simon10pont schreef:
Hierin moet goed doordacht worden hoe de oudere generatie zich het beste verhoudt zonder sociaal geïsoleerd te worden.
Maar hoe zou zoiets realistisch gezien dan mogelijk zijn? Stel je voor: We gooien alles weer open voor de jongere generaties en mensen die niet tot een risicogroep behoren. Dan kunnen wij elkaar vrij besmetten, niet (te)ziek worden, de ziekenhuizen niet overbelsten en groepsimmuniteit opbouwen. Op papier klinkt dat natuurlijk geweldig, maar dan zijn (naar mijn mening) er een paar punten die dit onmogelijk maken:
- In ziekenhuizen/verzorgingstehuizen en in de ouderenzorg werken mensen die zelf niet tot de risicogroep behoren. Als we het leven voor die werknemers ook weer opengooien kunnen zij alsnog kwetsbaren besmetten. Moeten we die groep dan ook toevoegen aan de lijst met mensen die niks mag?
- Iedereen die tot de risicogroep behoort kan dan ook geen bezoek ontvangen van mensen die niet tot die groep behoren. Dan kunnen we dus niet meer op bezoek bij onze eigen famillie en dat was tijdens de 1e lockdown een grote issue. De eenzaamheid onder ouderen die hun famillie niet meer mochten zien, als we dit doen is dat alleen maar erger.
- Denk aan de allerdaagse dingen, zoals boodschappen doen of een bezoekje aan de huisarts voor de kwetsbaren. Dat zou alleen kunnen werken als we kunnen garanderen dat iedereen booschappen en levensmiddelen gratis thuisbezorgd krijgt en dat een bezoek aan de huisarts/apotheek 100% veilig is. Voor veel kwetsbaren die afhankelijk zijn van het OV gaat dit dus ook niet werken, want in de bus kunnen dan weer jongeren zitten die ze kunnen besmetten.
Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar we kunnen toch niet de vrijheden van 1 groep (kwetsabren/ouderen) volledig inperken zodat jongeren juist weer helemaal los kunnen gaan en terug naar het oude leven? Wat we nu doen is dat iedereen een beetje inlevert zodat het voor het grotere geheel dragelijk is, in plaats van voor 1 groep alsof er niks aan de hand is en voor de andere in complete isolatie.
Ik sta echt open voor andere ideen en denkwijzen, want het beleid wat we nu aan het voeren zijn heeft dus duidelijk geen zin. Half open, dan weer half dicht waar de horeca/evenementen disproportioneel hard geraakt worden.
Ik ben zelf wel een voorstander van een volledige lockdown waar ook de scholen, sportscholen en pretparken/activiteiten dicht gaan. Gewoon dat er geen 'plezier' meer buiten de deur is, zodat er echt zo min mogelijk reisbewegingen zijn. Dit tot 17 Januari met daarna de belofte dat we sowieso weer open kunnen gaan. In ieder geval de plekken waar 1.5 meter gegarandeerd kan worden.