TLDR: Kwaliteit valt niet te definiëren, dus je kunt 't beter maar laten voor wat het is en er geen touw aan proberen vast te knopen. Zo lang iedereen zich dat beseft en stopt met elkaar op de teentjes te trappen kunnen we een hoop discussies voorkomen.Kwaliteit is in het geval van muziek een veel te multi-interpretabel begrip. Daarmee is het dus zowel objectief als subjectief. De een vind bijvoorbeeld, zoals in G1LL's voorbeeld, oude NC platen van betere kwaliteit dan nieuwe platen, terwijl de ander dat juist niet vindt. Maar waar ligt dat dan aan en wat is dan "kwaliteit"? De hoeveelheid white noise? De samenhang? De helderheid van het geluid? De afmix/master? En zijn die dan het gevolg van geavanceerdere hardware ten opzichte van jaren geleden, of komt dat door de producer zelf? En maakt dat op zijn beurt dan weer uit voor de kwaliteit van het muziekstuk? En is het een dan per definitie belangrijker dan het ander? En wie bepaalt dat dan? Het is maar net welke betekenis je aan het woord geeft. Ik wil best de mijne geven, maar dan krijg ik waarschijnlijk weer de elitair-kaart naar mijn hoofd gegooid (stop daar nou eens mee, ik heb al lang kwartet en we zijn hier geen 8 jaar oud meer). Dus die laat ik maar even achterwege.
Objectief gezien bestaat er natuurlijk ook een kant van het verhaal. Zoals G1LL ook juist toelichtte heeft dat denk ik ook voor een groot deel met ervaring te maken. Niet alleen van de producer, maar ook van de luisteraar. Iemand die al 15 jaar met veel aandacht zich in een genre verdiept kan natuurlijk beter over kwaliteit oordelen dan iemand die net komt kijken. Het is dan ook verstandig als nieuwkomers niet meteen van de hoogste daken gaan zitten schreeuwen (wat hier vaak genoeg gebeurt), maar beseffen dat iemand met meer ervaring er waarschijnlijk meer vanaf weet. Dit houdt echter niet in dat je als nieuwkomer niet "mag" genieten van een plaat die een veteraan als poep bestempelt. Daar kom je dan later vanzelf wel achter (even los van smaak)
Ook wil ik even kwijt dat de ene persoon nu eenmaal meer/minder aanleg heeft voor het herkennen van kwaliteit in muziek dan de ander. Maar ook hier zitten haken en ogen aan. Naast het feit dat de definitie van het woord niet in 1 zin op te schrijven is, kijkt iedereen anders naar muziek. Sterker nog, genetisch gezien horen we daadwerkelijk gewoon verschillend van elkaar. Niet alleen door de fysieke verschillen van onze oortjes, maar ook mentaal. De een zal nu eenmaal meer focus leggen op lage of hoge tonen, en op hun beurt weer met verschillende intensiteiten. De mate waarin er in dat spectrum waarde wordt gehecht aan derglijke onderdelen van muziek, noemt men vervolgens "smaak".
Blijkbaar zijn wij nogal van de lage tonen, even heel kort door de bocht gezegd
Het punt is: Iedereen hoort wat anders. De een zal puur productietechnisch luisteren om te bepalen of iets kwalitatief in orde is ja of nee, en die zal het daar dan ook bij laten. De ander vindt referenties naar vroeger, andere artiesten, of "dat het klinkt alsof een 14 jarige met Fruity Loops heeft zitten klooien" betere maatstaven om het begrip te verwoorden. Is "kwaliteit" dan alleen het objectieve? Dat kan, maar houdt er rekening mee dat niet iedereen dat vindt. Taal is soms lastig.
Let er trouwens ook op dat veel mensen al snel iets als kwaliteit zien wanneer iets toevallig in hun hokje past. Een plaat die je totaal niet ligt kan kwalitatief alsnog ontzettend goed in elkaar zitten. Persoonlijk heb ik dat bijvoorbeeld bij een paar van die nieuwe HHZ platen. Veel voorkomende valkuilen dit, en vaak aanleidingen tot onnodige discussies.
Discussies op dit forum over het woord "kwaliteit" ontstaan 9 van de 10 keer vanwege botsende interpretaties van het woord. Daarnaast is de helft te lomp (sorry maar dat ben ik persoonlijk echt strontbeu) om te beseffen dat er wel degelijk OBJECTIEF verschil zit tussen goede en slechte muziek, en dat niet alles maar "een kwestie van smaak" is. Veel mensen spelen die kaart (nu we het toch over kaarten spelen hebben), maar dan heb je dus naar mijns inziens een ontzettend vertekend beeld van de realiteit.
Mis ik iets of ben je het ergens niet mee eens, vul aan of lever kritiek! Altijd welkom zo lang je gewoon normaal doet (uitzonderingen daargelaten

)