Nerazzurro93 schreef:
dat leerlingen genaaid zouden zijn, vind ik best meevallen. Leesvaardigheid is iets dat je kunt of niet kunt, onafhankelijk van datum, tijd of plaats. Dat het een dag later plaatsvindt, maakt helemaal niets uit.
Wat denk je van mensen met faalangst bijvoorbeeld? Mensen die moeite hebben met Frans, en waarbij het vak misschien wel de doorslag geeft voor slagen/zakken? Die zitten 'm al weet-ik-hoe-lang te stressen misschien, en krijgen dan een paar uurtjes van tevoren te horen dat ze nóg een dag langer moeten wachten op het examen. Denk je niet dat die mensen dan onder een nóg grotere druk komen te staan?
Ik weet zeker dat dit toch invloed gaat hebben op veel mensen. Natuurlijk zal het over het algemeen waarschijnlijk niet om een heel punt gaan, maar stel dat je door de opgebouwde druk en/of zenuwen 0,1 lager zou halen dan onder normale omstandigheden, en daardoor zakt?
Maar ach, als je dat geen naaien vindt?
Natuurlijk helpt media-aandacht, daar is geen twijfel over mogelijk. Of het nou écht nodig is, betwijfel ik. Mocht je die publiciteit willen trekken, zijn er genoeg andere manieren om dat te doen. Zoals ik eerder al zei, anderen hoeven niet op te draaien voor wie of wat dan ook.
Ik kan me niet voorstellen dat diegene over de gevolgen heeft nagedacht, wat - ik gebruik hier even Stefan's benaming - toch best wel kansloos is. Sterker nog, als diegene er wel over na had gedacht, en het toch heeft gedaan, is het alleen maar kanslozer.