Zeker tegenwoordig, als je ook maar iets in een richting zegt word je online compleet afgemaakt door de andere kant. Of het nou Corona, racisme, politiek of whatever is, dus in het nationale nieuws zou ik ook echt genuanceerd zijn (zelfs ik), ieder verstandig persoon zou dat doen (buiten interviews ook trouwens).
Zou je hier ook zien, omdat die jongeren zo genuanceerd praten krijgen ze waarschijnlijk de volle laag omdat ze niet genoeg tegen of voor zijn. Dus ik begrijp dat een paar ook er voor kiezen niet hun echte naam te gebruiken. Het social media gedeelte van het internet (en vooral Twitter en Facebook) is echt vrij triest sinds de uitbraak, nog triester dan normaal. Als je niet de zelfde mening (vaak extreme, onzinnige en ongefundeerde meningen) deelt, dan krijg je gelijk bedreigingen en doodswensen naar je toe.
Mensen mogen meningen hebben, maar denken te vaak dat hun mening feit is of dat een mening altijd correct is. En zo werkt dat, en vrijheid van meningsuiting, niet. Je baseert meningen en conclusies op feiten, en feiten zijn juist, anders is het geen feit. Je kan een mening ook baseren op observatie, maar dat maakt het geen correcte mening of feit, maar een observatie. Als je je mening baseert op iets wat niet bewezen of geen feit is, is het een gok, een educated guess op zijn best, maar alsnog is je mening niet per definitie juist.
Het verschil tussen feit, mening, observatie of gok is zo moeilijk niet, maar helaas ziet het gros alles wat uit hunzelf komt alleen als feit, en handelen er ook zo naar.
Zelfs voetbaltwitter/facebook overtreft zichzelf weer n.a.v. de finale. Voor het toernooi de ploegen uitmaken dat die racismeboodschappen nep en niet gemeend zijn en diezelfde lui zijn vervolgens na de finale bezig alle gekleurde spelers de grond in te stampen of te zeggen dat ze dat racisme zo erg vinden.