Klementino schreef:
onzin
Ja, want hardstyle draait alleen om de climax melodie.
Ik zal je het even duidelijk maken waarom er wel degelijk een verschil zit in beide releases.
Damned vs Revelation
De intro van Max Enforcer bevat veel meer elementen dan die van Revelation. Revelation heeft alleen de melodie en de kicks. Daar heeft Max Enforcer ook nog veelvuldig gebruik gemaakt van fx. Revelation gebruikt in de intro al de synth van de climax. Max Enforcer heeft daar meer tijd aan besteed. De kicks in Damned zijn dieper dan die in revelation. Dan volgt de break, dat is het enige deel van beide tracks waarvoor beide geldt dat het niets toevoegd.
Vervolgens de melodie, die van Damned is een stuk sneller en agressiever dan die van dbstf. Die van dbstf is een stuk blijer of zomers of hoe jullie het ook willen noemen.
De melodie van Revelation is 4x8 en de melodie in Damned is slechts 2x8, hij is er dus in geslaagd met minder een, naar mijn mening, veel meer pakkende melodie te maken. Daarbij als je de synth zou veranderen in een standaard synth, dan lijkt de revelation track op zoveel andere tracks, terwijl de melodie van damned toch vrij uniek is. Hoewel de melodie zo pakkend is, dat ik twijfel dat ME hem niet ergens anders vandaan heeft, maar goed dat is niet van belang in deze discussie. Daarbij bestaat de melodie van dbstf uit triplets? (ik weet niet of dit de juiste term is), terwijl ME juist 4/4 maten gebruikt. Nogmaals ik hoor hier een duidelijk verschil, maar ben niet zo bekend met deze terminologie.
Dbstf gebruiken dan pitchkicks die de hoogte erg opzoeken en waarbij de kracht niet in de punch van de kick ligt, maar in de lange basstail. Daar waar de bassline van Max Enforcer (ook pitchkicks overigens) veel minder de hoogte in gaat en door middel van punch in de kick de energie creëert. Verder zorgen de vocals van We are still here voor nog meer energie in de track. Die vocals missen bij dbstf, ja ze hebben breakvocals, maar die voegen net zoals die bij Damned niets toe. Door de verschillen in kicks, structuur etc. ligt Damned tegen de hardcore kant van hardstyle aan, terwijl Revelation een typische melodische hardstyle track is, zoals we van dbstf gewend zijn.
In het kort, ondanks eenzelfde synth bevinden deze nummers zich op een totaal andere positie in het hardstyle landschap.
Fade to Black vs Anger
Ik kan de sample niet vinden waaruit blijkt dat Anger ook nog een normale climax heeft, enige dat ik op youtube kan vinden is iemand die zelf de anticlimax eruit heeft gehaald. Maar goed ik blijf er bij, een climax na een anticlimax haalt de opbouw uit de track. De anticlimax is doorgaans erg hard, terwijl de normale climax dat een stuk minder is. Als je dus een anticlimax laat opvolgen door een climax dan bouw je track af. Bovendien gaat een anticlimax ook een beetje over lef, je bouwt een mooie melodie op, maar heb je vervolgens de ballen om deze melodie te laten voor wat het is en dan te beuken, zonder vervolgens alsnog de melodie terug laten komen. Ze proberen door een anticlimax en een climax uit 2 vijvers te vissen. Waarbij de ene vijver gek is op melodieën en een hekel heeft aan een anticlimax (zoals jij) en de andere vijver een hekel heeft aan die melodieën en een anticlimax daardoor juist vet vind. Als je dus beide in een track voegt, natuurlijk dan komt iedereen aan zijn trekken, maar voor beide groepen is het nooit een geweldige track, omdat er ook een (anti)climax, waar men een hekel aan heeft, in moest zitten naast de (anti)climax, waar men zo van houd.
Over de tracks zelf, de screeches in anger hebben veel minder kracht, dat is ook de reden waarom mensen hier zeuren over de tracktitel, er straalt geen woede vanaf, het probeert het wel, maar het faalt daarin. En weer is de punch in de kick van ME vele malen krachtiger dan die van dbstf. Deze tracks liggen misschien wat dichter bij elkaar in het hardstyle landschap, maar ik vind dat fade to black als harde anticlimax track veel beter tot zijn recht komt, dan anger, die het probeert, maar daar houdt t ook mee op.
Kortom dat heeft dus niks met vooroordelen te maken, maar met naar meer luisteren dan alleen melodietjes.