Shoutbox | Zoeken (tijdelijk uitgeschakeld)
Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2018 08:04 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hallo Phuture Noize,

Vet dat je dit op Hardtraxx wil doen. Er is voor mij nog 1 vraag overgebleven om te stellen:
- Ben je een DJ die is gaan produceren of ben je meer een producer die heeft leren draaien?
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2018 08:19 
 
Donateur
Avatar gebruiker

Q1: Als je een label zou starten, wat voor releasebeleid zou je dan hanteren?
Q2: Vind je het ook totale minachting van de huis-tuin-en-keuken-dj en 'de gewone fan' dat men soms 12 maanden moet wachten om een plaatje thuis te kunnen draaien?
Q3: Denk je dat dit soort exclusiviteitsongein de spontaniteit en creativiteit in een scene totaal kan drukken?
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2018 09:39 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hey Phuture Noize, ontzettend leuk dat je een q&a wilt doen, bedankt!

1. Doe je nog meer producties voor anderen zoals je in het verleden bij S1ngular verantwoordelijk was voor de producties?
2. In bepaalde tracks van je album hoor je veel percussie, hi hats en dergelijke, iets wat ik best wel mis in huidige hardstyle. Hoe sta jij tegen het gebruik daarvan?
3. Is er een rede waarom je de voorkeur lijkt te hebben voor volledige albums in plaats van losse releases?

Als ik nog meer vragen bedenk zet ik ze erbij. Nogmaals bedankt!
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2018 11:06 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hee Toekomstgeluid! Super vet dat je deze Q&A wilt doen!

In eerste instantie wil ik zeggen dat ik erg fan ben van je nieuwe album en in het algemeen gewoon :thumbsup: , maar ik kan het niet laten om toch 1 kritische vraag te stellen aan je :$

1. In de hardstyle scene merk ik heel erg dat veel artiesten voor een lange periode identieke setjes draaien met voornamelijk 90% eigen platen. Ik merk de laatste tijd dat jij hier ook wel iets van weg hebt (nu snap ik dat je net een nieuw album gereleased hebt en graag veel van dit album wilt draaien, maar meer over het algemeen bekeken ^^ ). Hoe kijk jij tegen dit fenomeen aan en waarom pak je eigenlijk nooit meer een plaatje erbij van bijvoorbeeld Music Rules the Noize of Phuture Propaganda? (Excuseer mij als deze bevindingen niet kloppen. Ik baseer ze alleen op de setjes die ik de laatste tijd heb bijgewoond van jou)

2. Hoe kijk jij aan tegen de grote groei die hardstyle doormaakt tegenwoordig? Zie jij alleen maar voordelen of zijn er ook nadelen aan de commerciële groei die hardstyle doormaakt?

3. Hoe beleef jij de sfeer op hardstyle feesten tegenwoordig, buiten jouw set om? Wat zou je graag veranderd willen zien?

4. Hoe reageert Antoine op jouw grote succes (indien je hem nog wel eens spreekt) na de splitsing en produceert die zelf ook nog?

5. Waar staat hardstyle over 5 jaar volgens jou (muzikaal gezien)?

6. Wanneer komt The Solution met B-Front?:D Dit jaar nog?
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2018 11:52 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Hi :D

1: Hoe heb je de periode ervaren vóór het ECHT succesvol was? Ik volg je (jullie) eigenlijk al sinds Fire In The Hole en kan me nog een post herinneren waarin je liet blijken dat je een beetje baalde dat je niet echt opgepikt werd.

2: Ik vind BMS echt fantastisch, moest hem even een paar keer horen voor ik hem echt kon waarderen, maar na de showcase op Defqon was ik helemaal om. Persoonlijk heb ik alleen niet zoveel met die verhalen er om heen. In het topic hier op HT werden al de meest wilde theorieën losgelaten over "een screech die een huilende aarde moest voorstellen". Dat gaat mij echt wat ver. Maar n.a.v je filmpje vorige week waarin je uitleg geeft over de tracks/titels. Wat zijn de reacties daar op? Snappen mensen het? Of zijn het vooral simpele zielen zoals ik :lol:

3: Hoe reageerde je toen je hoorde dat je op Qlimax kon draaien? Kon je het überhaupt iemand vertellen? Ben je iemand die daar helemaal van z'n sokken door geblazen wordt? Of ben je dat punt al een beetje voorbij?

