Oxbow schreef:
Vond die vraag over Battlescarz paar pagina's terug wel goed..
Want hoe zit dat nou met die vreselijke pitchkicks bij Scantraxx? Lijkt bij die battlescarz wel of het expres wordt gedaan gezien die eerste versie.. Is nou echt zo moeilijk om als profesional producer normale kicks in je tracks te stoppen of wordt dit gewoon expres gedaan? Hoor ze gelukkig bij jou amper, maar toch vraag ik me dit altijd weer af. Zoveel tracks die een dikke melodie hebben alleen waar die pitchkicks het dan vergallen.
En nu we toch over Scantraxx bezig zijn, whatsup met Dov? De laatste producties van hem zijn echt zo zwaar beneden zijn niveau. Produceert hij nog wel zelf?
Zijn niet de vrolijkste vragen, maar ben wel erg benieuwd.

Ik weet echt het fijne niet over battlescarz, sorry

Ik heb alleen die versie die in HWS zat.
Over de kicks. Je hoort ze bij mij amper? Bijna in elke track van mij zitten ze, weet je zeker dat je goed weet waar je het over hebt?
Pitchkicks zitten in mijn tracks al vanaf 2006, ik vraag me af waarom je je nu pas afvraagt waarom ze erin zitten? Of vraag je het je al 6 jaar lang af?
Ik ga het nog een keer uitleggen.
Toen ik met hardstyle begon was er 1 ding heel belangrijk voor me. Ik wilde melodieen maken, muzikaal zijn.
Toen ik Immeasurably van de donkey rollers hoorde was dat voor mij het bewijs dat dat kon met hardstyle en ben ik dat gaan doen.
Een melodie is vaak gebaseerd op een akkoordenprogressie. Dat betekent bijvoorbeeld dat als een track in in A mineur staat, je bijvoorbeeld een melodie maakt die van A mineur naar G majeur naar F majeur gaat. (Bijvoorbeeld Gimme Love).
Als je die melodie speelt zonder met de baslijn die A G en F te spelen maar op een A blijft hangen dan klinkt dat wrang en geeft het niet dat gevoel mee. (dissonant)
Je kunt wel melodieen maken die op 1 toon blijven zitten maar dat is hetzelfde als dat je gaat schaken en je maar 4 vakjes gebruikt. Je bent ontzettend beperkt en bijna alle melodieen op 1 toon zijn onderhand wel gemaakt.
Volg je het nog?
Nu dan. Normaal gesproken heb je een kick en een bas. In hardstyle is vaak de kick en de baslijn 1 geheel dus de staart van de kick speelt wat de baslijn normaal zou spelen. Doe je dat niet dan gaat het wrang klinken.
Je kunt inderdaad ook in de hardstyle een kick en een bassline apart maken. Maar omdat hardstyle kickbassen heel erg gebaseerd zijn op sound design en vaak dagen kosten om te maken en op elkaar af te stellen, raken die van meteen uit balans als je met de bassline een riffje gaat spelen. Dat wordt gewoon niet mooi.
Om een melodie goed tot zijn recht te laten komen heb je tonale ondersteuning nodig.
Die melodieen die jij waarschijnlijk zo vet vindt die zouden zonder die tonale ondersteuning totaal niet tot hun recht komen.
Anyway, als je er niet van houdt dan zul je je moeten beperken tot monotonere tracks. Nogmaals over smaak valt niet te twisten.