Lijkt meer op dat "blij" een beetje enthousiast is verwoord als je het enige stuk in het hele artikel leest wat daar daadwerkelijk over gaat:
Citaat:
"Ik zat al te wachten op excuses bij de laatste persconferentie", zegt Jorinde. "Ze hadden deels van tevoren kunnen weten dat het niet goed zou lopen. Ze kunnen er nu niets meer aan doen, maar ze nemen wel de verantwoordelijkheid."
"Het is makkelijk om te zeggen dat Rutte alles fout gedaan heeft", aldus Leonie. "Ik snap heel goed dat de overheid wilde versoepelen om het nachtleven een kans te geven. Maar het was niet goed doordacht."
Zo denkt ook Martijn erover. "Die excuses zijn terecht. Maar uiteindelijk neem ik het niemand kwalijk dat ik besmet ben geraakt, want ik ben zelf gegaan."
Het klinkt heel losjes, en zeker wanneer ze jonge mensen (17-21) interviewen hierbij neem ik het altijd een beetje met een korreltje zout. Niet om de NOS, maar omdat die jongeren echt niet gaan zeggen waar het op staat verder uit angst voor reactie uit vooral sociale en werk kringen. Ze zeggen nergens specifiek dat ze blij zijn met de excuses en ook nergens dat ze de restricties nu terecht vinden.
Ik denk dus niet dat het per sé een kwestie is van fake news of dat de excuses alles oplossen in hun ogen, ze willen gewoon niks verder zeggen en houden het kort en haast mediatraining levels van neutraal. Want ze gaan echt niet een betoog over alle factoren zoals goede controle voor clubs , fraude met de app, de delta variant vs het Janssen vaccin en het verschil tussen festivals en nachtclubs houden.
Gezien ook meerdere factoren tegelijkertijd (Janssen vaccin, nachtclubs, festivals, mondkapje weg, fraude met de app en de app die niet werkt) zijn toegestaan is het natuurlijk logisch dat het te snel ging. Dat was dat domme optimisme van de overheid (en in zeker ook van ons) waar ze dan in werkelijkheid excuses voor hebben aangeboden, al dekt en vergeeft dat lang nog niet alles wat ze hebben gedaan in die persconferentie in mijn ogen.
Ik heb het idee dat de mensen uit dat artikel zich ook een beetje op de vlakte hebben gehouden, terecht.
Uiteindelijk hoop ik dat ze nu gewoon weer gaan versoepelen (de piek is er nou al weer over) en echt rustig 1 voor 1 de bovenstaande zaken toelaten, want ik heb juist het idee dat de hele oorzaak van die rappe stijging op 3 punten is te verklaren:
01. Janssen vaccin werkt mogelijk niet snel genoeg tegen de Deltavariant (OMT denkt dat ook en er is onderzoek bezig). En doordat die campagne met dat Vaccin er was hebben enorm veel jongeren die prik gepakt en zijn wezen stappen terwijl de Deltavariant ze mogelijk gewoon kon raken, gezien deze enorm veel besmettelijker is en een nachtclub een makkelijke plek is om te verspreiden, is het niet heel gek dat de cijfers daardoor rakelings stijgen.
02. Mensen hebben misbruik gemaakt van de situatie en de app door de boel te frauderen. Die mensen zonder een vaccin of 2e prik dragen net zo veel bij aan de verspreiding. Als je ziet hoe snel die verspreiding ging bij een club in Enschede plus het feit dat ik echt steeds meer mensen hoor over zwakke controles die ze kregen, dan denk ik dat dit ook enorm heeft bijgedragen
03. Het testsysteem en het hele systeem voor veilig in nachtclubs en meerdaagse festivals was totaal niet goed uitgewerkt terwijl het op een bordje voor ze lag door Fieldlabs. Hierdoor moesten organisatoren ook maar wat aanmodderen. Veel van dit had ook voorkomen kunnen worden door betere checksystemen voor snellere doorstroom, boetes voor overtreders (clubs en bezoekers), controleurs daarvoor met de BOA's die nu toch niks te doen hebben, vol bezette teststraten zodat men niet 2 uur hoeft te wachten en 24 uur van te voren testen en niet 48.
Het is begrijpelijk dus dat de overheid hard terugschaalt. Er zijn maar twee onredelijkheden daarbij waardoor ook hier veel onbegrip is (naast het feit hoe ze dit presenteerde vorige vrijdag en de hele evenementenbranche lieten vallen mede door schuld van de overheid zelf).
Een zijn de festivals die makkelijk door hadden kunnen gaan (zie Fieldlabs). Dat is ook wel de grootste reden hier zie ik. En de tweede is dat andere maatregelen leken te worden genegeerd (zoals Janssen niet goed genoeg of mondkapjes weer terug). Dus ik hoop dat ze nu dan ook snel en systematisch te werk gaan en niet de kat uit de boom kijken qua besmettingen.