4: Als je Black Mirror Society en Pursuit of Thunder buiten beschouwing laat, welke plaat ben je dan het meest trots op?

5: Is er een plaat waar jij dagen/weken aan hebt zitten zwoegen, maar die volgens jou ernstig ondergewaardeerd is?

Bedankt voor je antwoorden :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2018 13:12 
 
Hardtraxx Veteran

Mensen ik wil toch even zeggen dat er best veel dezelfde vragen worden gesteld...

De regels:
- Lees goed de eerder gestelde vragen door om te voorkomen dat er dubbele vragen gesteld worden.
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2018 13:36 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

ErikZ schreef:
Mensen ik wil toch even zeggen dat er best veel dezelfde vragen worden gesteld...

De regels:
- Lees goed de eerder gestelde vragen door om te voorkomen dat er dubbele vragen gesteld worden.


Whoeps, ik ben hier wel schuldig aan geweest haha. Ik zal mijn vragen even aanpassen
Ongelezen bericht Geplaatst op 07 aug 2018 14:27 
 
Hardtraxxer

Allereerst bedankt voor het tijd nemen voor de Q&A!

1. Zijn er bepaalde sounds in de HS scene die je geweldig vind, en zijn er sounds wat je helemaal niks vind?
Bijv, wat vind je van het toch wel unieke sound wat bij spoontech hoort wat je niet bij andere labels vind.

2. Hoe heb jij het leer proces ervaren tijdens je laatste 2 albums? Heb je het gevoel dat je echt nieuwe dingen geleerd hebt en kwalitatief verder bent dan daarvoor?

3. Ben je buiten het produceren nog steeds bezig met artwork voor jezelf? of ga je dat (net zoals het artwork voor BMS) over laten aan 'echte' designers.

4. Kunnen we ooit nog is een livestream verwachten (zoals de sloopvergunning livestream)

5. Wat is de status van de collab met frequencerz? een hele tijd geleden dingen over gehoord maar sinds dien niets meer. Zou zeggen dat het makkelijker te regelen is omdat jullie nu toch in hetzelfde studio gebouw zitten :P ?
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 aug 2018 12:59 
 
Hardtraxxer
Avatar gebruiker

1. Je bent zelf ook in de weer met visuals maken. Nu ben ik benieuwd of je zelf ideeën, plannen of misschien dromen hebt om je storytelling tot een hoger niveau te brengen doormiddel van visuals of show elementen? (bijvoorbeeld het pratende masker van B-front was ontzettend gaaf)
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 aug 2018 14:02 
 
Hardtraxx Newbie

1. Is jouw vorige album Pursuit of Thunder nog ergens te koop?
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 aug 2018 16:38 
 

Snoeiharder schreef:
1. Is jouw vorige album Pursuit of Thunder nog ergens te koop?

hierop inhakend, phuture propaganda en music rules the noize?
Ongelezen bericht Geplaatst op 09 aug 2018 21:35 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

jeffrey2107 schreef:
Snoeiharder schreef:
1. Is jouw vorige album Pursuit of Thunder nog ergens te koop?

music rules the noize?

nooit hardcopy uitgegeven

jeffrey2107 schreef:
Snoeiharder schreef:
1. Is jouw vorige album Pursuit of Thunder nog ergens te koop?

hierop inhakend, phuture propaganda


Jazeker https://shop.dirtyworkz.com/phuture-noi ... ganda.html
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 aug 2018 07:15 
 
Hardtraxx Newbie

Hi Marco, thanks for doing this Q&A, I hope it is ok if I write in English because I can't speak dutch. :) I can read what gets written here with google translate but I don't think that it would make sense to translate my comment into dutch.

1) How much did it hurt when you got hit by the sparks at Qlimax?

