Hoxyz wrote:Hoxyz wrote:Ik ben tegenwoordig totaal niet meer thuis in de hardstyle scene en volg eigenlijk ook geen releases. Het enigste wat ik af en toe voorbij zie komen is iets op dit forum, of op RSU.
Wat verstaan jullie onder kwaliteit, of juist niet? Typerend voor Gearbox was altijd de pingpong tracks zonder veel diepgang (geloof ik, could be wrong). Maar lever je dan direct geen kwaliteit omdat het relatief simpel is, wat blijkbaar een groot deel van de hedendaagse raw fans wel op zit te wachten? Srs vraag.
Overal
gehaat maar niemand die een goed onderbouwd antwoord kan geven?
Misschien omdat je termen als dit gebruikt.
Kwaliteit daar verstaat men vooral productiekwaliteit en afwerking onder. Denk aan volle en unieke geluiden. Een kick die bijvoorbeeld het EQ spectrum goed beslaat waardoor hij lekker vol klinkt. Een synthesizer die niet heel leeg en monotoon is. Wat diepgang in je melodie en sounds en zo veel en veel meer.
Wat het bij Gearbox is, die laser en blafkicks zijn vergeleken met je standaard kicks niet heel moeilijk te maken. De meeste artiesten kunnen dat ook maken, maar daarna verwerken ze ze vaak naar wat normalere kicks. Je mist ook vaak dat er heel wat laag mist bij dat soort kicks of dat de punch miniem is of ontbreekt. Zo zijn de deuntjes vaak behoorlijk simpel, de synthesizers vrij standaard enz enz enz. Dat valt zodoende dan niet onder een kwalitatief sterke productie.
Simpel is waar veel fans op zitten te wachten, de zelfde fans hebben vaak geen flauw idee wie er staat te draaien of wat de nummers zijn. Het zelfde soort volk zie je ook veel bij uptempo staan imo, het is veel het zelfde zonder sterke productiekwaliteit. Als het je ding is, dan is dat jouw goed recht, jouw mening.
Maar in mijn optiek, zie ik vaker "kenners" of "liefhebbers" van de muziek staan bij meer mainstream namen dan dat ik bij Gearbox en cohorten zie staan. Maar dat kan ook gewoon het feit zijn dat die mensen gewoon simpel geram zoeken zonder poespas en zonder dat ze elk nummer willen of moeten herkennen. Nogmaals, dat is hun mening en goed recht. Misschien een verre vergelijking, maar ik sta ook bij sommige technoacts waar ik keihard sta te genieten op het gebeuk, maar ik heb geen flauw idee wat er wordt gedraaid (nog wel wie draait gelukkig).
Ze zeggen het in essentie zelf al in de docu, ze willen productiekwaliteit laten vallen om productievrijheid te bevorderen.
Inno wrote:
Rooler z'n spul is wel iets beter geworden door de jaren heen... Maar om 't al kwalitatief van goed niveau te noemen... Das nogal wat

Als ik de punten er boven bijpak, is de productiekwaliteit van Rooler prima, waarbij Yes! gewoon een goed voorbeeld is. Het hoeft echt niet allemaal een kwalitatief hoogstandje te zijn. Ik snap namelijk prima dat je soms wat van die strakke productiekwaliteit wilt inleveren om gewoon wat stevigers, rauwers of wat creatievers te maken. Want je ziet in de laatste jaren dat Noisecontrollers en Audiofreq bijvoorbeeld enorm strakke producties hebben, maar het gros er van (imo) is enorm saai.
Dan heb ik liever platen als The Edge, The Rules, Yes!, Domination, Corruption. Die zijn misschien niet van de zelfde productiekwaliteit maar wel een stuk leuker/interessanter.