Mark With A Tarrel schreef:
Sarabande schreef:
Ja, maar je weerlegt het niet echt dus. Je hebt het nu over dodelijkheid op bevolkingsniveau en niet op individueel niveau, waar ik het over had.
De besmettelijkheid op populatie niveau lijkt mij bij COVID gezien de situatie en de besmettelijkheid van het virus veel belangrijker. Maar goed, duidelijk.
Sarabande schreef:
Dit is namelijk de reden dat ebola nooit een heel groot probleem is geworden (zeer dodelijk maar minder besmettelijk want zieken blijven thuis - of erger)
Ebola is dan ook geen respiratory virus, maar wordt alleen overgedragen via direct contact / vervuild water. De hypothese slaat op respiratory virussen, dus niet op virussen zoals Ebola. Ebola breekt vaak uit na een natuurramp (overstroming, aardbeving, etc) waneer water bronnen besmet raken en de mogelijkheid tot fatsoenlijke hygiëne wegvalt.
Goed punt, ebola was niet zo’n goed voorbeeld, maar SARS zou je daar in de plaats kunnen invullen. Dat is hier in Europa nooit echt een groot probleem geworden en was een stuk dodelijker dan covid-19.
Wat betreft besmettelijkheid op populatieniveau: het is zo dat een besmettelijker virus in potentie meer doden kan maken. Dat is nu met corona vooral een groot probleem in armere landen waar vrijwel niemand nog gevaccineerd is en dus veel minder mensen antistoffen hebben (daarom ook erg kwalijk dat sommige landen nu vaccins gebruiken om mensen hun derde prik te geven). Maar kijken we bijvoorbeeld naar influenza, dan zie je dat een heel besmettelijk virus op populatieniveau eigenlijk relatief weinig doden maakt (hoewel dit aantal in een heftig griepseizoen wel flink kan oplopen) en dat komt omdat griep voor het overgrote deel van de mensen niet dodelijk of ernstig ziekmakend is, daardoor gaat het makkelijk rond, krijgen mensen na besmetting antistoffen en kunnen we tegelijkertijd onze kwetsbare mensen beschermen met een jaarlijkse griepprik. Nou is het natuurlijk nog te vroeg om te zeggen hoe dit uiteindelijk met covid-19 zal zijn, maar ik lees dat inmiddels redelijk veel wetenschappers de hypothese hebben dat covid-19 wel eens net zo’n soort virus zou kunnen worden. Je ziet het nu al gebeuren in landen waar ze die zogeheten boosters geven omdat een vaccin toch minder lang effectief is dan vooraf ingeschat. Op deze manier wordt het een soort race tegen de klok en ik vraag mij af of we die überhaupt kunnen winnen. Influenza hebben we tot op de dag van vandaag ook nog niet kunnen ”uitroeien”. Om die reden vind ik het best wel kwalijk dat het huidige beleid een hyperfocus lijkt te hebben op besmettingscijfers en het vaccin als enige uitweg uit de crisis. Daardoor verdwijnen andere belangrijke zaken (o.a. opleiden zorgpersoneel, ventilatie van binnenruimtes, vaccinatieprogramma ontwikkelingslanden) teveel naar de achtergrond. Een gevaarlijke strategie om tijdens een pandemie op één paard te wedden als je het mij vraagt.
Tegelijkertijd vraag ik mij ook af hoe lang je een land “op slot” mag houden om kwetsbaren te beschermen. Eerst was het een paar maanden, toen een half jaar, een jaar, en inmiddels zijn we bijna anderhalf jaar verder. Ik weet hier het antwoord ook niet op, maar zelf zou ik zeggen: als de ziekenhuizen het aankunnen is het misschien niet ethisch om in dit geval jongeren hun uitlaatklep te ontnemen. Er liggen momenteel 129 mensen in het ziekenhuis, waarvan niemand op de IC. De ziekenhuisopnames nemen iets toe, maar als ik dan een artikel lees “RIVM voorspelt: 600 mensen op IC” dan denk ik wel: gaan we weer met de bangmakerij. Bijvoorbeeld (om op Khadber terug te komen) toen in februari 2021 met de invoering van de avondklok het RIVM sprak over “code zwart” in relatie tot de Britse variant. Dat model voorspelde een stijging die sneller ging dan aan het begin van de crisis in maart 2020 terwijl in we in februari 2021 diep in een lockdown zaten, sommige kwetsbaren een eerste prik kregen en dus al iets beter beschermd waren, ziekenhuizen toen alweer veel beter wisten hoe ze moesten behandelen, etc. Zo’n snelle stijging was eigenlijk praktisch onmogelijk. De Volkskrant heeft daar een mooi artikel over geschreven toentertijd:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b07dfe60/