1. Future Shock (6)Eerste deel mid-intro met vocals vind ik weinig aan, 2e deel is echt om van te kwijlen! Heerlijk scherpe screeches en een vrij krachtige kick. Jammer van de lange break, de melodie is op zich wel dik en de synth past prima bij de rest, maar het pakt me gewoon niet. Dan de anti-climax vind ik ook saai, en alles wat daarna komt ook (break en outro). Het is zeker geen slechte plaat, in tegendeel... maar het weet me echt niet te pakken jammer genoeg.
2. Breathe (6,5)
Beetje hezelfde verhaal als Future Shock, geen slechte plaat maar kan me niet pakken. Die sfeervolle break schept hoge verwachtingen maar het is helaas 3 minuten lang hetzelfde deuntje dat me na een halve minuut al verveelt. Het nummer heeft wel wat sfeervols en iets euforisch, maar het is te langdradig en te eentonig. Atrocious was werkelijk om 10 klassen beter.
3. Blacklight (7)
Lekker sfeervolle opbouw, en dito mid-intro. Maar allemachtig... moet dat een kick voorstellen? Ze zullen ongetwijfeld wel diepgang hebben maar de kick zelf is niet meer dan een zielig tikje/klapje. De climax is wel geniaal qua sound (hoewel hij iets te lang duurt voor mij), maar ik ben zo verliefd op die synth! Overall dus een vet nummer, maar erg zonde van de kicks. Ik vind het pitchen van de kicks trouwens wel wat hebben.
4. Hit You With That Bang Shit (7)
De mid-intro is echt hele dikke bang-shit ja! Kicks zijn ook weer erg vet. Nummer bevat een redelijke break, maar die break is wel heel actief gelukkig. Het eerste deel van de melodie loopt heel lekker, maar springt dan ineens heel vervelend omhoog. Heb dit nummer nu al een paar keer beluisterd maar ik kan daar maar niet aan wennen. Jammer van de climax-melodie dus, verpest een beetje dit verder heel leuke nummer.
5. Atrocious (9,5/10)
Dit nummer stond in mijn top 3 van 2010 dacht ik. Dus ik hoef hier ook verder geen overbodige uitleg over te geven. Klassieker. Maar een beetje mosterd na de maaltijd.
6. Let It Go (8,5)
De eerste uitblinker op het album. Beetje overload aan bass in de kicks maar het klinkt niet lelijk, en lekkere dreunen zijn niet lelijk zeg ik altijd maar

. Introtje is wel gaaf gedaan. Schreeuwsynths in de break, kippenvel

De melodie is prima, en die schreeuwsynth die boven alles uitkomt maakt het voor mij af. Nog groter pluspunt: grotendeels doorbeukende climax, zonder pitchkicks en kickloze-stukjes. Voegt in dit geval heel veel aan de track toe (ben geen pitchkick-hater)
7. Feel My Fire (5)
Wat is dit nummer toch gruwelijk irritant. Doei
8. Remote Control (5,5)
Minste E-force track van allemaal denk ik. Mid-intro is me iets te melodieus en wordt op het einde ook te chaotisch, wellicht dat dat live beter klinkt. Tel daarbij op die slappe schijtkick en ik haak al een beetje af. Melodietje is mij te random... next,.
9. Rebirth (7)
Ben dit nummer toch wat meer gaan waarderen. Die break is eigenlijk kut maar ik hecht er stiekem persoonlijke waarde aan, climax eerste deel is ook niet echt leuk, maar de rest is wel ontzettend vet. Met name de hele mid-intro. In ieder geval wel een heel veelzijdig nummer.
10. Liberate (7/9)
Een 7,5 voor thuis, een 9 voor live, wat is deze plaat toch dik kippenvel op een groot geluidssysteem. Dit is echt het perfecte voorbeeld van een break die zinvol is. Wat een kippenvel-opbouw, die scheve B-Front synth is geniaal. De melodie vind ik niet echt lekker overkomen, maar op een groot feest doet deze het helemaal voor mij, lekker melodramatisch zoals Times Like These van The Machine. Outro vind ik zowel thuis als op een feest erg vet. Echt een fantastische sfeerplaat
11. Evolve (8)
Evolve begint heel vrolijk, maar slaat al vrij snel om in een hardere plaat. Ligt het trouwens aan mij of is de kick iets krachtiger? Het klinkt iig een stuk beter dan in de vorige E-Force tracks. Break speelt lekker in op het Evolve-thema, heeft iig iets fijns en duurt niet zo heel lang. De climax a la A Different Story, van dat soort dingen kan ik even geen genoeg krijgen

Euforisch en energiek. Erg lekker nummertje!
12. Gangsters Don't Dance (7)
Deze vocals