2) You typically speed up your songs when you play live to around 158 bpm. This is not unusual and other DJs do that too. I noticed that sometimes this causes the pitch to be off. I listened to your set at musical madness xxl6 last may and your set was amazing but some tracks just sounded massively out of tune Aftershock, Anthem of Freedom and your Fatality RMX were very noticeable off key. The intervals between the high notes in these songs were completly wrong. Aftershock sounded wrong at last Qlimax too (9:37 in the Youtube video). I'm not a DJ but is there a reason why you don't use Master-Tempo?

Also while we're talking about your Qlimax set (which was the best set this evening and kinda saved last years edition of Qlimax): You'r Qlimax edit of Paradox didn't work at all with the soundsystem at Qlimax. During the intro (10:16-10:50) the subwoofers were super loud so it actually sounded like you fked up and had a slider or smthing turned down. We could see you gesticulating but couldn't hear anything besides bass. Dunno what happened there, it sounds perfectly fine in the youtube video.

3) Am I just unlucky or don't you play the Human Machinery Remix anymore? It's one of your best tracks imo.

4) Why are you listed as SPRONK, WILLEM A M at bumastemra.nl? Is Marco your middle name?

5) Will we see you at Qlimax this year? :clap:
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 aug 2018 15:27 
 
Artiest

Laat je je mastering door anderen doen, of doe je het zelf?

Vind je het belangrijk om het juist uit te besteden of juist zelf te doen?

Als je het zelf doet:
- Uit welke onderdelen bestaat jouw mastering chain?
Ongelezen bericht Geplaatst op 10 aug 2018 23:07 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Ik moet als allereerst nog even kwijt dat ik vroeger (ook hier te lezen) absoluut geen fan van je was en dat ook niet bepaald subtiel bracht ofzo. Ik ervaarde hardbass 2014 ook echt afzien toen je stond tussen mijn (voormalige) helden Adaro en Titan :lol: Het grappige is dat ik nu exact het tegenovergestelde denk tegenover je nieuwe werk en ben je uitgegroeid tot de meest interessante producer in hardstyle voor me. Is niet als oMg CoMe To cHiLe i'M yOuR biGgEsT fAn bericht bedoelt dit maar vond het wel leuk die omschakeling ff te vermelden :P

OK OT

1. Hoe ziet een typische PN werkdag in de studio eruit en hoe speelt inspiratie hier een rol in? Ga je gewoon zitten "kutten" en komt er gewoon wat uit rollen en daar maak je uiteindelijk een track uitvan Zit je in de trein te dagdromen en pak je dan je laptop voor een "sketch" om verder uit te werken?

2. Hoe bevalt het nu om een externe studio te hebben buitenshuis? Wat zijn de voor- en nadelen?

3. Ik geloof dat ik ergens had gelezen dat je met meerdere producers in hetzelfde pand zit. In hoeverre staan jullie in contact? Delen jullie wel eens ideeën etc?

4. Klopt het dat je draait met een AIAIAI hoofdtelefoon? Zoja, wat is je config? :P
Ongelezen bericht Geplaatst op 11 aug 2018 12:29 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

PN! Top dat je dit wilt doen.

Ik heb eigenlijk maar 1 vraag.

Ik zie jou echt als een perfectionist, ik weet niet of je dit ooit ergens hebt aangegeven maar als ik je muziek hoor dan heb ik wel heel erg het idee dat je overal goed over nagedacht hebt en je alles tot in de puntjes goed wilt doen. Toch moet een artiest naast een goede producer ook een goede DJ zijn (vind ik), en we kunnen al een tijd vast stellen dat dit laatste het er niet echt meer toe doet. Ik kan meer artiesten op noemen die niet of nauwelijks aandacht aan het draaien geven dan artiesten die dit wel doen. Ik vind dat persoonlijk erg jammer want de kunst van het draaien geeft een nog betere beleving (overgangen, trackkeuze, effecten etc). Het gevolg hiervan is ook dat tracks veel korter worden en zelfs niet meer een mid-outro hebben.

