Delt-A schreef:
Tja. Ik vraag me wel eens af of de aanwas van nieuwe luisteraars niet nog veel groter zou kunnen zijn. En dat er dan ook minder mensen afhaken zoals nu het geval is.
Denk dat TikTok hier wel een wezenlijke rol in heeft gespeeld. Voorheen voelde de hardstyle scene voor mij als een soort bubbel waar je niets van mee kreeg, tenzij je het actief volgde. Nu kan er toevallig een filmpje van een hardstyle feest in je feed langskomen omdat je iets van een willekeurig edm festival hebt afgekeken, dus veel meer mensen worden eraan blootgesteld. Kan je van de sfeer proeven (wat de hardstyle scene uniek maakt) dan wekt dat meteen interesse om een keer een feestje mee te pakken. Heb je eenmaal zo'n feestje meegepakt, dan ben je vaak direct hooked. Het zou volgens die redenatie dus logisch zijn dat er een enorme instroom aan jeugd is geweest. Ergens denk ik dat we dankbaar moeten zijn dat die instroom er wel is geweest, want anders waren er wellicht organisaties omgevallen als gevolg van de schade aan de sector tijdens de corona tijd.
Verder denk ik ook dat TikTok veel invloed heeft gehad in de ontwikkeling van de muziek over de laatste jaren. Aan de ene kant is de entertainment (en dus shock) factor steeds belangrijker want zo wek en krijg je de meeste aandacht. In die zin is het logisch dat mensen zo ook uitkomen bij hardstyle en gevolg is dat je steeds gekkere kicks krijgt omdat artiesten elkaar proberen te overtreffen om relevant te worden/blijven, fake drops veel gebruikt worden en het meer feestmuziek wordt dan muziek met enige diepgang. Verder zorgt de kortere aandachtspanne als gevolg van TikTok, voor kortere tracks waar ook steeds meer in moet gebeuren, omdat het anders niet meer boeiend is. Al zo lang als dat ik feestjes meepak zag je een toename van mensen die schreeuwden om sneller en harder. Ik denk dat dat door TikTok in een stroomversnelling is geraakt.
Verder sla je hier de spijker wel op de kop:
Delt-A schreef:
Ik vind dat er erg veel geïnnoveerd wordt en er juist vele nieuwe dingen gedaan worden. Dat driekwart daarvan niet mijn smaak is, is weer een ander verhaal.
Ik vind het ergens een goede zaak dat artiesten er niet meer weg komen om 2 keer dezelfde climax in een track te herhalen met kicks die al in tich andere nummers zijn gebruikt. Dat nummers korter zijn neem ik dus wel voor lief als dat gedetailleerdere tracks betekent. Mijn favoriete kicks zijn doorgaans van recentere platen omdat er zoveel geïnnoveerd wordt, maar tegelijkertijd zijn er ook kicks die ik niet kan uitstaan. Je levert wat in en krijgt wat terug.
hotymoty schreef:
De hele ziel (thematisch/verhaal) is uit de muziek gehaald
Dit is wat ik echter ervaar als meest doorslaggevende verandering binnen de muziek over de laatste jaren (verder ben ik het wel volledig oneens met de rest van je verhaal want de vraag naar raw is alleen meer aan het toenemen en artiesten zijn voortdurend bezig met innoveren).
Ik stoor me verder er soms best aan hoe mensen die wel de hedendaagse muziek vet vinden kritiek afschuiven als niet tegen verandering kunnen. Het is niet verandering op zichzelf maar de fundamentele richting die het opgaat. Wat hardstyle voor mij speciaal en uniek t.o.v. alle andere genres maakte, was dat het lomp was maar tegelijkertijd ook diepgang had. Nu wordt het lomper, maar neigt het steeds meer naar kermismuziek, dan dat het nog mooie muziek is. Gelukkig is er nog een kwart wat ik wel vet vind.
Mand