Kandidaten,
Beide teams hebben een stuk vlugger dan de deadline hun antwoord ingeleverd. Is snelheid de doorslaggevende factor? Of had één team de tijd beter nog kunnen besteden aan de juiste antwoorden?
Laten we eerst eens kijken met welke antwoorden beide teams op de proppen kwamen. De morse-codering laat ik hierbij achterwege, dit is immers door beide teams juist uitgevoerd.
Team Concordia:1. Spaans Galjoen
2. Vliegend Hert
3. Meermin
4. Ter AA
5. Handboog
Team Concordia begon met een zucht en een steun aan de opdracht. Wat werd er in godsnaam gezocht? Random woorden, een zin? Het balletje begon enigzins te rollen toen een kandidaat op Meermin kwam. De link werd nog niet meteen gelegd, maar volgde spoedig doordat een kandidaat erachter kwam dat de Meermin een schip van de VOC betrof. Nog steeds werden er naar random woorden gezocht, totdat (Spaans) Galjoen plots boven kwam drijven. Duidelijk werd dat er VOC-schepen werden gezocht. Handboog werd ook gevonden, logisch. Ter AA werd gelinked met de tweede letter van een eredivisieclub en het vliegend fauna op zijn Belgisch aangeduid werd gekoppeld aan het Vliegend Hert.
Team Batavia:1. Bloedgeld
2. Het Vliegende Hert
3. Meermin
4. i
5. Handbijl
Ook team Batavia had moeite met de opdracht. Ook bij dit team werd Meermin als eerste juiste antwoord gevonden. Echter bleek de link met VOC-schepen voor de overige antwoorden te lastig. Het Vliegend Hert werd nog wel als VOC-schip opgegeven, maar bij de overige antwoorden werd het gehouden bij Bloedgeld, 'i' en Handbijl.
Wat had het moeten zijn kandidaten? Natuurlijk zocht ik een vijftal VOC-schepen! En dit waren ze:
1. Galjoen. Gal is een product van het orgaan galblaas, en joen het laatste gedeelte van de waarde-aanduiding miljoen. De toevoeging van 'Spaanse' is prima doch overbodig. Goed gedaan Concordia.
2. Beide teams hadden deze fout. Hoewel het Vliegend Hert weliswaar aan de Belgische kust sneuvelde, heeft dat niets te maken met een Belgische 'aanduiding'. Ik zocht 'Het Duyfken'.
3. Drie was natuurlijk Meermin. Een meer bevat veel water en de min is een wiskundig teken. Beide teams goed beantwoord.
4. Deze bleek een lastige, al is die in de uitvoering o zo simpel. De club NEC heeft bijvoorbeeld drie letters, de tweede is een 'E'. Deze E staat voor Eendracht. Juist, tevens een naam van een VOC-schip. Beide teams dus fout.
5. De laatste opgave zet Team Concordia op een grotere voorsprong. Handboog werd inderdaad gezocht, een schip van de VOC. Batavia zat dichtbij, koos alleen het verkeerde wapentuig.Zodoende scoort Concordia drie. punten en Batavia één schamel puntje. En dat betekent dat er een stemronde zal plaatsvinden bij Team Batavia en dit team dus uiteindelijk wéér afscheid zal moeten nemen van één van zijn leden. Concordia wint daarentegen een hint naar de schat, deze is naar de teamcaptain gestuurd, en hij mag weeral zelf bepalen wat hij hiermee doet.
Elk teamlid van Batavia mag mij zijn/haar stem weer via PM, Whapp of Facebook bekend maken. Deadline hiervoor is
Donderdag 12:00., waarna het onderlinge duel zal plaatsvinden. Arnold is voor de laatste keer onschendbaar en op hem kan dus niet worden gestemd. Tot horens!