaat als ik me niet vergis per 5 jaar, en 5 jaar geleden presteerde Nederlandse clubs niet al te best in Europa, in tegenstelling tot Turkse of Zwitserse clubs. Volgend jaar wordt dit slechte jaar van NL niet meer meegenomen (omdat het dan niet meer in de laatste 5 jaar valt duh) en komt NL weer hoger dan laatstgenoemde landen.
Excuse me if I'm wrong maar volgens mij is dit de reden

We moeten 10e worden op de UEFA coëfficientenlijst om rechtstreekse deelname op het hoofdtoernooi af te dwingen. Op dit moment staan we 13e, met voor ons:
12. Zwitserland
11. Tsjechië
10. Turkije
Rest vd ranking en meer (
http://www.uefa.com/memberassociations/ ... index.html )
Zwitserland en Tsjechië worden na dit seizoen ingehaald, omdat dat slechte jaar inderdaad vervalt. Die score (van na dit seizoen) is bepalend voor plaatsing in 18/19. Achterstand met Turkije is, doordat AZ is uitgeschakeld en Besiktas er nog in zit, niet meer in te halen en dus is directe plaatsing voor 18/19 uitgesloten.
Het gat met Turkije is dusdanig groot dat directe plaatsing voor seizoen 19/20 ook niet realistisch lijkt. Zeker doordat Turkse clubs het dit Europese seizoen tot dusver beter doen dan de Nederlandse. Alleen als volgend seizoen heel goed gepresteerd wordt door de Nederlandse clubs en belabberd door de Turkse (of heel misschien de Oekraïense) dan is de 10e plaats haalbaar.
Het grote probleem is dat de punten voor de coëfficientenlijst gedeeld worden door het aantal deelnemende clubs van een bepaald land aan CL / EL. Doordat veel Nederlandse clubs er vaak een handje van hebben om in de voorrondes EL al uitgeschakeld te worden, is het aantal behaalde punten vaak bedroevend laag. Ondanks dat PSV vorig jaar een topprestatie heeft neergezet, is het aantal punten wat NL dit jaar behaald heeft (7.9) al hoger dan vorig jaar(5.7), puur omdat er relatief goed gepresteerd is in de voorrondes.
http://www.uefa.com/memberassociations/ ... index.htmlDaar kun je evt. per jaar bekijken hoe de Nederlandse punten zijn behaald
Hoop dat ik het allemaal een beetje duidelijk verwoord heb zo