Basic_Beatz schreef:
Geweldig initiatief van je!
Ik heb om te beginnen een paar vraagjes ivm het producen zelf:
Q: Hoe sta jij tegenover software & hardstyle synths? Je hoort zoveel verschillende verhalen op het internet, sommigen beweren dat je met software hetzelfde kunt bekomen als met hardware & dat hardware synths dus gewoon een extra luxe in de studio zijn, omdat je niet de hele tijd op je scherm moet kijken en je dus meer het 'muziekantgevoel' krijgt. Is dit een juiste stelling, of krijgen je met synths als de Virus TI wel degelijk een mooier geluid dan je ooit met software zult krijgen? wat zijn jou favoriete hardware en software synths?
Q: Hoe sta jij tegenover mastering? Op de meeste foras hoor je dat ook de pro's hun tracks in een professionele masteringstudio laten masteren. Misschien aan een kant logisch, aangezien mastering een kunst apart is. Maar veel jonge producers kunnen het zich niet financiëel veroorloven om tracks te laten masteren in een studio. En toch verwachten veel labels een perfect gemasterde demo. Hoe ben jij met dit probleem omgegaan toen je begon, en hoe los je de mastering nu op?
Alvast bedankt!

Interessante vragen! Kijken of ik je ook een interessant antwoord kan geven.
A: Dat je uit een Virus TI een geweldige sound kan krijgen dat staat vast. De virus heeft gewoon zijn eigen sound met een heel mooi randje en vooral voor vette massale, crispy leads is het als je het mij vraagt de allerbeste synth out there.
Maar de vraag die jij stelt zou ik eigenlijk iets willen aanpassen. De virus is namelijk wel een hardware bak, maar het is een gesimuleerde analoge synth.
De discussie die je vaak leest gaat over analoge apparatuur vs software.
Ik ben best wel weg van analoge hardware. Maar ik kan je er wel meteen bij vertellen dat het absoluut niet noodzakelijk is. Met de software van tegenwoordig kun je de meest fantastische platen maken. Er zijn zoveel voorbeelden te noemen van producers de de meest basic setup hebben die je maar kunt bedenken en de grootste hits maken.
Voor mij persoonlijk gaat het echter niet alleen maar om het resultaat. Ik vind het proces van muziek maken gewoon heel erg leuk en bijzonder. Zoals ik al zei muziek maken is voor mij een soort van meditatie en ik ben gefascineerd door handgemaakte apparaten die met net zoveel liefde in elkaar zijn gezet als dat ik mijn muziek maak. Als ik mijn muziek door mijn HEDD haal dan voel ik gewoon het leven erin stromen en misschien zullen mensen zeggen dat dat tussen mijn oren zit maar laat dat dan maar zo zijn. Als ik het zelf maar geloof. Ik maak nog altijd muziek voor mezelf.
Anyway, als het puur voor het resultaat is weet ik niet of je er het verschil mee gaat maken. Uiteindelijk gaat het altijd nog om de kok en niet om de keuken. Dat wordt keer op keer bewezen.
Mijn favorieten.. Ik vind de virus TI, C en B erg goed. De C met name klinkt nog vetter dan de TI, werkt alleen wat omslachtiger.
En ik heb net een MOOG Voyager XL gekocht. Man als ik er alleen al aan denk word ik er warm van dat ik daar morgen weer lekker aan ga zitten tweaken. Die patch panels, lekker met draadjes prikken en aan knopjes draaien is zo heerlijk.
A: Hoewel ik mastering zelf erg interessant vind ben ik van mening dat iemand zijn eigen plaat niet zou moeten masteren. Als jij een plaat zelf gemaakt hebt kun je er niet objectief naar luisteren. Jij hebt al gedaan wat je kon terwijl je de plaat maakte om m zo goed mogelijk te laten klinken. Alleen iemand met een fris oor kan daar nog wat aan verbeteren.
Je weet trouwens wel het verschil tussen afmixen en masteren?
Een label verwacht helemaal geen goeie master. Een label verwacht een goed gemixte track. De mastering kan altijd nog gedaan worden.
Een goeie mix maken is iets wat je met de tijd leert maar is ook een van de moeilijkste aspecten van muziek maken. Doordat hardstyle veelal gebaseerd is op sound design ligt de basis van een goeie mix aan of je kick goed is. Als die niet goed is wordt het alleen maar een opeenstapeling van mixfouten en kan daar achteraf heel moeilijk nog wat aan worden gedaan zonder de hele track om te gooien. Vaak verliest die dan ook zijn charme.
Daarom kan in de hardstyle een label vaak weinig met een echt slecht gemixte track.
Dus, oefenen oefenen oefenen.
T hoeft trouwens echt niet perfect te zijn. Veel van mijn eerdere tracks klonken ook nog niet goed maar kwamen goed genoeg over en uiteindelijk is een matig gemixte track met een super idee nog altijd beter dan een goed gemixte track met een slecht idee.