Om even mijzelf in de discussie te mengen. Het is gewoon een feit dat mensen graag hun favoriete nummers willen horen van hun favoriete artiesten, lekker meezingen en die artiesten graag live willen zien. En hoewel de markt voor dj's die goed kunnen draaien en goed het publiek weten te raken (denk aan Jones bijv) niet enorm groot is, bestaat hij wel.
Kijk eens bijvoorbeeld naar de derde stage van Reminder, waar je alleen maar wat minder bekende dj's vindt die al jarenlang vette sets neerzetten met goede voorbereiding, vloeiende overgangen en toffe mashups. Het is misschien een nichemarkt, maar sommige liefhebbers, hoe veel klein dan ook, is de hardstyle scene meer dan alleen de grote artiesten en hun hits. Sommigen hechten ook waarde aan andere platen binnen de hardstyle discografie en omdat die niet zo vaak worden gedraaid, zijn die altijd wel in voor een set van een B-dj die ons verrast met obscure of minder bekende tracks. Dat is gewoon verfrissend, vooral als het gaat om de classics.
De stage stond toch echt wel van begin tot eind helemaal vol en als opener kan je deze jongesn prima gebruiken om even de sfeer alvast te zetten.
En bijvoorbeeld A-Motion die dit jaar gewoon op zondag de Magenta stage mag openen. Hij doet niet veel anders dan zijn passie uiten via Twitch streams en vette sets neerzetten, mensen raken met zijn energie. En Q-dance vraagt vervolgens gewoon aan hem om te openen. Hoe vet is dat?
Voor mij is dat echt wel hoopvol. En ik denk dat het echt bij dit soort jongesn niet draait bakken vol geld te verdienen, maar meer om het delen van de passie en energie, of dat nu via producen of draaien is. Maar ik spreek nu eigenlijk voornamelijk voor mij zelf.
Props naar Q-dance trouwens voor het in de spotlight, al is het dmv een aparte stage, zetten van opkomend talent tijdens op een groot festival zoals Defqon. Ook al zijn hun producties nog niet helemaal perfect, het is geweldig dat ze deze kansen bieden. Er hoeft maar één iemand een track opmerken die potentieel aan een a-artiest kan worden voorgesteld of misschien zelfs een label die hen kan helpen om hun werk naar een hoger niveau te tillen. Dat is wat deze scene zo mooi maakt, toch?
Tuurlijk speelt Social Media en de nodige contacten wel een rol, maar dat is nergens anders anders. Hardstyle is daar als scene gewoon te groot voor geworden om dit bij een selectie artiesten te houden.