Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1 ... 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76 ... 261  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 16:27 

Hardtraxx Elite

Mark With A Tarrel schreef:
de supermarkten knijpen de boeren helemaal uit.

Dit gaat vast om het bekende "ik krijg 1 cent per kilo en in de winkel gaan ze voor 3 euro per kilo" verhaal. Alle overhead qua personeelskosten, transport, etc moet ook betaald worden. Als de boeren denken dat die verhouding anders kan, staat het ze vrij om zelf een supermarkt te beginnen.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 16:46 

Hardtraxx Veteran

hurricane schreef:
Je vind het ok dat de boeren de in- en uitgang blokkeren voor de voedselvoorziening van nederland? :huh:

Ja

Zygoma schreef:

Dit gaat vast om het bekende "ik krijg 1 cent per kilo en in de winkel gaan ze voor 3 euro per kilo" verhaal. Alle overhead qua personeelskosten, transport, etc moet ook betaald worden. Als de boeren denken dat die verhouding anders kan, staat het ze vrij om zelf een supermarkt te beginnen.

Het ligt toch echt wel een stukje ingewikkelder.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 16:53 

Hardtraxx Elite

simon10pont schreef:
Ik heb mijn baan verloren een groot deel van het jaar thuis gezeten.

Je bent niet de enige, +300 sollicitaties gedaan en na een goed halfjaar weer aan de slag gegaan waar ik nu al 3 maanden werkzaam ben.

Maar leuk is het niet nee
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 17:03 

Hardtraxx Elite

Nee, klopt. De vraag is of het banenverlies (voor een deel) had vermeden kunnen worden.

Stuitend hoe onze experten de humor van epidemieën inzien.

Geen Ab of Marc voor mij :sick:
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 17:48 

Hardtraxx Elite

Zygoma schreef:

Oke, bedankt voor de uitgebreide toelichting :thumbup:
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 18:05 

Hardtraxx Veteran

simon10pont schreef:
Nee, klopt. De vraag is of het banenverlies (voor een deel) had vermeden kunnen worden.

Stuitend hoe onze experten de humor van epidemieën inzien.

Geen Ab of Marc voor mij :sick:

Maar Simon. In plaats van dat je nu dit neerzet en dat je het stuitend vindt dat mensen lachen om een sterke spreker.. Vertel me nu eens wat je nou met dit filmpje wil bereiken en in wat voor context je dit wil plaatsen en met name wat je hier zo vreselijk aan vindt. Ik vind hier daadwerkelijk niets schokkends aan het praatje wat ik gehoord heb (de vragen erna heb ik overgeslagen).
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 18:13 

Hardtraxx Veteran

Pfff een filmpje van 57 views, hoe diep zit jij in de rabbit hole Simon? :lol: :lol:
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 18:17 

Hardtraxx Elite

Deze mensen hebben de tijd van hun leven. Lekker vaak in de aandacht. Met dit filmpje wil ik blootleggen dat alle genomen stappen moeten leiden naar een verdienmodel, subsidie, vaccinatie, politieke betrokkenheid. Los van de naderende lockdown ook erg bedenkelijk.

Ab Osterhaus kwam deze week in opspraak na het verkopen van aandelen in een vaccinatiebedrijf.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 18:18 

Hardtraxx Elite

makrooy schreef:
Pfff een filmpje van 57 views, hoe diep zit jij in de rabbit hole Simon? :lol: :lol:

Het filmpje dat ik eerst wou plaatsen kwam van Viruswaanzin/waarheid. Ik wou nog een beetje legitiem blijven hier. ^^
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 18:28 

Hardtraxx Veteran

Eerlijk gezegd zou ik ook gelachen hebben als ik in de zaal zat, want deze meneer bespreekt op een humoristische manier precies wat er momenteel nog eens gebeurt in de samenleving. Het meest grappige is zelfs nog dat hij het aan het eind heeft over dat mensen achteraf altijd vertellen wat de overheid allemaal wel niet vekeerd heeft gedaan omdat de overheid beslissingen moeten maken met een fractie van de data die later beschikbaar is. Eigenlijk precies wat heel veel oranisaties tegen de maatregelen momenteel doen...

Er zal ongetwijfeld een verdienmodel achter de vaccinatie van COVID-19 zijn, als je de eerste goedgekeurde bent en als eerste kunt opschalen kun je een hele bak aan vaccinaties verkopen. Op de wegen van de farmaceutische industrie is meer dan genoeg aan te merken en ze zijn niet perfect. Maar aan de andere kant geven ze nu wel in een hoog tempo een oplossing voor een overduidelijk probleem wat we hebben. Het valt nu niet te ontkennen dat deze pandemie "wel mee valt" als we blijkbaar iedere keer zwaardere maatregelen moeten invoeren. Ik denk dat je dit hele verhaal zwaar overtrekt op basis van een filmpje waar niets schokkends wordt vermeld, maar waar alleen de toon je niet van bevalt..
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 18:32 

Hardtraxx Elite

Helaas heeft deze meneer wel het hele beleid meebepaald (in BE). De aversie voor deze figuur binnen de bevolking wordt met de dag groter.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 18:41 

