Josh and Wesz schreef:
Kanaal 1 alvast 1 punch (909) of een bestaande lekkere punch (deze bevatten als het goed is vaak sublaag) en kan in de weg gaan zitten bij de sublaag die je wilt gebruiken, en zal je dus uiteindelijk moeten EQ'n.
Kanaal 2 openen we een ESX24 (sampler) deze bevat standaard sublaag en loopt automatisch op toon, zo kan je dus bepalen op welke key je je bassline wilt maken (B (zoals Autumn Green) A,A#,G#,G). We willen niet dat de sublaag vals is natuurlijk. Dit laag sidechain je (nog) NIET. Wat je wilt doen is een mooie samensmelting of geheel creëren tussen sublaag en midlaag. Ga je je laag nu al sidechainen dan kom je vaak in de knoei bij het maken van je basis etc (later in het project zou je dit eventueel wel kunnen doen met een LFO-Tool), maar dit is puur eigen gehoor en gevoel.
Kanaal
3 (correctie t.o.v. kanaal 2 neem ik aan) pak je Mid of geluid van eventueel een bestaande kick op key of je distort/eq'd/phased zelf een 909 op key in het project (deze mix je uiteindelijk af en verstel je qua lengte af op de reversed bass die je later zal toevoegen (komt bij dat als jij vindt dat deze een mooi geluid heeft je door middel van een autofilter en het afstellen ervan hier dus eventueel ook je reversed uit kan halen).
Als dit alles goed op elkaar zit door middel van EQ en volume en je bent er content mee, dan is de body van je kickbase zo goed als klaar (later zal je zien dat je hier misschien nog frequency mist voor het geheel) Eventueel een wat meer in het hoog gefilterde kick met een klein beetje release en eventueel een Enverb om 'm te laten schieten op je punt (dan neem je je bassline in geheel 1 seconde voor de punch op als je dit effect mooi vindt).
Voor triplet reversed pakken wij meestal gewoon een lullig bassje op key uit Sylenth of een andere vst, zodat we zeker weten dat we triplet zitten en daar vanuit verder kunnen gaan om de fade op en dus de reversed op uit te laten komen.
Bassline zelf kun je eventueel uit een distorted kick (de staart) van jezelf halen die op key is om maar iets op te noemen, die knip je op fade je in en uit. Deze kan je dan EQ'n en kun je eventueel een phasedistortion, bitcrusher etc aan toevoegen en je kan 'm eventueel meer laten faden door een Enverb (in logic) te gebruiken of LFO-tool. Dit gedeelte komt echt kijken bij je eigen gehoor net als EQ'n (dus de Frequency's) en het volume van dingen.
Deze audio file blijf je dan verschuiven tot je echt triplet zit, dit weet je doormiddel van dat lullige bassje wat je hebt geplaatst als referentie. Wij hopen dat je hier iets aan hebt, het blijft natuurlijk allemaal eigen gehoor en gevoel of iets goed klinkt en verschilt natuurlijk per reversed.

Mis je punch zou je eventueel ook nog een schone 909 kunnen pakken en die kun je dan met een EQ en Phaser afstellen, wil ook nog weleens een net iets andere of mooiere samensmelting geven.
Omdat ik het kick en bass verhaal best wel interessant vind even een wat meer gestructureerde recap en wat vraagjes van mijn kant. In principe is het niet zo moeilijk. Het draait inderdaad allemaal op je eigen gehoor.
Josh and Wesz schreef:
Eerlijk gezegd verschilt het per reversed. En is het makkelijker uit te leggen in een video.
Ik voel een studio video aankomen?
Kanaal 1 - 909 of een andere kick sample met een snelle neergaande pitch, bijvoorbeeld een house kick. Dit om de punch wat sub bass mee te geven. Later moet je ervoor zorgen dat het laag van dit kickje niet in de weg zit van het laag uit de sampler dus zal je het laag uit de sampler moeten weg sidechainen of moeten behandelen met ene LFO tool oid.
Kanaal 2 - Een sublaag. Ik zelf gebruik een sinus golf uit een Moog die ik ooit via via gekregen heb. Deze zit op G1 en kan ik door middel van een sampler (in mijn geval Kontakt) met het akkoordenschema mee laten pitchen. Hier gooi ik een linear phase EQ high cut op rond de 80 a 100 Hz (overeenkomend met de frequentie van kanaal 1)
Kanaal 3 - Voor het gemak pakken we hier een bestaande kick en dieze mix je zo met de andere 2 kanalen zodat je in principe weer een normale kick hebt. Echter maak je deze kick iets korter om ruimte te maken voor de reverse die er nog in moet komen.
Kanaal 4 - 'lullig bassje op key uit Sylenth' op de triplet. Dit dient dus als referentie voor het maken van de reverse en komt niet in de uiteindelijke kick.
Kanaal 5 - Een kick sample welke je eventueel omdraaid, beetje knipt en faded op de triplet met wat EQ, distortion etc erbij voor het opzwepende effect. Hier haal je ook alle frequenties van onder de 100 Hz weg.
Wat dan nog volgt is de sub bass door middel van sidechaining of een LFO tool oid wat meer op te laten komen, zodat er beweging komt in het sub laag en je niet continue een muur van sub bass krijgt.
Josh & Wesz schreef:
en eventueel een Enverb om 'm te laten schieten op je punt (dan neem je je bassline in geheel 1 seconde voor de punch op als je dit effect mooi vindt).
Jullie bedoelen dat je de kick omdraait. Enverb erop zet, de reverb opneemt, deze weer omdraait, en deze dan weer mixt met de rest van de kick?
Doen jullie deze kanalen zo in een apart project waarna jullie de kick opnemen of doen jullie dit in hetzelfde project als de volledige track?
Bedankt voor het beantwoorden van de vragen!