Zoals bij ieder album een review:
Ik denk dat ik het vooraf maar even over de kicks moet hebben anders ben ik bang dat ik erg veel in de herhaling ga vallen. Ik vind de meeste kicks op A2 records een te lange tail hebben. Waardoor de kicks een te hoog stuitergehalte krijgen en de echte hardheid verloren gaat. Dat gezegd hebbende zal ik op dit punt niet meer terug komen bij de verschillende tracks, het eventueel pitchen van de kicks of bij aanwezigheid van goede kicks laat ik dit wel weten.
01. Wildstylez & Ran-D - Future Shock 7
Ik ben geen fan van Ran-D vocals, zijn stem heeft altijd zo'n wannabe-stoer accent. De lyrics zijn ook niet echt je van het. De screeches in de intro zijn wel redelijk goed, maar niet bijzonder. Het effect over de vocalen is vet gedaan, alleen het blijven dezelfde lyrics. Omdat de tekst zo lang is en wel vier keer herhaald wordt ontstaat er direct een break van een minuut, waarna de melodie nog opgebouwd moet worden. Dit laatste gaat wel weer rap. De melodie is mij te cheesy, maar gelukkig volgt er een anticlimax, echter kan deze zich niet echt onderscheiden van de midintro. Het pitchen van de kicks blijft binnen de perken, maar had het liever niet gezien. Een ander minpuntje is dat de kicks in zowel intro, climax als outro hetzelfde zijn (op een paar pitches na), waardoor er niet echt meer een opbouw in de track zit en je de kick na het eind van de track wel zat bent.
02. Alpha² & Wildstylez - Breathe 5,5
De melodie in de midintro is goed pakkend. Helaas wordt het gedurende de hele track helemaal uitgemolken, waardoor je nu de melodie en synth net als de kicks in de vorige track al gauw zat wordt en de track dus een lage herhalingswaarde krijgt. Mainstream zou mainstream niet zijn als er geen break+opbouw van een minuut in zit, dus vooruit dan maar, pakken we die ook nog even mee. Maar dan komt het meest ergerlijke van dit soort hardstyle, de hoge pitchkicks, tja dit was de laatste keer dat ik deze track opzette.
03. E-Force & Luna - Blacklight 5,5
De kicks in deze track zijn wel erg slapjes. Helemaal als ze beginnen te pitchen, dan valt echt alle kracht weg. De melodie is wederom wel oke, maar ik weet niet wat ze gedacht hebben bij A2-records, maar je kunt toch geen hele track maken met dit melodietje en dezelfde kicks? Of is dit de nieuwe manier van pakkende melodieën, net zolang afspelen tot ze in je hoofd zijn gestampt? Ik had in het begin beter ook een stukje kunnen typen over de herhalingswaarde van tracks, want ook deze track ben ik helemaal zat na een paar keer luisteren, er zit gewoon te weinig variatie in de sounds.
04. Adaro - Hit You With That Bang Shit 7,2
Wederom van die 'stoere' vocalen, nee die mogen ze van mij wel achterwege laten. Midintro is de beste die ik tot nu toe op het album gehoord heb. Kicks zijn niet storend dit keer. Het opbouwen naar de melodie had echter wel wat sneller gekund.. Dit is het derde bassloze stuk van meer dan een minuut in 4 tracks. De melodie in de climax is erg pakkend, helaas komen adaro's pitchkicks weer te voorschijn. Ze zijn niet zo erg als in breathe, maar blijven wel irritant.
05. Alpha² & Wildstylez - Atrocious 5,7
Een redelijk oude track, gezien het aantal tracks op het album is het een beetje overbodig om dit soort tracks er op te zetten. Ze kunnen beter de andere tracks wat langer maken. Volgens mij heb ik deze track al een keer eerder beoordeeld, het komt ongeveer op hetzelfde neer als bij de break/climax vanbreathe, echter is de break+opbouw dit keer zelfs 1,5 minuut. De melodie is iets beter, maar de pitchkicks...
06. Alpha² - Let It Go 6,5
Voor degene die nog niet snapten wat ik met de kicks in de inleiding bedoelde; volgens mij is er geen beter voorbeeld dan dit. Het overheerst de hele intro, waardoor de screeches me nauwelijks opgevallen zijn en ik nog een keer de intro moet beluisteren om die te beoordelen. Naja het is erg standaard. Ok, 1:10 start de stopwatch, gaan ze het redden om dit keer onder de minuut te blijven? 2:15, helaas weer niet gelukt. Er wordt in de climaxmelodie weer eens goed gebruik gemaakt van een moment stilte, zoals ze dat eerder in de yellow minute remix ook deden. Echter was de melodie van de yellow minute remix veel beter en met ondersteuning van het koor zorgend voor kippenvel. Met die track in het achterhoofd is deze track gewoon saai. In LQ klonk het nog wel redelijk, maar in HQ waren de kicks goed te horen en die stuiterden er weer lekker op los.
07. Ran-D - Feel My Fire 6,8
Tja wederom een oude track. Nooit echt fan geweest van deze track, vooral door de vocalen en kicks. Meer woorden ga ik er ook niet aan besteden.
08. E-Force - Remote Control 5,5
Laat me raden.. E-Force, heb zijn tracks eigenlijk nooit geluisterd, maar kan aan de hoge tails en slappe punches al herkennen dat hij het is. Door de slappe kicks loopt eigen de hele intro in de soep wordt het gewoon zelfs irritant om naar te luisteren. Hij blijft zowaar met zijn break/opbouw gewoon een paar tellen onder de minuut

