De media doet niet anders, kijk maar naar al die berichten over 'de zoveelste dode door een XTC pil', terwijl het vaak gewoon aan de gebruiker ligt en niet aan het middel (en vaak ook de middelen) dat (/die) gebruikt is (/zijn). Tijd voor een nieuwe regering waarin de minister van Veiligheid niet mensen probeert te overtuigen dat een vriend van hem is overleden aan wiet (*kuch* van der Steur op Twitter in 2013 *kuch*) en daadwerkelijk nadenkt over het feit dat de 'War on Drugs' die door de VS is gestart jáááren geleden gewoon keihard heeft gefaald (zo erg dat ze zelfs bij de VN, dat normaal echt de voeten van de VS kust, ging vergaderen over wat de nieuwe aanpak moet worden).Pannenkoek wrote:Kreeg met al die overagressieve berichtgevingen in de media bijna het idee dat ze probeerden aan te sturen op een verbod. Stond op een gegeven moment meerdere keren per week een artikel in de krant met precies dezelfde bangmakerij. Dan is het natuurlijk niet gek dat mensen die verder niet bekend met drugs zijn zich vanzelf zorgen beginnen te maken. Maar goed, ik zal wel gewoon paranoïde zijn van al die 'zware psychotische tripmiddelen'. Anyway, heb zelf in ieder geval nog een gram of 11 onder de vriendengroep te verdelen, dus ik zal voorlopig nog niet zo veel last hebben van dat verbod.Sjaakie P wrote:Ik vind het trouwens wel echt zeer frappant dat media in al hun berichten over 4-FA eerst standaard zeiden dat het 'XTC-light' is, en vervolgens er een verbod komt op 4-FA omdat iedereen denkt dat het een XTC-light is en de media hier dan gelijk voor gaat waarschuwen. Hoe scheef wil je het hebben.
Als je even op een rijtje zet wat de grootste mogelijke gevaren zijn bij het tikken van een pil:
- Overdosis; gewoon op de middelbare school, ipv een praatje houden dat gaat over dat drugs slecht is en dat je het niet moet doen, uitleggen wáárom het slecht is, wat de mogelijke gevolgen zijn en indien je toch besluit het te doen, hoe je het dan zou moeten aanpakken (of dan tenminste wijzen op het feit dat er iets bestaat als het testcentrum waar ze zowat elke vraag kunnen beantwoorden)
- Onbekende inhoud: op het moment dat er een gedoogbeleid komt voor lijst I middelen waarvan de schade voor de gebruiker & de omgeving laag is, zou je deze zelf door gecontroleerde instanties kunnen laten produceren en verstrekken bij bijvoorbeeld het testcentrum (waar ze gelijk even uitleggen waarom 3 pillen tikken (van 220mg MDMA per stuk) op een avond "omdat je anders niks voelt" mokerdom is) - en dan heb je ook minder/nauwelijks last van gedumpte productieresten, en met een beetje geluk ook iets minder criminaliteit
- Verkeerd gebruik; met goede educatie zou dit eigenlijk nauwelijks moeten voorkomen, maar hé, zijn ook genoeg mensen (jongeren) die zich in een coma/zich dood zuipen, terwijl er algemeen bekend is dat je bijvoorbeeld niet 2 flessen sterk/kratje bier per persoon op één avond erdoorheen moet jagen, je blijft natuurlijk altijd domme mensen houden
En zo kan ik nog wel even doorgaan over hoe het precies zou kunnen worden uitgewerkt, maar wetende dat de komende jaren gedomineerd zullen worden door dik conservatieve partijen die niet de ballen hebben om te zeggen 'Jongens, ons oude/huidige beleid werkt niet goed aangezien we zo min mogelijk mensen aan de drugs willen en er zijn alleen al honderduizenden¹ mensen die in 2015 XTC hebben gedaan, we gaan iets nieuws proberen', heeft het gewoon geen zin om er meer moeite in te stoppen. Al zou het voor de VVD niet de eerste keer zijn dat ze weer eens door het stof moeten kruipen vanwege door hen (of haar partijleden) gemaakte fouten.
¹ Als ik zou berekenen hoeveel mensen in 2015 XTC hebben gebruikt, en ik gebruik maak van de gegevens van het Jaarbericht NDM 2016 van Trimbos (hier), waarin staat dat 2,8% van de bevolking (leeftijd 18+) in 2015 XTC heeft gebruikt, en de bevolkingsgrootte van Nederland voor mensen van 20 jaar en ouder op 1 januari 2016 (hier), wat uitkomt op 13.160.621 inwoners, dan kom ik uit op 368.498 Nederlandse inwoners (naar boven afgerond)! En dit is dan alleen voor 20+ levensjaren, er zijn naar mijn verwachting nog vele duizenden mensen jonger dan 20 jaar die ook XTC hebben gebruikt in 2015, en ook nog de vele mensen die speciaal naar Nederland komen voor de feesten/festivals en ook XTC gebruiken (al is dat laatste niet geheel relevant voor deze post zelf, maar wel leuk om de hoeveelheid gebruikers op Nederlandse grond op te krikken haha).
EDIT:
Ohja, aangezien 4-FA binnenkort ook op Lijst I van de Opiumwet komt te staan (niet 1 april omdat er iets te laat werd ingeleverd, maar ik denk toch wel ergens de komende tijd) lijkt het mij niet heel handig om te vermelden hoeveel je van dat spul thuis hebt liggen haha, een adres is in no-time nagetrokken (niet dat ik denk dat ze voor een paar gram poeder de politie langs komt, maar bij iets grotere hoeveelheden zou ik toch wel iets voorzichtiger zijn).