Oké, hier mijn vraagjes, en dan vooral over de beginjaren.
Dus op een dag heb je het, je gaat muziek maken.
Hoe ging dat bij jullie? En hoe zijn jullie bij elkaar gekomen? (we voegen deze 2 vragen even samen, dit maakt het makkelijker voor ons om antwoord te geven.)
Voor geen meter eigenlijk! (Nee, gekkigheid.) Ik (Wesz), ben in aanraking gekomen met draaien door m'n oom (die had alle spullen staan, ook de nieuwe Pioneer cd spelers). Ik werd daar meteen door aangestoken, ik vond dat zo vet dat beat matchen enzo, dit wou ik ook kunnen. M'n oom heeft me alles bijgebracht wat hij wist, daarna heeft Josh mij meer bijgeleerd, want die was al langer bezig. Komen we meteen op het punt waar wij elkaar hebben leren kennen. We voetbalden beide heel fanatiek, in Alphen waar wij beide woonde had je een voetbalkooi en daar kwamen wij met elkaar in aanraking. (We konden elkaar al langer) Alleen toen kwamen we erachter dat we beide de interesses hadden in dezelfde muziekstijl, dat we beide een beetje aan het rommelen waren met vinyl etc. Josh heeft leren draaien bij z'n tante, ironisch genoeg woonde die in dezelfde staat als waar ik woonde. Ik (Wesz) heb een hoop bijgeleerd van Josh vanaf toen, die was ook al bezig met muziek maken in FL-studio, zover was ik nog helemaal niet. Ik wist niet eens dat dat bestond, tenminste niet op die manier, wel Magix Musicmaker natuurlijk haha. Enfin, we zijn beiden begonnen met het draaien van vinyl (club, trance) alleen onze echte passie lag bij toen nog Hardhouse(Bitte ein beat enzo) We gingen daarom bijna elke week naar Mid-town of Dj's Only in Zoetermeer (Waar we Deepack hebben leren kennen) om ons zuur verdiende zakcentje te spenderen aan nieuwe platen en uit te breiden. En zo begon alles langzaamaan verder te groeien, en kreeg Josh z'n eerste gig in Alphen aan den Rijn (Het Kasteel) Alleen wat bleek nou, hij wou dat niet alleen doen.. Hij wou dit samen met mij doen. Wel spannend, want dit was m'n eerste keer op een podium i.p.v. m'n slaapkamer. En zo is Josh & Wesz eigenlijk ontstaan. Zo zijn we ook samen muziek gaan maken (beetje aanklooien en prutsen), door daarmee bezig te zijn leer je ook meer mensen kennen die hetzelfde doen. We hadden hoop lol met muziekmaken, we werden steeds beter, maar achteraf gezien deden we maar wat. Totdat we ineens gebeld werden door Dj Luna (Straight On Recordings) Hij wou onze track Rock It heel graag uitbrengen, en vroeg of wij ook een B-kant hadden. Die was er toen nog niet, maar die hebben we heel snel gemaakt, genaamd Floorfiller. Vanaf dat moment was onze eerste release op vinyl was een feit, nooit bij stil gestaan dat zoiets ook kon gebeuren. Eigenlijk hebben wij een heel hoop te danken aan Deepack, hun waren de eerste die een plaat van ons draaide. En wij denken dat zo het balletje voor ons is gaan rollen.
Zijn jullie meteen Jump gaan maken (ik heb hier nog ergens een remix van jullie van Chipz - 1001 Nights liggen lol) of hebben jullie eerst andere genres aangedaan?
We maakten hardstyle en jump, net waar we zin in hadden. We hadden vooral een hoop lol samen bij het maken van tracks.
Heeft een ieder van jullie hiervoor ooit iets muzikaals gedaan?
Nee, dit was voor beiden ons eerste muzikale ervaring. Nu speelt Wesz ook gitaar, keyboard/piano en drum. Wat waren struggles in de beginperiode?
Dat we niet zoveel sporen konden laden als dat we wilde, we moesten alles bouncen ivm de pentium 2 die we hadden, waarop Like Thiz is ontstaan. Dat arme beestje ging helaas niet zo snel. Een hoop vastlopers en reboots. Tegenwoordig produceren we op Mac, dat loopt allemaal een stuk soepeler. Wat voor apparatuur gebruikte jullie?
Vroeger op de Pentium 2, heel lang gewoon computer speakers of een 2.1 setje. Daarna hebben we nieuwe pc's aangeschaft, Genelec speakers, een Virus Ti snow, midiboards en Motu Mk2/3 firewire geluidskaarten. Wat nu al een tijdje is veranderd in Apogee en Mac, Logic 10 en een Virus Ti2. Favoriete VST's door de jaren heen?
Rapture voor onze mid-intro's toen der tijd, Sylenth voor onze zaagjes (one shots), opvulling en daar haalden we soms en nu nog ook onze bassline's uit, Nexus en Sylenth voor onze synths. Tegenwoordig gebruiken we heel veel de Virus Ti2 voor Synthese en sounds, ook gebruiken we heel vaak Spire en Serum. Het verschilt echt per project en aan wat voor 'n sound we willen creëren. Zijn jullie echte bouncers of maken jullie geluiden liever gewoon in het project elke keer opnieuw?
Ligt aan het project en/of onze Mac het trekt en ook aan wat we willen bereiken met een geluid. Soms kan je meer met een bounce en een sampler zoals Kontakt. Hoe zijn jullie op de melodie van Like Thiz gekomen? Die lead heb ik ooit geprobeerd na te maken maar dat is me nooit goed gelukt. Ik neem aan dat het vooral Nexus moet zijn. Tipje van de sluier oplichten? (stuur anders ff heel het project op
). Waar halen jullie ook die vocalen vandaan over house muziek enzo, geniaal altijd.
Zoiets overkomt je, je hoort iets in je hoofd en dat ga je uit werken of je bent een beetje aan het pielen en denkt ineens: "HEY dat is vet!". De melodie van Like Thiz kwam bijvoorbeeld opzetten als poepen. Haha, als je de LD German Trumpet 3 pakt uit Nexus dan ben je al een heel eind. Het project bestaat helaas niet meer en is net als de rest verloren gegaan bij een computer crash. We hebben alleen de sporen nog. Hier hebben we wel van geleerd, we maken nu van alles een back-up. Vocalen zoeken we vaak gewoon op internet, daar komt niks spannends bij kijken. En dan die kicks. Jullie hebben altijd erg karakteristieke kicks gehad met een harde punch en een zeer duidelijk aanwezige triplet reverse wat heerlijke bouncy tracks opleverde (Like Thiz, Rubdown etc). Nog plannen om een dergelijke tracks uit te brengen?
Er staat genoeg op de planning, maar dat zijn echt one of a kind tracks, zeker Like Thiz. We kunnen wel alvast verklappen dat we opzetjes hebben staan die weer een 'nieuwe' triplet bassline(s) bevatten. Ik heb de afgelopen jaren bij collega's van jullie steengoede snippets en demo's van jullie gehoord waar verder nooit iets mee gedaan is. Waarom niet? Zijn jullie te perfectionistisch?
Veel te perfectionistisch. We hebben zoals in een vorige post verteld ook heel lang echt zonder gevoel in de studio gezeten en stonden niet achter onze tracks, want wij vonden het niet goed genoeg of het klonk niet lekker. Als wij niet achter onze track(s) staan of iets niet goed genoeg vinden, dan brengen we het niet uit. Sorry daarvoor. Misschien komt het 1 en het ander ooit weer boven waaien. En releasen we het alsnog of geven het gratis weg.