De melodie in de climax is me veel te blij en de pitchkicks, tja ik heb geen posters van pitchkicks boven me bed helaas. Wat trouwens ook wel slecht is aan dit album is het langzaam uitfaden van de tracks, of je pleurt full tracks erop (wat in dit geval bij lange na niet past) of je mixt de cd.
09. Ran-D & B-Front - Rebirth (Official Rebirth Anthem 2011) 5
Zowaar de eerste kick zonder lange tail en bovendien een reverse

, oh wacht nu komt het ran-d deel..

Natuurlijk ook nog even pitchen, volgens mij proberen ze mij te pesten

De break zal ik deze track vergeven, die horen nu eenmaal bij anthems. Maar de climax, kom op zeg de melodie is veel te blij en de kicks.. skippy is er niks bij. De synth wordt al iets beter zodra de standaard B-front synth erin komt, maar het blijft niet om aan te horen. Overigens mag B-front ook wel eens met een nieuwe synth op de proppen komen, anders wordt zijn succes straks nog zijn ondergang.
10. Alpha² & B-Front - Liberate 7,9
Ja laten we deze track beginnen met een break van 1min20.

Ik moet zo langzamerhand synoniemen gaan bedenken voor break en pitchkicks, gelukkig komen de laatste niet (nouja echt minimaal) voor in deze track. Ookal zijn de kicks van b-front niet de hardste, wat ben ik opgelucht om ze een keer te horen. Bij deze melodie kun je lekker wegdromen en de outro (en intro, want die zal waarschijnlijk min of meer hetzelfde zijn) knalt er weer goed op los zoals we van B-front kunnen verwachten. Al met al een goede maar niet bijzondere track die toch lekker in het gehoor ligt.
11. E-Force & Luna - Evolved 6,0
Hey, daar heb je E-Force weer. Of je gebruikt telkens hetzelfde trucje of je stijl is erg herkenbaar, het is voor mij in beide gevallen in ieder geval niet positief, zeker omdat ik je herken aan elementen waar ik me aan stoor.

Tja de intro is al niet bijzonder, maar die climax heb ik nu wel een keer gehoord, in hoeveel tracks zit er wel niet een soortgelijke melodie.
12. Gunz For Hire (a.k.a. Ran-D & Adaro) - Gangsters Don't Dance 5,5
Allereerst de naam, deze komt toch echt in het rijtje wasted penguinz etc. Wat een idioot slechte naam met een hoog wannabe gangsta gehalte en natuurlijk de z om extra stoerheid aan de naam toe te voegen. Gelukkig past de naam wel bij Ran-D & Adaro en bij de track. Jezus wat een slechte lyrics

Ik weet niet of het komisch bedoeld was, het is in ieder geval niet mijn humor. Waar zijn de vocals van het niveau innerchild

Ik vind dit echt vocalen voor kinderen van 15/16. De intro is redelijk standaard. De melodie in de climax is te doen, maar de kicks zijn ondertussen een wedstrijd met de Masai aan het houden wie het hoogst kan springen.
13. Alpha² - Unleashed (Psyko Punkz Remix) 5,5
Ik hoor bekende vocals

Heerlijke lage stem uit unleashed. Als ze in het vervolg nu gewoon weer dit soort vocalen gebruiken bij A2, dan worden de tracks al een redelijk stuk beter. Echter welke idioot haalt het zich in het hoofd om een geniale track als unleashed te remixen, de kans dat je onderuit gaat is 99%, of in het geval van de Psyko Punkz zelfs 100%. De intro is niet slecht, maar die van het origineel is op alle vlakken beter en dan met name de kicks. In het origineel liggen de vocalen over de melodie opbouw, waardoor er spanning en sfeer wordt opgebouwd. De Psyko Punkz zien echter een break als meer voor de hand liggen en halen direct het hele tempo uit de track. En die strings, die passen totaal niet bij de vocalen... Er wordt vervolgens een vleugje Pirates of the Caribean aan de melodie, het is wel goed, maar valt natuurlijk in het niets tegen de originele melodie die gewoon perfect is. En dan de kicks