Hardtraxx Veteran

En ik ben daar best wel blij om, want deze man laat in deze presentatie duidelijk zien dat hij goed is in het managen van verwachtingen van grote groepen mensen en hij heeft ook meegeholpen bij een eerdere, minder erge pandemie.
Als jij van je baas een project of klus moet gaan doen, maar je weet niet eens waar je heen of wat je moet doen is het bijna onmogelijk om de meest efficiente beslissing te nemen. Achteraf kunnen er altijd dingen beter. Maar wachten tot het achteraf is kan niet omdat je daarmee levens in gevaar brengt en je dan alsnog te laat bent.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 18:44 

Hardtraxx Veteran

Wat let ze om dan niet te leveren?
Ergens zijn ze toch echt zelf akkoord gegaan met de prijzen waar ze het achteraf helemaal niet mee eens zijn. Prima, maar waarom moet de consument hier dan in zulke tijden onder lijden met het gevolg dat een gezin straks door het getriggerde hamsteren onvoldoende of geen middelen heeft om rond te komen?

Protesteren mag, maar wel volgens de wetgeving. Wat ze nu doen mag gewoon niet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 19:04 

Hardtraxx Elite

Nuracore schreef:

Ergens zijn ze toch echt zelf akkoord gegaan met de prijzen waar ze het achteraf helemaal niet mee eens zijn. Prima, maar waarom moet de consument hier dan in zulke tijden onder lijden met het gevolg dat een gezin straks door het getriggerde hamsteren onvoldoende of geen middelen heeft om rond te komen?

Protesteren mag, maar wel volgens de wetgeving. Wat ze nu doen mag gewoon niet.

Dit is zijn uitspraak, en hier zult u het mee moeten doen. :whistle:
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 19:22 

Hardtraxx Veteran

Aight, kwl. Snap zijn punt
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 20:02 

Hardtraxx Veteran

Wat een stel mongolen op de achtergrond tijdens de personconferentie.
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 22:59 

Hardtraxx Veteran

Hulde voor Rutte hoe die met de situatie omging
Ongelezen bericht Geplaatst op 14 dec 2020 23:51 

Hardtraxx Veteran

Nuracore schreef:
Wat een stel mongolen op de achtergrond tijdens de personconferentie.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 dec 2020 00:41 

Hardtraxx Veteran

Nuracore schreef:

Vaste lasten misschien? Een boer die in het huidige internationale concurrentie klimaat zijn hoofd boven het water probeert te houden heeft al snel voor tonnen zo niet miljoenen aan uitstaande leningen bij de bank. Dat gaat hij terug moeten betalen.

Tegelijkertijd zie je dat de grote voedselverwerkers net zo makkelijk bij een aardappelboer uit Israel aan kunnen kloppen als bij piepers teler Jan Jansma de prijs hen niet bevalt. Ondertussen worden milieu / klimaat / dierwelzijn eisen hier strenger en keldert de concurrentie positie verder. Een boer zal zijn producten moeten verkopen om de bank af te lossen en voor zichzelf brood te kopen dus als een inkoper een lagere prijs biedt en de boer kan nergens anders zijn producten kwijt (omdat de grote inkopers bijvoorbeeld allemaal samen zijn gegaan) zal hij alsnog met die inkoper in zee moeten gaan. Zo zijn dit soort dingen er in geslopen.

Ik ben het verder echt niet allemaal eens met waar die boeren voor protesteren, vooral niet als ik jonge knaapjes op een 300 pk trekker in de stoet zie meerijden (wat duidt op een loonwerker trekker oid), maar ik zou het bevorderlijk vinden als de helft van de veeboeren de stekker eruit trekken en een camping beginnen. Bovendien hebben ze voor een groot deel aan zich zelf te danken door te stemmen op een agrarisch ingestelde partij zoals het CDA die ze jarenlang een hand boven het hoofd heeft gehouden door onpopulaire maar noodzakelijke veranderingen tegen te werken.

Het is allemaal niet zwart wit, maar er is een flink euvel te benoemen; internationale vrijhandel op de voedselmarkt. Het is een van de meest scheve en schadelijkste vormen van beleid die ik me zo voor de geest kan halen. Niet alleen voor hier in Nederland, maar ook voor de bonenboer in Ethiopië die op de lokale markt niet kan concurreren met een overschot aan bonen die voor een dumpprijs daar op de markt worden gegooid vanuit een westers land.

Citaat:
Prima, maar waarom moet de consument hier dan in zulke tijden onder lijden met het gevolg dat een gezin straks door het getriggerde hamsteren onvoldoende of geen middelen heeft om rond te komen?

