Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150 ... 261  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2021 17:47 

Hardtraxx Addict

Personeel voor op de IC tijdens de coronacrisis kan je denk ik vrij snel opleiden (ik las ergens iets over een x-aantal maanden - zal dat even nazoeken straks) en daarna omscholen zodat je ze na de pandemie kunt inzetten bij reguliere zorg. Direct resultaat bedoelde ik trouwens niet, maar als we hier eerder mee waren begonnen (er werd een jaar geleden ook al voorspeld dat er na de zomer weer een opleving zou komen) hadden we daar nu mogelijk al de vruchten van kunnen plukken.
Ik zal later even uitgebreider reageren (ben trainen nu) ^^
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2021 17:49 

Hardtraxx Veteran

Sarabande schreef:
Het is momenteel nog speculeren natuurlijk, maar van zowel de Britse als de deltavariant wordt nu gezegd dat die minder dodelijk is.

Dat is maar net hoe je het bekijkt. Op individueel niveau is een virus misschien minder dodelijk, maar kijk je op populatie niveau dan is een besmettelijker virus snel dodelijker omdat het meer (zwakkere) mensen bereikt.

Sarabande schreef:
Een virus wil juist zoveel mogelijk mensen besmetten. Hoe zieker iemand van een virus wordt, hoe waarschijnlijker het is dat die persoon in bed blijft en dus geen mensen meer besmet.

Dat weerleg ik dus net.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2021 18:00 

Hardtraxx Addict

Mark With A Tarrel schreef:
Sarabande schreef:
Het is momenteel nog speculeren natuurlijk, maar van zowel de Britse als de deltavariant wordt nu gezegd dat die minder dodelijk is.

Dat is maar net hoe je het bekijkt. Op individueel niveau is een virus misschien minder dodelijk, maar kijk je op populatie niveau dan is een besmettelijker virus snel dodelijker omdat het meer (zwakkere) mensen bereikt.

Sarabande schreef:
Een virus wil juist zoveel mogelijk mensen besmetten. Hoe zieker iemand van een virus wordt, hoe waarschijnlijker het is dat die persoon in bed blijft en dus geen mensen meer besmet.

Dat weerleg ik dus net.

Ja, maar je weerlegt het niet echt dus. Je hebt het nu over dodelijkheid op bevolkingsniveau en niet op individueel niveau, waar ik het over had. Dit is namelijk de reden dat ebola nooit een heel groot probleem is geworden (zeer dodelijk maar minder besmettelijk want zieken blijven thuis - of erger) terwijl influenza (zeer besmettelijk maar niet erg dodelijk) nog altijd niet is “uitgeroeid”. Die zwakke mensen probeer je onder andere te beschermen door middel van vaccinatie. Maar goed, dit is verder ook alleen maar wat ik virologen heb zien/horen zeggen. Voor covid-19 specifiek kan nog niks met zekerheid gezegd worden, behalve dat dit een mogelijk, en volgens virologen ook waarschijnlijk scenario is, en vooralsnog strookt met de mutaties die we nu kennen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2021 18:25 

Hardtraxx Veteran

Vanochtend 2e prik gehad, tot nu toe alleen maar spierpijn in de arm. Gaat prima tot nu toe :thumbsup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2021 19:53 

Hardtraxx Veteran

https://www.ad.nl/utrecht/bijna-1000-be ... haring_web

Ik vind dit niet bepaald geruststellend, ik dacht dat besmettingen in de buitenlucht veel minder voor komen. Deze is wel erg heftig.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2021 20:14 

Hardtraxx Veteran

makrooy schreef:
https://www.ad.nl/utrecht/bijna-1000-bezoekers-festival-verknipt-besmet-teller-loopt-op-meer-besmettingen-niet-uit-te-sluiten~a67ae08f/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

Ik vind dit niet bepaald geruststellend, ik dacht dat besmettingen in de buitenlucht veel minder voor komen. Deze is wel erg heftig.