Echt te lachwekkend voor woorden. Gelukkig zijn ze lekker lomp en krachtig in de mid-intro verwerkt, zonder dat de debiele tekst al te dominant aanwezig is. Mid-intro vind ik echt lekker, agressieve kick en lomp gebruik gemaakt van de vocals en screeches. Enorm grote teleurstelling dus dat daarna een of ander random-achtig kermisdeuntje komt. Maar naar die mid-intro kan ik echt uren luisteren, zo lekker lomp. Kan iemand een cut maken ofzo...
13. Unleashed (Psyko Punkz remix) (5)
De kick is iets beter dan in het origineel, maar die vond ik ook vreselijk zwak. Deze is dus nauwelijks een verbetering helaas. Eerste deel melodie is hetzelfde gebleven, maar schreeuwt niet zo dominant als in het origineel. Het grootste minpunt is echter hoe lelijk de melodie in het 2e deel alle kanten opspringt behalve eentje die logisch of mooi is. Jammer, Psyko Punkz weer -1, het is en blijft niks voor mij.
14. Yellow Minute remix (9)
Weer een mosterd na de maaltijd-geval. Schitterende plaat, dat wel.
15. Kick Back (7,5)
Ja na 100 keer kick-vocal weet ik het ook wel, vind het een beetje te irritant en simpel. 2e deel mid-intro is ook niet zo heel boeiend. Weinig break, wel een hele vette climax. Ook niet al te moeilijk maar wel lekker schreeuwen en euforisch, daar hou ik wel van. Overal dus geen slechte track, ik had m eigenlijk een stuk saaier in herinnering. Maar ik vind m best leuk, met name de climax.
16. Brutality (6)
Dit nummer ligt tussen het duistere en euforische in, maar vind dat de plaat in beide gevallen weinig indruk maakt. Opnieuw alles behalve boeiende kicks. Teveel melodie gedurende de hele track die me niet boeit en ook weinig aan de sfeer of wat dan ook toevoegt. Niet echt mijn ding, maar ook geen verkeerde track eigenlijk.
17. Indoctrination (8)
Dit nummer is natuurlijk ook al een tijdje oud, dus die vocals zitten er al aardig ingebakken bij mij (daar ga ik me nu ook niet druk over maken). Lekkere mid-intro, zowel die met reverse bass als het 2e deel met die Zatox-screeches. De break had niet gehoeven van mij, de climax mist net wat agressie en power, maar dit gaat wel heel erg hard op een feest

. 2e deel van de climax met die stuiterkick vind ik wat minder geslaagd, maar de outro daarna maakt het weer goed. Lekker beukplaatje!
18. The New Shit (8,5)
Hey! Is dat Ran-D? Kan zomaar zijn, want ik meen die stem al eerder gehoord te hebben

Boeit niet. Vind dit nummer al vet sinds ik m voor het eerst hoorde op Hard Bass. Lekker ongecompliceerd beukwerk, scherpe synths, fijne kicks... alles past hier. De synth in de climax mist misschien net ff wat agressie maar sluit goed aan bij de rest van de track, dus vind het geen punt. Pitchkicks in de 2e climax hadden niet gehoeven van mij, maar vind ik niet storend. Echt een heerlijk nummertje is dit!
19. Son Of Torture (8)
Geweldig vocal-werk van Nikkita, maar ook Ran-D, vet stukje zang (en dat hoge gekrijs, té vet!). Mid-intro is geniaal, breakje is ook niet slecht... maar de climax mist nu écht de nodige power. Dit nummer had een totale afbeuker moeten worden, en ik vind ook dat er te weinig Zany-elementen inzitten. 2e deel van de climax is nog minder, melodie en stuiterkicks... das meer afbouw van het nummer dan lekker opbouw. Had echt veel meer ingezeten. Afgezien van het feit dat ik dit nummer graag een stuk harder had gezien en wat minder standaard Ran-D elementen (we zitten nu aan het einde van dit album dus begin het nu ook een beetje zat te worden), vind ik het als geheel wel erg lekker klinken
20. The Haunter Of The Dark (8,5/9)
Het heeft echt even geduurd tot dit nummer mij wist te overtuigen, maar na Loudness ben ik er smoorverliefd op geworden. Wat een fucking gruwelijk duistere sfeer zit er in die mid-intro! Dat echo-effectje onder die screeches doet het m, geniaal! Alsof ik in één of andere duistere grot gevangen zit en wordt opgegeten door een of andere agressieve hardstyle-zombie

Climax vind ik niet zo duister en sfeervol als de intro, maar dit beukt wel aardig door hoor

zeg! Als Adaro erin was geslaagd om de break en climax net zo duister te maken als de rest, had ie een 10 gekregen, maar nu mis ik net als bij Son Of Torture dat stukje extra! Maar alsnog een heerlijk plaatje die het op een feest echt fantastisch doet trouwens!
Conclusie: 7,5Ik vind het album lekker gevarieerd qua tracks, maar toch hoor je wel de stijl van het label erin terug. Daarnaast is dit toch een vrij melodieus album en ik vind eigenlijk maar 3 of 4 melodieën echt vervelend, de rest pakt me niet maar is dan natuurlijk niet gelijk slecht. Daarnaast hebben sommige tracks met slechte melodieën wel hele moddervette mid-intro's (Gangsters don't Dance en HYWTBS) waardoor ik dat wat makkelijker door de vingers kan zien. Het enige wat dit album wél mist is een absolute afbeuker a la Under Attack, dat heeft er dan toch net niet ingezeten. Itt tot andere artiestenalbums die te weinig variatie met zich meebrengen lijkt me dit wel een uitstekende schijf om in de auto op te zetten en vaker te beluisteren. Dan hebben de heren het gewoon goed gedaan. Alleen die oude nummers (Yellow Minute en Atrocious) hadden echt niet gehoeven van mij, hoe leuk ze ook zijn.