Echt een verschrikkelijk luxe probleem dit. Ik probeer me middels mijn carierre in te zetten voor het wereldvoedselprobleem en heb hierdoor een redelijk beeld van hoe schrijnend het is voor bepaalde mensen om een dagelijks kostje bij elkaar te rapen en dan zie ik dit soort opmerkingen over mensen die huilie doen als ze een dag geen runderlapje kunnen halen bij de buurtsuper. Bespottelijk. Ik heb ook nergens iets vernomen dat dat ene dagje leveranciersproblemen ergens tot een ondervoed gezin heeft geleid oid.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 dec 2020 09:23 

Hardtraxx Elite

verhaal

Zoals je zelf aangeeft, gaat het hier vooral om de verslechterde concurrentiepositie vd boeren door strengere eisen in NL rondom klimaat, dierenwelzijn, etc. Dit is echter de schuld van het huidige beleid (en hier zijn ook gewoon EU subsidies voor om de extra kosten op te vangen), niet van de consument of de supermarktketens. Erg kortzichtig dus om het probleem dan wel daar neer te leggen.

Prima dat het een luxeprobleem is, maar dat betekent nog niet dat het niet idioot is om de consument voor de problemen op te laten draaien of dat men dat niet mag aangeven.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 dec 2020 10:02 

Hardtraxx Veteran

kunnen we het weeer over carola hebben aub ipv over de boeren dna ga je maar naar het boerentopic toe ; )
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 dec 2020 12:46 

Hardtraxx Veteran

Zygoma schreef:
Zoals je zelf aangeeft, gaat het hier vooral om de verslechterde concurrentiepositie vd boeren door strengere eisen in NL rondom klimaat, dierenwelzijn, etc. Dit is echter de schuld van het huidige beleid (en hier zijn ook gewoon EU subsidies voor om de extra kosten op te vangen), niet van de consument of de supermarktketens. Erg kortzichtig dus om het probleem dan wel daar neer te leggen.

Had gewoon eventjes 2 seconden op Google gezeten man...

https://www.groene.nl/artikel/de-boer-v ... supermarkt

Citaat:
In 2014 sloten dagelijks vijf boerenbedrijven de deur. Supermarkten, tussenhandelaars, voedselverwerkers en overaanbod dwingen de boer zijn producten onder de kostprijs te verkopen. ‘Het zweet van de boer kan niet op tegen het schuim van de handel.‘

Toevallig heb ik een tijdje onder de voormalige food & agri sector manager van de Rabobank gewerkt en die wist tijdens de koffie dit soort ongezellig verhalen wel goed duidelijk te maken.

Citaat:
Prima dat het een luxeprobleem is, maar dat betekent nog niet dat het niet idioot is om de consument voor de problemen op te laten draaien of dat men dat niet mag aangeven.

Collateraal damage zeg ik dan maar. Je moet het in de bredere context zien. Voedselvoorziening en voedselbewustzijn in de westerse wereld is aan een grondige revisie toe. Maar goed, dat is denk ik niet iets wat ik hier zo uitgelegd ga krijgen. En dat is mede een deel van het probleem.

Indy schreef:
kunnen we het weeer over carola hebben aub ipv over de boeren dna ga je maar naar het boerentopic toe ; )

Je bedoelt Carola Schouten?
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 dec 2020 14:38 

Hardtraxx Elite

Uit je eigen artikel:
Citaat:
De almachtige supermarkten zijn niet de vijand van de boer, haast hij zich te zeggen. Behalve aan de supermarkten leveren Nederlandse boeren de meeste van hun producten namelijk aan tussenhandelaars, zoals coöperaties en groothandels, of direct aan de verwerkende industrie

Citaat:
Toch is die huidige realiteit van de wereldmarkt geen natuurwet, maar een gevolg van politieke keuzes uit het verleden, meent de NAV. Het belangrijkste argument om begin jaren negentig het Europese landbouwbeleid open te breken waren de uit de hand gelopen kosten. Een probleem dat Brussel volgens Van der Heide gemakkelijk had kunnen verhelpen door maatregelen te nemen om de productie in te dammen. In plaats daarvan is de Europese boer de wereldmarkt op gedwongen.

Citaat:
Dankzij de in 1992 gemaakte afspraken kon binnen de in 1995 nieuw opgerichte Wereldhandelsorganisatie ook een akkoord over landbouw gesloten worden. Revolutionair: tot dan toe werd landbouw altijd buiten de onderhandelingsrondes over vrijhandel gehouden omdat de sector te belangrijk werd geacht om aan de markt over te laten. Sindsdien proberen Europese boeren met de nieuwe marktsituatie om te gaan door de kostprijs zo laag mogelijk te houden, te werken met grotere eenheden en intensievere productie.

Nou weer over corona graag. :list:
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 dec 2020 15:02 

Hardtraxx Veteran

Raad eens wie voor die wetgeving met de politici in bed zijn gaan liggen.

EDIT: Het is een retorische vraag btw.

Let's go Corona.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 dec 2020 15:08 

Hardtraxx Veteran

Let's go lockdown. Voelen jullie nog een drastische impact? Voor mij verandert er eigenlijk niet veel, ik werkte toch al thuis en ik heb mijn kerstinkopen al gedaan. Het enige minpunt is dat ik eigenlijk binnenkort naar de kapper wilde, dus dat wordt met een lange mat het nieuwe jaar in.
Vorige  1 ... 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76 ... 261  Volgende
Forumoverzicht » Off-topic » Off-Topic