Zatox doet het met Bringing The Funk, Psyko Punkz doen het met Unleashed
14. Noisecontrollers - Yellow Minute (Alpha² Remix) 8,5
Wederom een oude track, ik heb hem gelukkig niet zo vaak geluisterd zoals velen hier wel hebben gedaan, waardoor hij gewoon lekker blijft, regelmatig kippenvel bij de tweede climax. Voor de rest ga ik er niet teveel op in, omdat de review al behoorlijk lang aan het worden is.
15. Alpha² - Kick Back 7
Ook deze vocalen klinken een stuk beter dan die uit de Ran-D tracks, echter zijn ze niet zo goed dat je er met een kick en een vocal vanaf komt. Het tweede deel van de midintro is wederom saai. De synth doet me denken aan Fragile, wat overigens ook een supervette plaat is. De melodie komt me ook bekend voor, zowel het eerste deel als het laatste (wat uit unleashed komt). Het is een goede melodie, maar mij krijg je er niet mee warm. De tweede climax vind ik erg chaotisch.
16. E-Force - Brutality 6,5
De kicks in de intro liggen beter in het gehoor dan de eerdere E-Force tracks. Helaas vervalt hij in de midintro alweer naar het oude niveau. In de climax valt het vervolgens weer mee en creëren de synths ook daadwerkelijk het gevoel dat de vocalen uitspreken. Het tweede deel van de bassline lijkt op de kicks van AVIO. De melodie in de tweede climax is een stuk minder goed en de hoge kicks maken het wederom kapot.
17. Zatox & Ran-D - Indoctrination 7,2
Yeah motherfucker

De reverse is gelukkig wel lekker. De tweede midintro is wel energiek, maar tevens ook erg standaard. De break/opbouw hebben ze binnen de perken weten te houden. De screeches in de anticlimax zijn lekker agressief en de kicks zijn te doen. Helaas volgt er nog een climax, wanneer snappen ze het nu eens, een anticlimax is harder dan de climax, dan valt alle spanning toch weg als je de climax na de anticlimax plaatst. De climax is gelukkig ook gevuld met mijn favoriete pitchkicks..

Gelukkig wordt de melodie maar twee maal herhaald en blijft de schade beperkt.
18. Ran-D & Alpha² - The New Shit 7,8
Ik zal de Ran-D vocalen maar even negeren, de synths in de intro zijn heerlijk scherp. Ook de synths in de tweede midintro zijn lekker energiek. Ben niet echt fan van het dubstyle stukje tussendoor, maar het is in ieder geval beter dan een kickloze break. De climax is goed en gelukkig veranderen de kicks nauwelijks van toonhoogte. Kortom een lekkere track (afgezien van de vocalen).
19. Zany & Ran-D feat. Nikkita - Son Of Torture 7
De vocalen uit deze track leveren echt kippenvel op. Echt props voor Nikkita. De kicks in de (mid-)intro zijn helaas niet zo goed. De synths zijn wederom lekker scherp. De melodie van de climax is wel oke, maar Zany hoe kun je Ran-D de kicks hiervoor laten doen.. Het haalt echt de hele track naar beneden. Hier hadden gewoon fatsoenlijke Zany kicks onder moeten staan. De vocalen moet ik nogmaals complimenten voor geven, ze zijn het beste element van het hele album tot nu toe.
20. Adaro - Haunter Of The Dark 8,5
Heerlijk agressieve sounds in de intro, de kicks kraken iets te veel, maar zijn zeker te doen. De screeches die er volgens bij komen maken het nog beter. De break is overbodig, want de sfeer was al volledig neergezet door de intro. En gezien de grote hoeveelheid lange breaks op dit album had deze er zeker een kunnen missen. De melodie die opgebouwd is wel redelijk goed, maar wat hier op volgt, echt heerlijk opgebouwd naar die anticlimax, die eigenlijk ook geen anticlimax meer is dan he. Anyway, ontzettend veel energie in de climax. Enige kleine minpuntje zijn de kicks, maar dat geldt eigenlijk het hele album al.
Conclusie:132.1/20=6,6
Het is toch een erg negatieve review geworden, maar ik kan er niet veel aan doen. Bepaalde elementen stoor ik me mateloos aan bij de huidige sound van A2 records. De kicks vind ik vrijwel ieder nummer storend, de breaks zijn te lang en zijn er te veel. En de wannabe-gangster vocalen maken dat ik dit soort tracks niet serieus kan nemen. Door tussen de mainstream en raw in te gaan zitten, slaan ze voor mij volledig de plank mis, ze brengen alle elementen waar ik in de mainstream een hekel aan heb naar de rauwe kant. Daardoor wordt het meer harde mainstream dan euforische raw hardstyle. Er waren gelukkig ook nog hier en daar wat hoogtepuntjes, waar vooral Haunter of the Dark en de vocalen van Son of Torture er bovenuit schieten. Maar dit album is vanwege de vele storende elementen zeker niet luisterbaar voor mij. Helaas