Voor de vijfde keer een weekend Defqon geweest. Dit jaar was een van de betere edities, zo niet de beste. Op een of andere manier viel alles samen dit weekend
We zijn vrijdag rond 13:00u vertrokken vanuit Brabant en stonden pas om 18:00u op de camping. Een gigantische file, ver weg parkeren, lange wachtrij voor de ingang en de brug. We waren met een groep van 25 man. Uiteindelijk een laatste stuk veld kunnen bemachtigen voor zoveel mensen, helemaal achter in de hoek op veld 4. Allemaal niet ideaal. De groei van het aantal campingbezoekers brengt behoorlijk wat nadelen met zich mee. Het was nu ook een takkeneind lopen naar de festivalingang. Ik hoop dat ze daar volgend jaar wat op vinden. Bijvoorbeeld verplaatsen van de festival/camping ingang, net als bij Lowlands.
Rond 20:30u richting de preparty gelopen. D-Block & S-Te-Fan was leuk om te beginnen (Supernova en Shiverz

). B-Front vind ik altijd vet en Jack of Sound had ook een paar heerlijke mashups. Vanwege de goudgele rakkers heb ik van G4H niet meer zoveel meegekregen
Zaterdag rond 11:00u richting het terrein gelopen. Eerst even gekeken bij de mainstage. Vooraf had ik er een hard hoofd in na het zien van de foto’s, maar ik vond hem supervet. Veel groter dan op de foto’s leek. Vervolgens wat rondgelopen over het terrein en hier en daar wat goeie nummers meegepakt. O.a. Strike

in de Indigo (geen idee wie draaide

). Op de mainstage NC meegepakt. Altijd leuk. Power Hour vond ik wat tegenvallen. Vooral vanwege de drukte. Het idee is opzich wel leuk.
Na een chillsessie op de camping zijn we gaan kijken naar Freakz At Night. Een half uur lang alles kapotgemaakt. Mijn verwachting was niet erg hoog, maar ik vond het een lekkere beukset. Vervolgens gaan kijken bij Festuca die een prima set draaide. Net voor we naar Warface wilde gaan draaide Tatanka nog even Tokyo op de UV

Wel een licht aangepaste versie, maar alsnog lekker. Warface was ook genieten. De endshow vond ik echt gruwelijk. Zieke lichtshow en heerlijke platen. Die nieuwe van NC & BM, nieuwe Blademasterz en stukje uit Psychedelic
Bij de afterparty alleen Deepack gezien met hun 15 jaar jubileum set. God wat was dat genieten

Daarna was de pijp leeg en ben ik richting de camping gegaan. Tijdens de wandeling naar de tent erg gelachen om alles wat we onderweg aan volk tegenkwamen
Zondag vooral op de Magenta gestaan. Werd lekker gedraaid. Ik vond alleen die stage heel raar. Door die grote houten dingen aan de zijkant (wat op een boot moest lijken), werd het publiek eigenlijk in drieën gedeeld. Heb het idee dat dat de sfeer en geluid niet echt ten goede kwam

Al met al wel lekker los kunnen gaan daar. In onze groep zaten ook wat jonge raw fans. Vet om te zien dat ze zich verbazen over hoe hard- en lompheid van die oude kicks
Defqon Legends viel me tegen. Had gehoopt op een 2006 t/m 2010 setje van HHZ, WS en NC. Maar dit was alsnog prima te hebben natuurlijk. Vraag me wel af of HHZ zelf heeft gezegd dat hij niet wil komen draaien, of dat Q hem niet eens heeft gevraagd. Het setje van BM maakte overigens alles goed

Man man, wat heerlijk. Adaro was opzich wel lachen, maar niet echt meer mijn ding. Daarnaast vond ik het best druk. Wel mooi om te zien hoe die raw fans uit onze groep uit hun plaat gingen.

Bij de endshow van zondag vind ik het vet dat ze een keer iets anders draaien dan hardstyle. Bevestigt een beetje het ‘we are one’-gevoel met dat nummer van Queen. Ik had in ieder geval natte ogen.
Al met al een top weekend met gezellige mensen, leuke setjes en een goed georganiseerd festival. Op naar volgend jaar!