Verknipt heeft naast stages in de buitenlucht, ook een (slecht geventileerde) tent met maar 1 opening erin. Wss hebben de meeste besmettingen daar plaatsgevonden. Ik acht massale besmettingen in de open lucht echt als onmogelijk. Ook met de delta variant

Daarom zou ik het goed vinden om het gebruik van grotendeels afgesloten tenten bij het doorgaan van evenementen, te verbieden
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2021 20:39 

Hardtraxx Veteran

Een tent met maar 1 opening klinkt niet bepaald outdoor, dat is een belangrijke nuance dat mist. Hoop dat er van andere outdoor festivals ook cijfers zijn. HoH had iig juist erg weinig besmettingen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2021 21:06 

Hardtraxx Veteran

En blijkbaar zijn er propvolle (pendel)bussen ingezet
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2021 21:30 

Hardtraxx Veteran

ULTIMO schreef:
En blijkbaar zijn er propvolle (pendel)bussen ingezet

Ook een goeie inderdaad!! Wel een lastig probleem om op te lossen lijkt mij
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2021 21:33 

Hardtraxx Veteran

makrooy schreef:
Een tent met maar 1 opening klinkt niet bepaald outdoor, dat is een belangrijke nuance dat mist. Hoop dat er van andere outdoor festivals ook cijfers zijn. HoH had iig juist erg weinig besmettingen.

Een nuance die denk ik ook nooit gemaakt zal worden bij het OMT en de regering. Verbieden is natuurlijk 10x zo makkelijk xd
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2021 22:28 

Hardtraxx Veteran

https://www.nu.nl/coronavirus/6145350/v ... prikt.html

En dat terwijl 67% van de bevolking al 1 prik heeft. Ben overigens echt blij met de vaccinatiebereidheid in Nederland. Ongekend hoog vergeleken met andere landen. Hopelijk tikken we de 75% volledig gevaccineerd eind augustus. Maar wellicht is dat een beetje wishful thinking.
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 jul 2021 22:35 

Hardtraxx Veteran

Sarabande schreef:
Ja, maar je weerlegt het niet echt dus. Je hebt het nu over dodelijkheid op bevolkingsniveau en niet op individueel niveau, waar ik het over had.

De besmettelijkheid op populatie niveau lijkt mij bij COVID gezien de situatie en de besmettelijkheid van het virus veel belangrijker. Maar goed, duidelijk.

Sarabande schreef:
Dit is namelijk de reden dat ebola nooit een heel groot probleem is geworden (zeer dodelijk maar minder besmettelijk want zieken blijven thuis - of erger)

Ebola is dan ook geen respiratory virus, maar wordt alleen overgedragen via direct contact / vervuild water. De hypothese slaat op respiratory virussen, dus niet op virussen zoals Ebola. Ebola breekt vaak uit na een natuurramp (overstroming, aardbeving, etc) waneer water bronnen besmet raken en de mogelijkheid tot fatsoenlijke hygiëne wegvalt.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2021 08:58 

Hardtraxx Addict

Mark With A Tarrel schreef:
Sarabande schreef:
Ja, maar je weerlegt het niet echt dus. Je hebt het nu over dodelijkheid op bevolkingsniveau en niet op individueel niveau, waar ik het over had.

De besmettelijkheid op populatie niveau lijkt mij bij COVID gezien de situatie en de besmettelijkheid van het virus veel belangrijker. Maar goed, duidelijk.

Sarabande schreef:
Dit is namelijk de reden dat ebola nooit een heel groot probleem is geworden (zeer dodelijk maar minder besmettelijk want zieken blijven thuis - of erger)

Ebola is dan ook geen respiratory virus, maar wordt alleen overgedragen via direct contact / vervuild water. De hypothese slaat op respiratory virussen, dus niet op virussen zoals Ebola. Ebola breekt vaak uit na een natuurramp (overstroming, aardbeving, etc) waneer water bronnen besmet raken en de mogelijkheid tot fatsoenlijke hygiëne wegvalt.

Goed punt, ebola was niet zo’n goed voorbeeld, maar SARS zou je daar in de plaats kunnen invullen. Dat is hier in Europa nooit echt een groot probleem geworden en was een stuk dodelijker dan covid-19.

