Unknown schreef:
Als we het over te laat handelen hebben van de regering ben ik het daar absoluut en 100 % mee eens. Al dat overleggen en zo ben ik echt een beetje zat geworden, daarom kon ik me ook best wel opwinden om de toespraak van onze premier. Zo veel dingen die hij vertelde dat ik dacht, goh dat jullie daar nu pas mee aan komen, terwijl dit echt al 2 a 2,5 maand eerder had moeten gebeuren.
Dingen als pretparken en tuincentra enzo die gewoon lekker open bleven tot en met de Black Friday perikelen, maar dingen als de horeca die moesten sluiten waar het minst aantal besmettingen uit voortkwamen (2,6 %).
Maar goed beter laat dan nooit zeg ik dan toch maar.
Helemaal mee eens. Zodra ze de horeca gingen sluiten, moesten ze gewoon meteen in een strikte lockdown. Niet eerlijk tegenover de horeca en ik denk dat iedereen wel zag aankomen dat het niet genoeg zou helpen. Werd destijds al geroepen dat het voor de economie juist gunstig kan zijn als er direct een harde lockdown komt.
Misschien niet helemaal een fair vergelijking, maar in Nieuw Zeeland gaat het super goed. Die hebben een super strenge lockdown gehad:
https://theprint.in/world/new-zealand-s ... ds/567584/Ja, het is een eiland dus dat gaat makkelijker. Maar ook landen als Australië, Japan, Singapore, Taiwan en Vietnam doen het goed. Waar dat precies aan ligt is moeilijk te zeggen, maar in Azië is er wel meer een groupthinking dan een individuele zoals in Nederland. Dat helpt in ieder geval wel mee.