Indy schreef:
Sarabande schreef:
Ik ben het eens met deze man:
https://www.at5.nl/artikelen/209976/omt ... ewijs-meerJe kunt het virus namelijk alsnog bij je dragen en dus overdragen ondanks vaccinatie.
Vaccinatie is dus vooral nuttig voor het voorkomen van ernstig ziekteverloop en helpt ook zeker mee met het indammen van het virus, maar voor dingen als discotheken en waarschijnlijk ook festivals is het niet waterdicht genoeg. Uiteindelijk is iemand met een negatieve test namelijk een minder groot risico dan iemand die Janssen heeft (lullig dat nou net zoveel jongeren daarmee geprikt zijn). Alles natuurlijk wel onder de voorwaarde dat het tijdelijk is, want je wil mensen niet tot in de eeuwigheid gaan testen.
Oneens, wat schieten we hier mee op? Festivals zullen toch pas op z'n vroegst weer plaatsvinden vanaf midden augustus en rond die tijd heeft ook iedereen de kans gehad om volledig gevaccineerd te zijn. Moeten gevaccineerde mensen zich dan maar continu laten testen omdat er mensen rondlopen op het feest die niet gevaccineerd zijn? Tijdelijk kan een oplossing zijn, maar waar trek je dan de lijn?
Het gaat erom dat je ook met een vaccin positief kunt testen waardoor de besmettingscijfers altijd kut zullen blijven. In Israël geven ze mensen nu alweer een derde prik (booster) omdat de besmettingscijfers weer oplopen ondanks zeer hoge vaccinatiegraad en onderzoekers aangeven dat na een half jaar de werking/effectiviteit van vaccin alweer stukken minder is.
Persoonlijk vind ik overigens dat ziekenhuisopnames leidend moeten zijn en niet de besmettingscijfers. Wat mij betreft gooien ze dus alles open zolang de ziekenhuizen het aankunnen.
Wat we nu zien gebeuren met corona is dat er een steeds besmettelijkere maar ook steeds minder dodelijkere mutatie van het virus komt. Dit ligt ook geheel in lijn der verwachting volgens de experts. Ik denk dat we moeten gaan accepteren dat corona net als influenza onderdeel zal gaan worden van ons leven. Dus net als met griep: kwetsbare beschermen met vaccins, capaciteit van ziekenhuizen en personeel vergroten en voor de rest gewoon het leven weer oppakken zolang de ziekenhuizen niet overspoelen.
Hoe lang willen we met deze onzin doorgaan? Hoe vaak willen boosters gaan geven aan de gehele bevolking zoals nu in Israel? Twee keer? Drie keer? Tien keer? Ik heb een vaccin genomen maar daar pas ik echt voor, zeker gezien corona steeds muteert in een minder schadelijkere variant.
Edit: dit klinkt misschien wat tegenstrijdig wat betreft testen voor toegang en geen vaccinatiebewijzen, maar het ging mij er meer om dat als we het echt veilig willen doen een vaccinatiebewijs eigenlijk ook helemaal niet volstaat (zeker aangezien zoveel jongeren Janssen hebben) en iemand die negatief getest is een veel minder groot risico vormt om de besmettingscijfers omhoog te gooien dan iemand met een vaccin, hoe paradoxaal dat wellicht ook mag klinken.