Wat betreft besmettelijkheid op populatieniveau: het is zo dat een besmettelijker virus in potentie meer doden kan maken. Dat is nu met corona vooral een groot probleem in armere landen waar vrijwel niemand nog gevaccineerd is en dus veel minder mensen antistoffen hebben (daarom ook erg kwalijk dat sommige landen nu vaccins gebruiken om mensen hun derde prik te geven). Maar kijken we bijvoorbeeld naar influenza, dan zie je dat een heel besmettelijk virus op populatieniveau eigenlijk relatief weinig doden maakt (hoewel dit aantal in een heftig griepseizoen wel flink kan oplopen) en dat komt omdat griep voor het overgrote deel van de mensen niet dodelijk of ernstig ziekmakend is, daardoor gaat het makkelijk rond, krijgen mensen na besmetting antistoffen en kunnen we tegelijkertijd onze kwetsbare mensen beschermen met een jaarlijkse griepprik. Nou is het natuurlijk nog te vroeg om te zeggen hoe dit uiteindelijk met covid-19 zal zijn, maar ik lees dat inmiddels redelijk veel wetenschappers de hypothese hebben dat covid-19 wel eens net zo’n soort virus zou kunnen worden. Je ziet het nu al gebeuren in landen waar ze die zogeheten boosters geven omdat een vaccin toch minder lang effectief is dan vooraf ingeschat. Op deze manier wordt het een soort race tegen de klok en ik vraag mij af of we die überhaupt kunnen winnen. Influenza hebben we tot op de dag van vandaag ook nog niet kunnen ”uitroeien”. Om die reden vind ik het best wel kwalijk dat het huidige beleid een hyperfocus lijkt te hebben op besmettingscijfers en het vaccin als enige uitweg uit de crisis. Daardoor verdwijnen andere belangrijke zaken (o.a. opleiden zorgpersoneel, ventilatie van binnenruimtes, vaccinatieprogramma ontwikkelingslanden) teveel naar de achtergrond. Een gevaarlijke strategie om tijdens een pandemie op één paard te wedden als je het mij vraagt.

Tegelijkertijd vraag ik mij ook af hoe lang je een land “op slot” mag houden om kwetsbaren te beschermen. Eerst was het een paar maanden, toen een half jaar, een jaar, en inmiddels zijn we bijna anderhalf jaar verder. Ik weet hier het antwoord ook niet op, maar zelf zou ik zeggen: als de ziekenhuizen het aankunnen is het misschien niet ethisch om in dit geval jongeren hun uitlaatklep te ontnemen. Er liggen momenteel 129 mensen in het ziekenhuis, waarvan niemand op de IC. De ziekenhuisopnames nemen iets toe, maar als ik dan een artikel lees “RIVM voorspelt: 600 mensen op IC” dan denk ik wel: gaan we weer met de bangmakerij. Bijvoorbeeld (om op Khadber terug te komen) toen in februari 2021 met de invoering van de avondklok het RIVM sprak over “code zwart” in relatie tot de Britse variant. Dat model voorspelde een stijging die sneller ging dan aan het begin van de crisis in maart 2020 terwijl in we in februari 2021 diep in een lockdown zaten, sommige kwetsbaren een eerste prik kregen en dus al iets beter beschermd waren, ziekenhuizen toen alweer veel beter wisten hoe ze moesten behandelen, etc. Zo’n snelle stijging was eigenlijk praktisch onmogelijk. De Volkskrant heeft daar een mooi artikel over geschreven toentertijd: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b07dfe60/
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2021 09:07 

Hardtraxx Veteran

RoyAPO schreef:
makrooy schreef:

Een nuance die denk ik ook nooit gemaakt zal worden bij het OMT en de regering. Verbieden is natuurlijk 10x zo makkelijk xd

