TiMOTHYb schreef:
Hoop dat je vaker met wat meer van dit soort inzichten op de proppen komt. I
Ik wil hier wel iets over kwijt en dan kap ik echt.
De muziekbusiness werkt eigenlijk als volgt.
Je bent producer/band en je wilt muziek gaan uitbrengen en boekingen aannemen.
Een gezonde situatie is dat je de volgende 5 mensen om je heen hebt:
1. Manager
2. Agent
3. Label
4. Accountant
5. Groupies.
Elke schakel mag wel met elkaar samen werken, maar geen belangen bij elkaar hebben.
Zo voorkom je dubbele agenda's en hou je alle mensen 100% scherp op hun taken.
De hardstyle is jaren anders geregeld geweest. Daar teken je meestal exclusief voor 1, 2 en 3 bij 1 persoon/label/kantoor. Je ziet nu een verandering dat artiesten hun taken bij verschillende mensen gaan uitzetten.
Qua releases zie je nu dat artiesten liever een titelcontract voor 1 release bij een label afsluiten, dan voor langere tijd hun muziek bij 1 iemand te moeten releasen.
Dit is in de EDM altijd al zo geweest en daarom ligt de release snelheid veel hoger. Daar zijn verschillende mensen keihard voor de releases bezig, waar het in deze scene dezelfde persoon is die ook je management en boekingen regelt. Dat neemt meer tijd in beslag, wat je merkt in de tijd dat het duurt voordat het uit komt.
Voordat iemand conclusies gaat trekken; dit is basiskennis en heeft geen betrekking op eerder genoemde artiesten.
Releasen zonder exclusief aan een label te binden is niet altijd in EDM geweest hoor. In de tijd van de vinyl was dat gewoon vrij standaard. Na de omschakeling naar enkel digitaal releasen is dat er vrijwel overal uitgegaan (en terecht)