Bass Modulators schreef:
Een reverse bassline word nooit gebruikt onder een melodie maar onder een anti of midintro. Deze anti's en midintro's zijn altijd op dezelfde toonhoogte in het laag.
Tegenwoordig misschien ja. En ik snap dat de melodielijnen anno 2015 over het algemeen wat complexer zijn dan in bijvoorbeeld het early tijdperk. Maar als ik bijvoorbeeld even artiesten als Scot Project of de oude Technoboy neem; zitten echt al die tracks op 1 akkoord? En dan bedoel ik echt de climaxen, waar vaak ook gewoon een reverse onder zit. En zelfs als dat zo zou zijn; die akkoorden verschillen volgens mij niet dusdanig veel van die van veel hardstyle tracks van tegenwoordig (doel hierbij niet per se op jullie tracks, maar meer in het algemeen) waarbij er wél pitchkicks noodzakelijk worden geacht.
Bass Modulators schreef:
Een reverse bassline word nooit gebruikt onder een melodie maar onder een anti of midintro. Deze anti's en midintro's zijn altijd op dezelfde toonhoogte in het laag. Doe je dat wel gaat hij rechtdoor omdat het pitchen van een reverse bass over het algemeen niet mooi is.
Wat bedoelen jullie met 'Doe je dat wel..'? Een (complex) akkoordenschema gebruiken met een reverse bassline eronder? Misschien bedoelden jullie iets anders met die laatste zin, maar ik vat hem op als 'reverse basslines onder melodieën worden niet gepitcht omdat dat niet mooi klinkt'. In dat geval komt het argument 'pitchen is noodzakelijk' in mijn ogen namelijk al te vervallen. Dat het niet mooi klinkt geloof ik meteen, maar ik vond 'gewone' kicks die pitchen vaak ook niet mooi. Kwestie van smaak, maar het ging mij om de vraag of het
noodzakelijk is.
Bass Modulators schreef:
In welke muziekstijl speelt de bassist 1 noot?
In de meeste muziekstijlen verzuipt de drummer niet onder de invloed van de bassist. Omdat in de hardstyle kick en bass in 1 zitten, beïnvloedt de bassist de sounds van de drummer. En dat terwijl juist in de hardstyle de drummer het belangrijkste is in mijn ogen.
Ik moet zeggen dat ik niet heel veel (andere) electronische muziekstijlen luister, maar welke genres hebben volgens jullie nog meer pitchkicks die vergelijkbaar zijn met die in de hardstyle?
Bass Modulators schreef:
In hardtrance wordt een bassline om de attack heen gesidechained, wat dus in principe hetzelfde is als in hardstyle, alleen die bassline is minder gedistort dus die hoor je niet zo goed.
(...)
Nogmaals in hardtrance worden soms nóg hogere of lagere toonhoogtes in het laag gebruikt, alleen hoor je deze niet.
Waarom hoor ik deze niet? Omdat de bassline minder aanwezig/op de voorgrond is ofzo?
Zo niet; als er in de hardtrance een manier is om de bassline zo te verwerken dat (in ieder geval ik) de hoge toonhoogtes niet waarneem, waarom zou dat in de hardstyle niet kunnen dan?
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen producer, dus als jullie zeggen dat er in hardtrance nog hogere of lagere toonhoogtes in het laag worden gebruikt, neem ik dat voor waarheid aan. Maar als ik die niet kan horen, heb ik daar verder weinig 'last' van. Als jullie een keer zo hoog gaan pitchen dat ik het niet eens meer kan horen vind ik het ook prima
Bass Modulators schreef:
Neem bijvoorbeeld craving for the beat. Het 4e akkoord is een "bevrijdend" akkoord. Dit zorgt voor een totale vorm van euforie. Dit wordt bepaald door de overgang en het akkoord, dus moet die kick daar zo hoog. doe je dit niet wordt het vals, of je maakt een ander akkoord wat niet hetzelfde gevoel geeft. Hier zijn overigens duidelijke muzikale wetten voor. Misschien is het verstandig dit eens na te slaan. Als je begrijpt wat akkoorden en akkoordenovergangen doen met een melodie of muziekstuk, is het misschien ook makkelijker te begrijpen dat producers tegenwoordig voor de complexere melodieen en akkoordenschema's gaan, omdat de rest al te vaak gedaan is.
Ja goed dat neem ik ook maar gewoon even voor waarheid aan. Maar bestaan die muzikale wetten over hoe hoog een kick moet gaan pas een paar jaar dan? Voor mijn gevoel is de stijging van de hoogte van pitchkicks in de afgelopen jaren niet evenredig verlopen met de stijging van de complexiteit van de akkoordenschema's. En zelfs in 2015 zijn er nog wel wat (niet veel weliswaar) hardstyle artiesten die niet tot nauwelijks pitchen. Toegegeven, de melodieën in hun tracks verschillen vaak niet zo veel in toonhoogte als bijvoorbeeld melodieën van jullie, maar ik denk niet dat ze allemaal in 1 akkoord blijven. Zijn dat dan a-muzikale artiesten? Of om het nog concreter te maken; is het akkoordenschema van bijvoorbeeld Oxygen zo veel complexer dan dat van bijvoorbeeld Fight the Future?
Ik begrijp prima dat bepaalde artiesten meer interesse hebben in complexere melodieen en akkoordenschema's, ook zonder een muzikale achtergrond. En als het nodig wordt gevonden om pitchkicks toe te voegen om bijvoorbeeld het gevoel van euforie te versterken vind ik dat ook best (alhoewel het mijn smaak niet is). Maar er zit een verschil tussen 'nodig zijn' en 'de track beter maken'. Nodig zijn is in mijn ogen alleen van toepassing als het akkoordenschema zo is dat niet-pitchende kicks zorgen voor dissonantie. De track beter maken impliceert een bepaalde mate van subjectiviteit.
Bass Modulators schreef:
De tail korter houden klinkt natuurlijk vrij lelijk. Dit gebeurd al vaak in mixintro's en zorgt ervoor dat je track niet losgaat. Ik denk dat de dit wel even gaan aanhalen in de aanstaande video.
Laat dat 'natuurlijk' maar weg, ben ik het totaal niet mee eens namelijk
Maar dan ben ik benieuwd wat jullie in die video gaan aanhalen dan. Kicks met een korte tail zoals je bijvoorbeeld vaak in early hardstyle tegenkomt zorgen er bij mij in ieder geval wel voor dat ik losga.
Bass Modulators schreef:
Alcohol gebruiken wij wel.
Waarom vinden jullie dat je dat wel kan maken dan? Het beïnvloedt net zo goed je prestaties als bijvoorbeeld een pilletje.