Ik was op verknipt. Iedere tent had minimaal 5 openingen, dus wat hier gezegd wordt klopt niet.
Daar komt bij dat er veel studenten vanuit Utrecht komen op verknipt, waar dus waarschijnlijk ook veel mensen in de kroeg hebben gezeten de dag ervoor of op huisfeesten iets hebben opgelopen. Dus ik durf zo zeker wel nog andere redenen aan te dragen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2021 09:12 

Hardtraxx Veteran

Ik vind het echt bizar hoe verdeeld twitter is. Ik lees het best veel (ik weet niet wat ik mezelf aan doe), maar het is of volledig wappie gaan en denken dat we in een dictatuur leven, of mensen die reactief hierop zijn en vinden dat overheid niks fout kan doen en hopen dat kort geding van de festivals niet doorheen komt omdat het de jongeren hun schuld is. Bizar. Totaal geen plaats voor nuances. Er lijken wel twee kampen te zijn die een wedstrijd voeren met tweets die niet langer mogen zijn dan X aantal woorden.

Dan vind ik het toch best fijn hoe het hier allemaal erg genuanceerd kan zijn en over het algemeen beschaafd aan toe gaat.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2021 09:16 

Kraak... Piep...

Je moet ook vooral Twitter vermijden, dat is sowieso een oneindige pit van mensen die denken dat hun mening feit of überhaupt belangrijk is. Dat hele voetbaltwitter, wappies, cancel culture en al die onzin zit daar zoveel dat je er echt beter af kan gaan. Plus de helft zijn toch bots. Dat platform is sowieso ver heen en is ook het laatste platform (met Facebook) waar ik op zoek zou gaan voor relevante informatie, nieuws of meningen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2021 09:24 

Hardtraxx Veteran

Broken Balance schreef:
dat is sowieso een oneindige pit van mensen die denken dat hun mening feit of überhaupt belangrijk is.

Klinkt als Hardtraxx, ga er eens een kijkje nemen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2021 09:27 

Hardtraxx Veteran

Broken Balance schreef:
Je moet ook vooral Twitter vermijden, dat is sowieso een oneindige pit van mensen die denken dat hun mening feit of überhaupt belangrijk is. Dat hele voetbaltwitter, wappies, cancel culture en al die onzin zit daar zoveel dat je er echt beter af kan gaan. Plus de helft zijn toch bots. Dat platform is sowieso ver heen en is ook het laatste platform (met Facebook) waar ik op zoek zou gaan voor relevante informatie, nieuws of meningen.

Tja je hebt gelijk, maar er zijn oprecht ook goede draadjes en twitteraars met wel relevante info. Je moet alleen de juiste mensen volgen. Ook is het best leuk als je entertainment dingetjes volgt zoals F1 oid. Ik maak alleen vaak de fout om de donkere grotten van trending te betreden :lol:
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2021 09:32 

Hardtraxx Veteran

Broken Balance schreef:

En toch als er iets gebeurt in de wereld is Twitter de plek waar het meteen te vinden is, een uur later moet je er inderdaad wel weer weg wezen
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2021 09:36 

Kraak... Piep...

Zolang je de correcte mensen volgt en niet naar comments kijkt kan het best werken ja :P. Maar ik zie tegenwoordig al veel mensen die ik zou willen volgen afhaken van Twitter puur door de mensen die er op zitten.

Gezien Twitter er ook in mijn optiek niet genoeg er aan doet om die status af te bouwen, skip ik het ook liever. Een social media gigant (of elk groot bedrijf) gaat pas wijzigingen aanbrengen als zijn levenslijnen in gevaar komen (bezoekers/verkopen whatever) en eerder niet :P.

Voor F1 dingen kijk ik vaak ook op Insta, niet dat dat perfect is maar het is er beter aan toe dan Twitter of Facebook imo.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2021 09:37 

Hardtraxx Veteran

makrooy schreef:
Ik vind het echt bizar hoe verdeeld twitter is. Ik lees het best veel (ik weet niet wat ik mezelf aan doe), maar het is of volledig wappie gaan en denken dat we in een dictatuur leven, of mensen die reactief hierop zijn en vinden dat overheid niks fout kan doen en hopen dat kort geding van de festivals niet doorheen komt omdat het de jongeren hun schuld is. Bizar. Totaal geen plaats voor nuances. Er lijken wel twee kampen te zijn die een wedstrijd voeren met tweets die niet langer mogen zijn dan X aantal woorden.

