Realistisch gezien was de lockdown eerder om de besmettingen en de ziekenhuisbezetting in te dammen. Het was eveneens preventief gedaan voor als de Omikronvariant wel gevaarlijk was. Daarnaast was het ook grotendeels (ook al zeggen ze het niet) om een inhaalslag te maken met de vaccinaties. Je moet wel altijd indenken wat er zou gebeuren als het wel de verkeerde kant op was gevallen, als we dan niks preventief hadden gedaan waren we nog verder van huis, je kan mutaties en de gevolgen daarvan nou eenmaal niet voorspellen en heel snel constateren.wrote:Even weer ontopic:
https://www.nu.nl/coronavirus/6176559/o ... 9dvUT5SiJU
We kunnen toch niet meer langer in lockdown blijven. Zie hier ook een reactie van NuJIJ, die haalt mijn woorden uit de mond:
"De lockdown is in eerste instantie in werking gezet omdat men vreesde voor omikron variant. Die is nu wetenschappelijk bewezen milder dan de deta variant. Rutte: Als dit niet zo is dan wordt de lockdown onmiddellijk opgeheven
Gister zegt RIVM:
"Omikronvariant maakt veel minder ziek: rampscenario is volgens RIVM afgewend"
Ondertussen roept het OMT ook gister:
"OMT vindt half januari versoepelen geen optie, eind van de maand mogelijk wel"
Totale chaos, waarom hebben we ookalweer een lockdown, ja omdat de omikronvariant gevaarlijk is, ownee toch niet zo gevaarlijk als gedacht, ondertussen bij OMT versoepeling half januari niet mogelijk eind van de maand 'mogelijk' wel. Hoe dan?"
Misschien dat midden januari nog te vroeg is, het lijkt van niet, maar we zijn nu al meerdere keren te vroeg van het schip gesprongen en kregen het toen 3x zo hard terug uiteindelijk. Maar wat je zegt, eind januari moet je toch wel zekere versoepelingen gaan invoeren omdat bijna iedereen beschermd is en de huidige variant niet zo erg ziek maakt als de Delta variant. De vraag is dan wel hoe veel minder ziek natuurlijk.
Het OMT is daarbij trouwens wel echt het meest bipolaire instituut dat ik ooit heb gezien en ik blijf er voor dat zij vervangen moeten worden door een beter, meer consistent, instituut. Het lijkt er op dat het RIVM en de regering wel altijd op een lijn zitten maar het OMT lijkt altijd net wat anders te willen, soms logischerwijs, soms compleet tegen de logica in.