- Hoe kijk jij hier tegenaan?
Ongelezen bericht Geplaatst op 12 aug 2018 22:17 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

1. Je solotracks voor pakweg de release van The Paradox en daarna Persuit of Thunder zijn naar mijn mening net zo goed als de tracks van Persuit of Thunder & Black Mirror Society. Toch is naar mijn idee jou grote doorbraak na het succes van The Paradox en Persuit of Thunder gekomen in mijn ogen. Is er volgens jou een verschil in de tracks van voor en na die tijd?

2. Is er een kans op een keer Phuture Noize classics? Veel van je oudere platen vind ik nog steeds erg vet en zou ze graag eens live horen namelijk.

3. Je hebt wel eens aangegeven dat Ran-D je advies gaf je tracks meer uit te denken na jullie eerste collab. Ik zie dat steeds meer terug in je tracks inderdaad. Hoe heeft dat geholpen bij het creatieve proces?

4. Je hebt aangegeven dat je behoorlijk veel tracks hebt 'weggegooid' voor de release van BMS. Al passen ze misschien niet een het concept van BMS, waarom kies je er voor die niet gewoon los of gratis te releasen?

5. Enige kans op Run (Climax edit)? Die melodie is de mooiste van het hele album, zonde van de anti imo.

Heel tof dat je dit wilt doen :)
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 aug 2018 18:32 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

Nog een paar uur om vragen te stellen, dan gaat ie op slot zodat Phuture Noize de vragen kan beantwoorden!
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 aug 2018 18:49 
 
Hardtraxx Addict
Avatar gebruiker

Top dat je dit wilt doen! Alles is wel zo'n beetje gevraagd dus ik heb er maar één.

Deluzion - Our Kingdom, dit nummer heeft volgens sommige (waaronder ikzelf) best veel kenmerken van jouw stijl. Vindt je dit zelf ook en hoe denk je daarover? Mocht je dat totaal niet vinden wil ik graag weten wat je mening was geweest als het wel zo was :innocent:

Verder; ga zo door aub, wat een nummers komen er toch uit die studio van jouw :worship:
Ongelezen bericht Geplaatst op 13 aug 2018 18:56 
 
Hardtraxx Veteran
Avatar gebruiker

RvD schreef:
Deluzion - Our Kingdom, dit nummer heeft volgens sommige (waaronder ikzelf) best veel kenmerken van jouw stijl. Vindt je dit zelf ook en hoe denk je daarover? Mocht je dat totaal niet vinden wil ik graag weten wat je mening was geweest als het wel zo was :innocent:

Hierop inhakend; ik vind de stijl van Apexx erg veel weg hebben van die van jou. Shellshock - Crowbar was al exact dezelfde stijl als jouw stijl toendertijd (2014) en nu Apexx solo is zijn die sounds weer hetzelfde als jouw nieuwe stijl. Heb jij hier toevallig nog invloed op gehad?
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 aug 2018 11:40 
 
Artiest

Hard4Us schreef:
Leuk dat je een Q&A doet!

Wat is je inspiratiebron voor je muziek? Zijn dat films (zo ja, welke?) Andere muziekgenres?

Waar droom je als artiest en mens nog van?

Hoe komt het dat volgens jou Phuture Noize zo snel gegroeid is nadat je solo bent verder gegaan?

Bedankt voor de antwoorden!


1. Van alles, iets wat ik tegen kom wat ik dope vind. Vaak andere muziek en dus andere muziekgenres, maar ook soms goede one-liners in films en zo die me aan het denken zetten voor wat nieuws. Ook gebruik ik soms designboeken/online design websites om bepaalde sfeertjes te zoeken in visuele beelden die ik dan probeer om te zetten naar iets muzikaals.

