Brainweavers schreef:
Mad Krentenbol schreef:
Vind het vooral een eng idee dat er een groter wordende groep mensen denken de waarheid in handen te hebben, gebaseerd op bij elkaar geraapte verhalen die geen hout snijden...
Op het moment dat een groep geen waarde meer hecht aan bewezen feiten, is de dialoog eigenlijk al over.
Dit gaat over het Engel kliekje toch? Ik heb me daar nog niet zo in verdiept, dus ik ben wel benieuwd over welke verhalen je het hebt die geen hout snijden waar ze achter staan? En welke bewezen feiten waar die groep geen waarde aan hecht?
- Waar eerst een kleine groep mensen vanuit hun zolderkamer hun complotten (of alternatieve waarheden, hoe je het ook wil noemen) op internet slingerden, staat nu een malieveld vol met mensen die dit gedachtegoed erop nahouden (op een uitzondering daargelaten uiteraard)
- Open een willekeurig facebook bericht met COVID-19 als thema en scroll door de reacties. Het staat vol met zelfbenoemde experts die beweren de waarheid in pacht te hebben nadat ze wat onderzoek op google hebben gedaan. Hiermee ondermijnen ze de "echte" experts die hier jaren voor hebben geleerd en vaak ook jarenlang ervaring hebben.
Onderzoek dat hiernaar is gedaan onderbouwt dit:
https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2020-05/ipsos_corona_complot_v1.0.pdf