Nuracore schreef:
Mark With A Tarrel schreef:
de supermarkten knijpen de boeren helemaal uit.
Wat let ze om dan niet te leveren?
Vaste lasten misschien? Een boer die in het huidige internationale concurrentie klimaat zijn hoofd boven het water probeert te houden heeft al snel voor tonnen zo niet miljoenen aan uitstaande leningen bij de bank. Dat gaat hij terug moeten betalen.
Tegelijkertijd zie je dat de grote voedselverwerkers net zo makkelijk bij een aardappelboer uit Israel aan kunnen kloppen als bij piepers teler Jan Jansma de prijs hen niet bevalt. Ondertussen worden milieu / klimaat / dierwelzijn eisen hier strenger en keldert de concurrentie positie verder. Een boer zal zijn producten moeten verkopen om de bank af te lossen en voor zichzelf brood te kopen dus als een inkoper een lagere prijs biedt en de boer kan nergens anders zijn producten kwijt (omdat de grote inkopers bijvoorbeeld allemaal samen zijn gegaan) zal hij alsnog met die inkoper in zee moeten gaan. Zo zijn dit soort dingen er in geslopen.
Ik ben het verder echt niet allemaal eens met waar die boeren voor protesteren, vooral niet als ik jonge knaapjes op een 300 pk trekker in de stoet zie meerijden (wat duidt op een loonwerker trekker oid), maar ik zou het bevorderlijk vinden als de helft van de veeboeren de stekker eruit trekken en een camping beginnen. Bovendien hebben ze voor een groot deel aan zich zelf te danken door te stemmen op een agrarisch ingestelde partij zoals het CDA die ze jarenlang een hand boven het hoofd heeft gehouden door onpopulaire maar noodzakelijke veranderingen tegen te werken.
Het is allemaal niet zwart wit, maar er is een flink euvel te benoemen; internationale vrijhandel op de voedselmarkt. Het is een van de meest scheve en schadelijkste vormen van beleid die ik me zo voor de geest kan halen. Niet alleen voor hier in Nederland, maar ook voor de bonenboer in Ethiopië die op de lokale markt niet kan concurreren met een overschot aan bonen die voor een dumpprijs daar op de markt worden gegooid vanuit een westers land.
Citaat:
Prima, maar waarom moet de consument hier dan in zulke tijden onder lijden met het gevolg dat een gezin straks door het getriggerde hamsteren onvoldoende of geen middelen heeft om rond te komen?
Echt een verschrikkelijk luxe probleem dit. Ik probeer me middels mijn carierre in te zetten voor het wereldvoedselprobleem en heb hierdoor een redelijk beeld van hoe schrijnend het is voor bepaalde mensen om een dagelijks kostje bij elkaar te rapen en dan zie ik dit soort opmerkingen over mensen die huilie doen als ze een dag geen runderlapje kunnen halen bij de buurtsuper. Bespottelijk. Ik heb ook nergens iets vernomen dat dat ene dagje leveranciersproblemen ergens tot een ondervoed gezin heeft geleid oid.