Spobbertiet schreef:
Ik wil graag voor mijn verjaardag een DJ set vragen. Ik heb al een computerding met Virtual DJ, maar wil nu graag een 'echte' waarin je usb en/of cd's kan doen. Wat zijn jullie adviezen hierover? Wat zijn de nadelen aan het hebben van een mixingstation t.o.v. 2 CDJ's en een mixer? En wat is het verschil tussen Single MP3/USB player en een multimedia player? (veel vragen, maar wil keer echt leren draaien
)
Edit: USB vooral, CD's in principe niet
Edit: is een Pioneer CDJ 350 icm DJM 350 outdated of gewoon nog prima?
CDJ 350 is semi outdated aangezien er wel een USB stick in kan, maar deze volgens mij dus niet gelinkt (en dus gedeeld) kan worden met een andere CDJ 350. In andere woorden, je hebt dus 2 USB sticks nodig als je met 2x CDJ 350 gaat draaien. Het beeldscherm is erg basic, je ziet de timecode en welk nummer je selecteert, denk dat het scrollen in nummers op USB dan er niet makkelijker op wordt.
Het verschil tussen een controller en platenspelers icm een mixer is dat je met een controller vaak op je beeldscherm kijkt met een volledige en overzichtelijke interface en daar ook aan went, terwijl platenspelers natuurlijk niet zo'n interface hebben. Ook moet je voor platenspelers ietwat meer moeite doen, namelijk je nummers eerst op een USB/CD zetten. Klinkt als een kleine moeite, maar als jij een collectie hebt van 1000+ nummers (en je maakt gebruikt van een Pioneer platenspeler), dan moeten die allemaal geanalyseerd worden in Recordbox, moet de info van elke track zo worden aangepast dat je op je CDJ makkelijk kan zien welke track het is/de track kan opzoeken, en moet je die collectie op je USB stick zetten, wat zo bij elkaar redelijk wat tijd kost. Het hele gevoel van draaien met een CDJ/mixer vs draaien met een controller is ook echt anders.
Ook is de combi van CDJ's met een mixer vaak veel duurder dan een controller (als je apparatuur koopt die dicht bij de clubstandaard zit). Ook moet je jezelf afvragen, wil ik überhaupt met apparatuur werken die zo dicht mogelijk bij de clubstandaard zit, met allerlei foefjes en mooie schermen en hulpmiddelen etc, of wil ik gewoon kunnen draaien met zowat elke apparatuur en het tempo op gehoor bijstellen/beatmatchen enzo (al moet beatmatchen eigenlijk altijd wel op gehoor), en dus bijna elke willekeurige platenspeler kan kopen. Dat laatste scheelt namelijk veel geld, en heeft als voordeel dat je niet meteen van slag bent als je een keer een gig hebt en ze daar geen CDJ2000 hebben.
Al met al moet je even nadenken wat je precies wil van je dj set zodat je gerichter kan zoeken en je niet teleurgesteld bent na 2 weken omdat het eigenlijk niet is wat je er van had verwacht