2. Dat ik ooit nog een volledige live solo show mag doen.

3. Lastig te zeggen, maar voor mezelf kwam het door het feit dat ik vanaf toen besloten heb om professioneel verder te willen in de muziek. Ik heb toen bewust tegen me gezegd dat vanaf nu elk stuk muziek dat ik maak dat dat gewoon mega dope moet zijn en waar ik over 5 jaar nog blij mee kan zijn. Misschien is die motivatie ook wel een trigger geweest voor beter geaccepteerde muziek, ik weet het niet.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 aug 2018 11:51 
 
Artiest

RoyAPO schreef:
Nogmaals Thanks voor je tijd en ben erg benieuwd naar de antwoorden :)

1. Hoe ben je met B-Front in contact gekomen en wat maakt het dat de klik tussen jullie zo goed is?
2. Hoe zorg je ervoor dat je creatief blijft over de jaren heen?
3. Met welke artiesten zou je nog graag een collab willen doen? Ook outside the box (ophidian bijv)?
4. Ik zie af en toe nog wel eens lichte kritiek puntjes van je voorbij komen op bepaalde gedeeltes van de hardstyle scene. Wat is jouw mening over raw hardstyle en die gebieden van raw hardstyle?
5. Ben je voor of tegen het opdelen van de scene in sub-genres?
6. Wanneer komt de collab met SZP?


1. Ik heb Bob vanaf het begin af aan (Easy Killer dacht ik) mijn tracks gestuurd. Hij heeft me altijd gesupport met de muziek en zo hebben we elkaar leren kennen. Waarom de klik zo goed is weet ik ook niet precies, als we in de studio zitten dan vullen we elkaar altijd gelijk aan met ideetjes en zo. Dat werkt gewoon heel fijn en maak je echt een collab zoals het hoort in mijn ogen.

2. Altijd blijven zoeken naar iets nieuws. Stilstand is achteruitgang. Ik kijk altijd zo naar muziek dat in ieder geval ik het nog over 5 jaar vet moet vinden. En als ik 5 jaar hetzelfde doe dan is dat natuurlijk niet het geval, daar ben ik perfectionistisch voor. Ook is het belangrijk voor me zelf dat ik steeds mezelf ontwikkel, muzikaal of technisch gezien. Daarmee vind je steeds nieuwe dingen waarmee je een oud product misschien toch tot iets compleet nieuws kan maken.

3. Ik heb geen collab-dromen eigenlijk. Ik zou soms wel bij bepaalde artiesten is een dag mee willen schrijven met hun muziek, maar niet zozeer een collab zoals je kent in de hardstyle. Ik vind dat een collab spontaan moet gebeuren, iets waarbij je beide weet dat je elkaar aan kan vullen tot een nieuw uniek product wat ook echt dope is. Niet dat je samen maar gaat zitten van "ja dit is goede marketing als we nu iets gaan bouwen", daar voel ik niks voor.

4. Ik ben altijd een voorstander van goede muziek en unieke uitingen. En als muziek bedoel ik dan goed bedachte chordscheme's, arrangements en lyrics. De huidige rawstyle is nou niet het epicentrum van dit en daarom heb ik helaas helemaal niks meer met deze muziek, vooral ook omdat het totaal geen waarde heeft voor me om thuis te luisteren. Het lijkt allemaal alleen maar om een belachelijke kick te gaan, en dat is simpelweg een paar uurtjes stoeien in de studio en je hebt zo maar weer een track af waar je weer 5k likes van krijgt op facebook. Ik vraag me af of deze producers nog wel zichzelf voldaan voelen na dit truukje voor de zoveelste keer te doen, of dat ze puur voor deze stats produceren. "Ja want het publiek wil het"

5. Ik heb geen moeite met genres of subgenres. Ik kijk er zelf toch niet naar. Het probleem is soms alleen dat er alpha-males online tegen elkaar gaan schelden wat het beste is, dat vind ik alleen jammer.

6. Zeer snel, ik heb nog geen precieze datum maar ik heb van de week de finals uitgestuurd naar het label voor een release. Dus dat kan niet lang meer duren.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 aug 2018 11:55 
 
Artiest

SL8492 schreef:
Hoi! Leuk dat je deze Q&A wil doen.