Dan vind ik het toch best fijn hoe het hier allemaal erg genuanceerd kan zijn en over het algemeen beschaafd aan toe gaat.

In 140/280 tekens is ook geen ruimte voor nuance, dus dat maakt een discusssie praktisch onmogelijk. Daar komt bij dat Trump, Baudet, Wilders en alle andere ver rechtse figuren daar hun boodschappen verkondigen/hebben verkondigd. Daarnaast is er ook heel veel desinformatie en fake profielen die er dingen proberen op te ruien. Gewoon een paar mensen af en toe checken waar hun mening er wel toe doet :).
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2021 10:58 

Hardtraxx Veteran

Khadber schreef:
RoyAPO schreef:
makrooy schreef:

Ik was op verknipt. Iedere tent had minimaal 5 openingen, dus wat hier gezegd wordt klopt niet.
Daar komt bij dat er veel studenten vanuit Utrecht komen op verknipt, waar dus waarschijnlijk ook veel mensen in de kroeg hebben gezeten de dag ervoor of op huisfeesten iets hebben opgelopen. Dus ik durf zo zeker wel nog andere redenen aan te dragen.

Ohh shit ik ben helemaal in de war met Soenda dat zo’n bunker heeft xd

Dr zitten inderdaad wel wat openingen in. Alleen met een co2 meter zullen we weten of de ventilatie in zo’n tent voldoende is

Hier is Maurice zijn analyse met wat nieuwe inzichten: https://www.maurice.nl/2021/07/14/besme ... -verknipt/
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2021 11:06 

Hardtraxx Veteran

Citaat:
Tegelijkertijd vraag ik mij ook af hoe lang je een land “op slot” mag houden om kwetsbaren te beschermen. Eerst was het een paar maanden, toen een half jaar, een jaar, en inmiddels zijn we bijna anderhalf jaar verder. Ik weet hier het antwoord ook niet op, maar zelf zou ik zeggen: als de ziekenhuizen het aankunnen is het misschien niet ethisch om in dit geval jongeren hun uitlaatklep te ontnemen. Er liggen momenteel 129 mensen in het ziekenhuis, waarvan niemand op de IC. De ziekenhuisopnames nemen iets toe, maar als ik dan een artikel lees “RIVM voorspelt: 600 mensen op IC” dan denk ik wel: gaan we weer met de bangmakerij. Bijvoorbeeld (om op Khadber terug te komen) toen in februari 2021 met de invoering van de avondklok het RIVM sprak over “code zwart” in relatie tot de Britse variant. Dat model voorspelde een stijging die sneller ging dan aan het begin van de crisis in maart 2020 terwijl in we in februari 2021 diep in een lockdown zaten, sommige kwetsbaren een eerste prik kregen en dus al iets beter beschermd waren, ziekenhuizen toen alweer veel beter wisten hoe ze moesten behandelen, etc. Zo’n snelle stijging was eigenlijk praktisch onmogelijk. De Volkskrant heeft daar een mooi artikel over geschreven toentertijd: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... n~b07dfe60

:worship:
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2021 12:01 

Hardtraxx Veteran

Wat vinden jullie van dit bericht van nu.nl:
https://www.nu.nl/coronavirus/6145335/h ... nging.html

Zou het met PCR-testen wel kunnen? Dat duurt toch veel langer?
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 jul 2021 12:05 

Hardtraxx Veteran

Zo gek is dat artikel toch niet? Somt een aantal feiten wel redelijk goed op.

PCR test duurt ook een x aantal uur voor verwerking, ben benieuwd of dat samen gaat met massale evenementen, discotheken en kroegen ieder weekend.
Wat de ideale afweging is? Vind ik zelf ook heel moeilijk te zeggen als ik eerlijk ben..
Vorige  1 ... 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150 ... 261  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic