Gelukkig heeft Lange Frans een soort halfbakken idee dat het toch niet zo handig is om dat soort uitspraken te doen gezien het NOS artikel:
https://nos.nl/artikel/2353303-lange-fr ... ukkig.htmlEchter, hij neemt ze ook niet terug, dus voor mijn gevoel staat hij nog steeds achter dit soort maffe uitspraken.
Ik vind dit een heel moeilijk dilemma. Ik ben het grotendeels eens met wat Lubach zei (ik ben al een paar jaar best wel geïnteresseerd in dit soort dilemma's rond privacy en big tech). Censuur is niet de oplossing, want het gedachtegoed is niet weg maar wordt hoogstens minder zichtbaar. Big tech gaat zijn algoritmes gebaseerd op maximaliseren van winst niet veranderen. De roep lijkt nu eindelijk te komen om een aantal van deze grote organisaties op te splitsen. Als dit niet in de USA gebeurt zou het zomaar kunnen dat de EU hier dingen van gaat vinden en dat vind ik eigenlijk heel goed.
Aan de andere kant wil je wel wat kunnen doen tegen mensen die overduidelijk misinformatie of desinformatie verspreiden.
Waar je daar de grens legt is heel moeilijk en voor ieder persoon anders, dus consensus er over bereiken is praktisch onmogelijk zonder mensen teleur te stellen. Echter denk ik dat de grote spelers van Big Tech hier niet de oplossing in gaan zijn, die zijn vooral geinteresseerd in zichzelf.
Voor COVID informatie geldt dit dilemma net zo goed. Het moet mogelijk zijn om alternatieven te presenteren voor de huidige theoriën, maar dan moeten deze wel ergens op slaan..