Liverpool overschrijdt grenzen UEFA, club positief over financiële toekomst
Dinsdag, 4 maart 2014 om 13:48
/
Liverpool moet vrezen voor de harde hand van de UEFA. Uit de jaarcijfers die dinsdag werden gepubliceerd, blijkt namelijk dat de Engelse grootmacht over het afgelopen seizoen een verlies van zestig miljoen euro heeft geleden. Dat is grotendeels toe te schrijven aan de kosten die werden gemaakt voor het betalen van spelerssalarissen en de afschrijving op spelers. Op de transferbalans staat eveneens een verliespost van vijftien miljoen euro.
Volgens de Financial Fair Play-regels van de UEFA mag een club op jaarbasis maximaal 45 miljoen euro verlies lijden. Liverpool zegt echter progressie te boeken en wijst erop dat het de externe schuldenlast fors heeft kunnen verlagen. Daardoor is de totale schuldenlast gedaald tot 242 miljoen euro, terwijl de inkomsten met negen procent zijn gestegen tot bijna 250 miljoen euro.
"De resultaten tonen aan dat we op de goede weg zijn", zegt algemeen directeur Ian Ayre in een reactie op de cijfers. "De afgelopen vijf jaar zijn de inkomsten gestaag gegroeid, terwijl onze externe schuldenlast is verminderd." De UEFA kijkt voor het handhaven van het recent ingevoerde Financial Fair Play echter naar het meest recente boekjaar. Of de overschrijding van de maximaal toegestane schuldenlast concrete gevolgen zal hebben, moet echter nog blijken.
Gekopieerd van Voetbalzone.
Toch wel een best schokkend bericht. Ik dacht dat Liverpool altijd wel financieel gezond was, al verdiep ik me er niet zoveel in de financiën van een club. Zal wel lullig zijn als Liverpool eindelijk weer CL mag spelen en nu uit worden gesloten. Aan de andere kant treed de UEFA eindelijk hard op en verdienen ze het niet om Champions League te spelen met zo'n grote schuld. Een bouwbedrijf moet ook zijn zaakjes op orde hebben, een voetbal club dus ook want dat zijn tegenwoordig bedrijven.