Hoewel ontzettend kut ben ik ook blij dat we gewoon duidelijkheid hebben dit keer.
Ik vraag mij oprecht af. Waar is het ‘testen bij klachten’ bij de GGD nog goed voor? Ik ben nu denk ik echt principieel tegen het testen bij klachten. In het verleden jaar heb ik hier nooit kritiek op gehad. Ik pleitte zelfs in het begin voor meer testen. Nu is het imo tijd om de testmaatschappij los te laten. Hieronder de voor- en nadelen opgesomd. Hoe kan je nu eigenlijk nog tot de conclusie komen dat het testen bij klachten goed is voor maatschappij en volksgezondheid?
Voordelen:
- Zicht op virus en ontwikkeling mutaties. Tegenargument: de mutaties ontstaan sowieso wel in andere landen waar de vaccinatiegraad pas onder de 10% ligt. Verder voorkomt het vaccin minder besmettingen door de deltavariant wat weer meer mutaties oplevert. Uiteindelijk is het onmogelijk om te vechten tegen deze mutaties
- voorkomen van een zeer gering aantal reguliere ziekenhuisopnames. IC opnames zijn er nauwelijks meer. Bijna Alle kwetsbaren zijn gevaccineerd
Nadelen:
- positieve testen houden bepaalde maatregelen in stand die gelden voor miljoenen mensen. Evenementen kunnen mogelijk geen doorgang vinden en lockdowns zijn misschien weer noodzakelijk (zal in andere landen meer het geval zijn dan Nederland)
- een aantal mensen ontwikkelt een depressie of angststoornis door de constante bangmakende berichten over besmettingen. Ook het gemis van zaken waar je naar uit kan kijken kan een depressie of somberheid in de kaart spelen
- mensen kunnen bij een positieve test niet aan het werk wat schadelijk is voor de economie en daarmee ook volksgezondheid. Zie de pingdemic in het Verenigd Koninkrijk
- de ontwikkeling van kinderen wordt belemmerd door klassen quarantaines
Al deze zaken worden opgeofferd voor een gering aantal ziekenhuisopnames of gering aantal mensen met long covid. Is dit het nou echt waard? Het middel lijkt nu zonder enige discussie daadwerkelijk erger te zijn dan de kwaal. Wat je zelf doet qua testen, moet je zelf weten. Maar onthou dat je het lijstje van nadelen ermee in stand houdt