1. Jouw populariteit is de afgelopen 2 jaar met grote sprongen toegenomen. Is of zijn er momenten geweest waarbij de groei jouw echt even teveel werd of dat je het even niet meer aankon?
2. Wat is jouw persoonlijke hoogtepunt geweest in je carrière tot nu toe?
3. Welke track van jouw laatste album vind je zelf het meest bijzonder?
4. Hoe is de melodie van Circles & Squares ontstaan? Dit is voor mij de beste melodie van het album en het geeft me iedere keer weer meters kippenvel als ik die hoor. Het is echt zo'n melodie die eigenlijk gewoon perfect is in mijn ogen, hoe kijk jij daarnaar?

Succes met de vragen beantwoorden!


1. Ik heb na dat ik afgestuurde was (begin 2017) wel moeite gehad met omschakelen naar full-time muzikant. Ik heb toen ook ineens veel RSI klachten gekregen in mijn schouders/rug en daardoor was het soms echt lastig in de studio werken en dan in de weekenden te draaien. Maar gelukkig ben ik er nu wel achter hoe ik daar mee moet dealen.

2. Het moment van de aankondiging op Qlimax in 2017 en mijn album release party dit jaar.

3. Black Mirror Society, omdat deze de eerste track was na Pursuit of Thunder en ook gelijk voelde als iets compleet nieuws.

4. Ik speel al mijn melodieen live in op piano en neem deze op. Ik heb gewoon bepaalde combi's in mijn hoofd hangen waarmee ik aan de slag ga en deze werk ik uit tot een melodie die mijn gevoel van de track uitstraalt. Eigenlijk is deze track geen uitzondering tov andere tracks.
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 aug 2018 12:14 
 
Artiest

Trajanusch schreef:
Tof dat je een Q&A doet!

1. Ging je voordat je bekend werd ook veel naar hardstylefeesten? Zo ja, welke vooral?
2. Wanneer ben je begonnen met het maken van hardstyle?
3. Heb je nog gouden tips voor beginnende producers?
4. Wie vind jij de meest ondergewaardeerde producer in de hardstyle/hardcore scene?

Thanks alvast voor de antwoorden! :thumbup:


1. Ik ben op mijn 17e naar mijn eerste grote feest gegaan; Euphoria, daar moest ik ook gelijk draaien. Dus ik heb niet echt een feest periode kunnen hebben haha.
2. Ik ben vanaf mijn 15e echt serieus aan de slag gegaan met hardstyle tracks maken.
3. Stop zoveel mogelijk tijd erin en wees leergierig. Muziek maken is net als lego, hoe meer blokken (kennis) je in je bezit hebt, hoe meer diverse dingen je kan bouwen. Oh, en release je muziek niet te vroeg. Als je het commerciele wilt betreden moet je 100% zeker zijn dat je shit de bom is, anders breekt het alleen maar je naam af.
4. Ondergewaardeerd is een lastige term, wanneer ben je ondergewaardeerd? Ik denk dat je makkelijker kunt kijken na wie overgewaardeerd is. Want als je muziek alleen geschikt is voor een klein aantal liefhebbers en die vinden je helemaal de shit, ben je dan ondergewaardeerd? Ik durf daarom ook geen naam hier te noemen
Ongelezen bericht Geplaatst op 15 aug 2018 12:17 
 
Artiest

makrooy schreef:
Vet dat je een Q&A doet :thumbsup:

1. Wie waren vroeger jouw grote voorbeelden toen je begon als hardstyle producer?
2. Hoe denk je over drugs op feesten?
3. Favoriete muziek buiten deze genre om?
4. Komt er nog een kans om het album te laten signeren? Iets als een signeersessie of een meet&greet. Op je albumshowcase was het beetje te druk daarvoor :P


1. Ik was altijd onder de indruk van Noisecontrollers en Michel Pollen toen ik begon met produceren (2009~)
2. Ik heb er geen moeite mee, maar houd jezelf wel een beetje in de hand. Die walking dead shit is echt awkward.
3. Van alles, hiphop/trap/future-bass/sing&songwriter shit dat is het meeste wat ik luister.
4. Je kan altijd naar me toe komen op een feest en dan teken ik 'm graag voor je haha.
Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Forumoverzicht » Algemeen » Algemeen